xk160 - rätt val?

Forum för 230V värmegolv och el golvvärme. T.ex värmekabel och golvvärmefolie

xk160 - rätt val?

Inläggav Guffe » tor 28 nov 2013, 16:22

Hej.

Yt-renovering av liten gästtoa, ca 1,7 kvm (ca 1,1m x 1,5m) på övre våningen i en villa. Effektiv yta blir ju ännu lite mindre.
Behöver lite värme i golvet och:
- Vill inte att det bygger för mycket i höjd.
- Vill kunna installera själv.
- Komfort-värme räcker gott (finns ingen annan värmekälla, men det är ändå bara golvet som känns kallt).

Har golvspånplattor i golvet (det har tidigare varit klinkers, och så ska det bli igen).
Har även jordfelsbrytare i huset, behövs dock inte vid lågvolt väl...?!

Frågor:
1) Är XK160 rätt val då eller finns det något lämpligare alternativ?
2a) Har idag ett tätskikt på golvspånet som skadats lite vid klinkers-knackningen. Behöver jag ta bort allt eller kan man bara dra på ett lager (gummi) till?
2b) Gör det nåt om man har tätskiktet över eller under värmetråden?
3) Hur tätt får man lägga trådarna? I Monteringsbeskrivningens tabell finns bara anvisning för 2 kvm och uppåt för xk160.
4) Är det något man INTE får montera/koppla i xk160-lösningen om man inte är auktoriserad utan bara en vanlig ingenjör med två tummar på hyfsad rätt plats?
Guffe
 
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 27 nov 2013, 21:07

Re: xk160 - rätt val?

Inläggav Hampus » tor 19 dec 2013, 16:53

Låter som XK160 är perfekt i ditt fall. Du får installera den själ, den går att lägga direkt i fixet och har ingen extra bygghöjd samt spelar det ingen roll om denna ligger innanför eller utanför tätskiktet.
Jag kan inte svara på frågan om hur man lagar ett tätskikt, det får du kolla med en byggare.
Trådarna kan man lägga med minst 2cm CC.

Själva inkopplingen mot 230V sidan skall göras av elektriker. Väljer du att koppla boxen med en stickkontakt behöver du ingen elektriker alls.
Hampus
 
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 16:37


Återgå till Golvvärme EL 230V

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget