Golvvärmefolie

Forum för 230V värmegolv och el golvvärme. T.ex värmekabel och golvvärmefolie

Golvvärmefolie

Inläggav jedorpa » mÃ¥n 09 apr 2012, 08:44

Hej

Jag funderar på att installera ett folie kit men har några frågor jag skulle vilja få svar på för att kunna beställa:
1. Vad ingår det för termostat i folie kiten?
2. Går det att vid beställning byta bort en typ av termostat mot en annan typ (t.ex. byta en analog mot en digital)?
3. Vad är för och nackdelar med analoga och digitala termostat?
4. Rummets utformning gör att jag måste lämna ca 8 cm mellan varje längd värmefolien för att kunna täcka så mycket av ytan som möjligt. Är detta ok? (finns det någon regel om hur mkt och hur lite avstånd man bör ha mellan varje längd av värmefolien?)
5. Vad gör man vid avslutning av Cu bandet (i den änden som inte skall anslutas med krimpen)när man har klippt av värmefolien?
6. Hur långa är de olika kablarna som följer med i kiten? (blå respktive svart elkabel samt kabel till golvsensor)

Tack på förhand för snabba svar
jedorpa
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 09 apr 2012, 06:54

Re: Golvvärmefolie

Inläggav Hampus » ons 11 apr 2012, 13:15

1. Termostaten som ingår med Foliekiten är K1 termostaten.
2. Eftersom termostaten ingår går den inte att byta. Vill man ha en annan termostat till det paketet får man köpa till det vid sidan om.
3. Vissa digitala termostater har bakgrundsbelysning så att de är mer lätthanterliga i dåligt belysta eller mörka rum. De har oftast också fler funktioner, som exempelvis veckoprogram och energisparfunktioner. Fördelen med den manuella termostaten är att den är väldigt simpel och lätt att använda.
4. Det ska nog inte det ska vara några problem. Det är möjligt att det känns lite svalare på en liten remsa på golvet, men jag tror inte att det är något man tänker på. I regel brukar man ha som mest 10cm.
5. Det skall tejpas med isolertejp. (Medföljer i paketet) Se bild:
20120411296.JPG

6. Jag har inga uppgifter på kabellängderna, mer än att det brukar oftast bil kabel över! Skulle det visa sig att det är för lite kabel kan vi skicka extra.
Golvgivarkabeln är dock ca 2-2,5m.
Hampus
 
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 16:37

Re: Golvvärmefolie

Inläggav jedorpa » ons 11 apr 2012, 19:55

Hampus skrev:1. Termostaten som ingår med Foliekiten är K1 termostaten.
2. Eftersom termostaten ingår går den inte att byta. Vill man ha en annan termostat till det paketet får man köpa till det vid sidan om.
3. Vissa digitala termostater har bakgrundsbelysning så att de är mer lätthanterliga i dåligt belysta eller mörka rum. De har oftast också fler funktioner, som exempelvis veckoprogram och energisparfunktioner. Fördelen med den manuella termostaten är att den är väldigt simpel och lätt att använda.
4. Det ska nog inte det ska vara några problem. Det är möjligt att det känns lite svalare på en liten remsa på golvet, men jag tror inte att det är något man tänker på. I regel brukar man ha som mest 10cm.
5. Det skall tejpas med isolertejp. (Medföljer i paketet) Se bild:
20120411296.JPG

6. Jag har inga uppgifter på kabellängderna, mer än att det brukar oftast bil kabel över! Skulle det visa sig att det är för lite kabel kan vi skicka extra.
Golvgivarkabeln är dock ca 2-2,5m.


Tack Hampus för svaren.
Har en till fråga. Vad lämnar ni för garantitider för golvvärmefolie respektive termostater?
jedorpa
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 09 apr 2012, 06:54

Re: Golvvärmefolie

Inläggav Hampus » tor 12 apr 2012, 09:01

Det är tre års garanti på folien och termostaten som följer med kittet.
Hampus
 
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 16:37


Återgå till Golvvärme EL 230V

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget