Hej där, tänkte att någon har svaret på detta märkliga problem...
Byggde ut huset 2009 och tanken var att vi skulle ha slipat och behandlat cementgolv i utbygget men betongleverantören skickade bara en man, (chauffören), så det blev jag som fick lägga ut betongen. Resultatet blev ju inte bra, dels så kan jag inte sånt och dels hade jag inga verktyg.
Hursomhelst, grundtanken var sådan och därför ligger golvvärmen inne i betongen som för övrigt ligger på 30 cm grundisolering. Vintern 2009/2010 var golvet varmt, faktiskt lite för varmt trots att termostaten, (Nexans N-Comfort CEF-001), stod inställd på lägsta temperaturen. Det var lite märkligt för termostaten ska lysa röd när den värmer och grönt när den uppnått inställd temperatur men min lös grön hela tiden...(Elräkningen var tuff, ja!).
Sommaren 2010 öppnade jag termostaten av någon anledning och upptäckte att det finns en "jumper", alltså att man kan byta från golvsensorn till en sensor i termostaten. Jag gjorde så och inväntade vintern som kom. Lampan var ständigt grön denna vinter med med över tid, från början av December till nu har värmen i golvet sjunkit. Från att ha en behaglig temperatur runt 20 i utbygget är den nu nere på ca 15 och golvet känns kallt. Jag ringde elektrikern som monterat hela paketet och han bytte ut termostaten men det blev ingen skillnad
Nu har jag fysiskt kopplat bort golvsensorn från termostaten och ställt in den på "Room". Nu lyser lampan röd helt plötsligt men varmt blir det inte.
Varför? Kablaget i betongen kan ju knappast gå sönder eller? Är elkablarna från centralen felkopplade? har den nya termostaten samma fel som den gamla, (om den nu hade något fel)..
Rummet är på 40 m2, flertalet fönster och en Luft/Luft värmepump inkopplad.
Tack på förhand...