Ljummen Elgolvvärme

Forum för 230V värmegolv och el golvvärme. T.ex värmekabel och golvvärmefolie

Ljummen Elgolvvärme

Inläggav Johnjohn » tor 10 feb 2011, 17:20

Hej där, tänkte att någon har svaret på detta märkliga problem...

Byggde ut huset 2009 och tanken var att vi skulle ha slipat och behandlat cementgolv i utbygget men betongleverantören skickade bara en man, (chauffören), så det blev jag som fick lägga ut betongen. Resultatet blev ju inte bra, dels så kan jag inte sånt och dels hade jag inga verktyg.

Hursomhelst, grundtanken var sådan och därför ligger golvvärmen inne i betongen som för övrigt ligger på 30 cm grundisolering. Vintern 2009/2010 var golvet varmt, faktiskt lite för varmt trots att termostaten, (Nexans N-Comfort CEF-001), stod inställd på lägsta temperaturen. Det var lite märkligt för termostaten ska lysa röd när den värmer och grönt när den uppnått inställd temperatur men min lös grön hela tiden...(Elräkningen var tuff, ja!).

Sommaren 2010 öppnade jag termostaten av någon anledning och upptäckte att det finns en "jumper", alltså att man kan byta från golvsensorn till en sensor i termostaten. Jag gjorde så och inväntade vintern som kom. Lampan var ständigt grön denna vinter med med över tid, från början av December till nu har värmen i golvet sjunkit. Från att ha en behaglig temperatur runt 20 i utbygget är den nu nere på ca 15 och golvet känns kallt. Jag ringde elektrikern som monterat hela paketet och han bytte ut termostaten men det blev ingen skillnad

Nu har jag fysiskt kopplat bort golvsensorn från termostaten och ställt in den på "Room". Nu lyser lampan röd helt plötsligt men varmt blir det inte.

Varför? Kablaget i betongen kan ju knappast gå sönder eller? Är elkablarna från centralen felkopplade? har den nya termostaten samma fel som den gamla, (om den nu hade något fel)..

Rummet är på 40 m2, flertalet fönster och en Luft/Luft värmepump inkopplad.

Tack på förhand...
Johnjohn

Re: Ljummen Elgolvvärme

Inläggav martin » ons 16 feb 2011, 15:13

De låter som att det är något fel på antingen inkopplingen eller själva elkabeln. Att det skulle vara samma fel på två olika termostater verkar ganska orimligt.

Är du säker på att en golvsensor blev monterad i golvet? Då också viktigt att även denna byttes när elektrikern bytte termostat.
Det låter också som att du har förväxlat den röda och gröna dioden.
Om den lyste grönt hela vintern men du ändå hade värme så är det rimligen så att den värmer när den lyser grönt.

Vad jag dock reagerar på är att ytan är så stor som 40 m2 men du bara har en termostat!?
Termostaterna är sällan gjorda för mer effekt än 3600W och på 40 m2 uterum borde installerad maxeffekt vara högre än så.

Jag skulle börja med att kontrollera inkopplingen av värmekablarna i termostaten (det måste finnas mer än en). De skall vara parallellkopplade.
Sedan undersöka om golvsensorn är hel.

Vänligen//
Martin
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav Johnjohn » ons 16 feb 2011, 16:43

Hej Martin,

Jag är helt säker på att golvsensorn är där eftersom jag, enligt instruktionsboken, har kopplat bort den helt för att kunna köra termostaten på läge "room".

Enligt samma instruktionsbok ska lampan lysa röd när den värmer och grön när den uppnått inställd temperatur. (Kan det vara felkopplat så att det blir tvärtom?)

Rummet är på 40 men slingorna ligger bara på hälften. Jag var otydlig i mitt inlägg, Utbygget är på 20 m2 men jag har slagit ut gamla ytterväggen så rummet är nu på totalt 40 m2. Slingorna ligger således bara i utbygget...

Golvsensorn byttes inte när termostaten byttes, jag tror mer och mer på felkoppling.... Bl. a finns det ett märkt uttag för jordkabel i termostaten men jorden är hopkopplad uppe i kopplingsdosan??? Elkablarna sitter som de ska i termostaten, igen enligt instruktionsboken, så är det fel är det i dosan men där tar min kunskap om el tyvärr slut.

Tack för svar,

Peter
Johnjohn

Inläggav martin » fre 25 feb 2011, 00:05

Hej igen,

Nja att jorden inte är kopplad i termostaten har faktiskt ingen betydelse.
Det viktiga är att jordkabeln är ansluten till jorden i golvvärmekabeln. Kontakten i termostaten för jord är inte kopplad till någonting inne i termostaten utan är bara en kopplingspunkt för att koppla samman de två kablarna.
Men kan det hända att kablarna för ström in och för ut på golvet blivit förväxlade i kopplingsdosan?

Jag tror problemet härstammar i dehär med att du ställt om den till "room" jag tror också att själva golvsensorn är trasig.
Byt till en ny termostat och byt golvsensorn också denna gång om möjligt så tror jag att du får funktion på systemet igen.
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav Johnjohn » fre 25 feb 2011, 08:54

Hej Martin och tack. Jag ringer elektrikern och ber han komma hit med ny golvsensor...
Johnjohn

Återgå till Golvvärme EL 230V

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget