Är termostaten trasig?

Forum för 230V värmegolv och el golvvärme. T.ex värmekabel och golvvärmefolie

Är termostaten trasig?

Inläggav Maete » sön 26 jun 2011, 20:12

Hej!

Vi flyttade in i vårt hus för ca 6 veckor. Det har visat sig att golvvärmen i badrummet och tvättstugan endast fungerar om man sätter temperaturen på max. Har man valt något annat än maxvärme så kommer ingen värme alls. Det blir ju såklart onödigt varmt/dyrt med maxvärme hela tiden.
Vad kan vara fel? Är det termostater som är trasiga? Något annat? Är inte så händig själv, men är det något jag kan undersöka vidare själv?

Tacksam för hjälp.

/Maete
Maete

Re: Är termostaten trasig?

Inläggav martin » tor 07 jul 2011, 15:14

Det skulle eventuellt kunna vara termostaten, allt annat fungerar ju i vart fall eftersom du får värme.

Men jag tror eventuellt allt kan vara i sin ordning men bara dåliga komponenter eller dålig placering av termostat osv...
All elektrisk värme med termostat fungerar ju så att det bara kan värma eller INTE värma. Regleringen sker sedan med hur länge den värmer och hur länge den inte värmer.

Därför tror jag att ni skall testa lite noggrannare och med mera tålamod. (testa att sakta vrida ner den från max i väldigt små steg med flera timmar mellan sänkningarna för att avgöra om det verkligen är så att den endast värmer när reglage står på max.
Är termostaten utrustad med golvtempåeraturgivare eller endast med lufttemperaturgivare?

Visar det sig att termostaten faktiskt är trasig är det lätt att byta mot en ny. Vi har flera olika att välja på:
Termostater för golvvärme
martin
Webbplatsadministratör

Re: Är termostaten trasig?

Inläggav Maete » tor 07 jul 2011, 15:20

Tack för ditt svar!
Vi har försökt att reglera med små medel men det är max eller inget som gäller tyvärr.
Ursäkta om jag ställer dumma frågor, men hur ser jag om jag har golvtemperaturgivare eller endast lufttemperaturgivare?

/Mattias
Maete

Återgå till Golvvärme EL 230V

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget