Golvvärme från 60-talet

Forum för 230V värmegolv och el golvvärme. T.ex värmekabel och golvvärmefolie

Golvvärme från 60-talet

Inläggav Redan » tor 07 jul 2011, 06:41

Har ett hus byggt -67 där det finns golvvärme. Den laddes in när huset byggdes vilket gör att den har några år på nacken. Den fungerar trots detta. Transformator som används är varm och och låter en massa, jag misstänker att den drar mer ström än den egentligen gör nytta. Min tanke var att byta ut allt till något modernare men att använda mig av värmeslingorna som finns.
Jag undrar om någon kan ge lite synpunkter på om detta skall gå.
Jag fick med huset med en pärm med intressant läsning, bland annat fanns ett brev skrivet om golvvärme installationen.
Det står en hel del saker om installationen men det som rör vilken typ av kabel som ligger i golvet lyder som detta.

'Av handlingarna i ärendet framgår att bly- plastmantlad värmekabel av ITT standards fabrikat, typ SKXP, avses användas. Den indrages i pansarrör, vilket ingjutes i betong. Värmekablarna komma att anslutas till nedsidan av transformatorer med 110V nedspänning.'

/Johan
Redan
 
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 12:15

Re: Golvvärme från 60-talet

Inläggav martin » tor 07 jul 2011, 15:25

Hej Johan,

Det var en intressant installation du har. Det måste nästan varit något som importerats från USA (med tanke på 110V)
Du skulle kunna byta transformatorn mot en ny det viktiga då är att du har koll på vilken effekt den levererar. (tar du en för liten kommer den gå sönder/bli överhettad)

Men en viktig sak att tänka på är att det inte finns några effektivare transformatorer idag (vissa avvikelser finns såklart men värme blir det oavsett), värmen du får motsvarar exakt den mängd energi du förbrukar.
:!: 1W el är alltid 1W värme oavsett hur du värmer med den.

Det du skulle uppnå med en ny transformator är alltså egentligen bara att få tyst på ev 50Hz brummande.
Sedan kan man eventuellt få en modernare reglering... Men det är inga standardgrejer man kan använda så det finns risk att det blir ganska kostsamt.

Frågan är vad som händer med värmekablarna om man istället skulle koppla 230V direkt på dem... (det skulle ge ungefär dubbla effekten och tveksamt om kablarna håller för det) Det skulle i så fall ge er möjlighet att använda vanliga "moderna" termostater för regleringen.
martin
Webbplatsadministratör
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


Återgå till Golvvärme EL 230V

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget
cron