Golvvärme husbil

Klenspänningssystem inräknas alla golvvärme system där en spänning under 50V används. Vanligen 12, 24 eller 48V, Men även 20 V och 30 V används i vissa system.

Golvvärme husbil

Inläggav bluekiwi » ons 10 nov 2010, 17:03

Hej,

Jag är intresserad av att lägga in golvvärme i min husbil, främst för uppvärmning men inser att det kan bli mer av en komfortvärme tack vare de tunna väggarna i husbilen (håller på att åtgärdas med extra isolering). Frågan är ju först och främst om det är möjligt, jag läste en tidigare tråd om att driva golvvärme på 12V batteri vilket skulle kunna funka. I nuläget ligger det ett parkettgolv i husbilen. Och golvet är tyvärr inte riktigt bra isolerat. Detta tänker jag åtgärda innan golvvärmen läggs in dock.

Vad jag har tänkt mig är att lägga golvvärme slingorna direkt på parketten och sedan en heltäckningsmatta över? Allt ihop kopplas till ett batteridäck som laddas med solcell eller när husbilen körs eller via extern ström. Ytan uppgår till ca 3kvm. Eftersom mängden ström är begränsad hoppas jag på att det inte ska dra allt för mycket men ändå ge en behaglig värme. Systemet måste även byggas helt på 12V, ingen 230V finns tillgänglig. I dagsläget har jag ett mindre batteridäck, men har tänkt bygga ut detta med (ev flera om det behövs) 180A fritidsbatteri. Hur länge skulle golvvärmen kunna användas på 1x 180A batteri?

// Martin
bluekiwi

Re: Golvvärme husbil

Inläggav Kelvin » tor 11 nov 2010, 11:46

Hej,

Till att börja med behöver man komma fram till hur mycket effekt som krävs för att uppnå den önskade värmen.
Normalt brukar man beräkna ca 50W per kvadratmeter för en komfortvärme inomhus.
Men med tanke på den dåliga isoleringen så tror jag man bör gå upp mot nivåerna för fullvärme dvs ca 100 Watt per kvadratmeter.
På 3 kvadratmeter är då behovet någon stans mellan 150 och 300 Watt.
200 W kan vara en lagom nivå.

För att uppnå detta med 12 V skulle jag troligen välja två parallellkopplade slingor med ca 8 A vardera.
12V *8A * 2 = 192W

Har du då ett 12V batteri med 180Ah så bör det då räcka till ca 11 timmars drift av golvvärmen.
Kelvin

Återgå till Golvvärme EL Lågvolt

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget