Hej,
Jag är intresserad av att lägga in golvvärme i min husbil, främst för uppvärmning men inser att det kan bli mer av en komfortvärme tack vare de tunna väggarna i husbilen (håller på att åtgärdas med extra isolering). Frågan är ju först och främst om det är möjligt, jag läste en tidigare tråd om att driva golvvärme på 12V batteri vilket skulle kunna funka. I nuläget ligger det ett parkettgolv i husbilen. Och golvet är tyvärr inte riktigt bra isolerat. Detta tänker jag åtgärda innan golvvärmen läggs in dock.
Vad jag har tänkt mig är att lägga golvvärme slingorna direkt på parketten och sedan en heltäckningsmatta över? Allt ihop kopplas till ett batteridäck som laddas med solcell eller när husbilen körs eller via extern ström. Ytan uppgår till ca 3kvm. Eftersom mängden ström är begränsad hoppas jag på att det inte ska dra allt för mycket men ändå ge en behaglig värme. Systemet måste även byggas helt på 12V, ingen 230V finns tillgänglig. I dagsläget har jag ett mindre batteridäck, men har tänkt bygga ut detta med (ev flera om det behövs) 180A fritidsbatteri. Hur länge skulle golvvärmen kunna användas på 1x 180A batteri?
// Martin