Nej det stämmer inte alls.
500W golvvärme på 24V eller 500W med 230V värmer EXAKT lika mycket, enneriförbrukning och värrme blir den samma. Det som räknas är antal Watt per kvadratmeter!
Dock finns det 230V system med högre effekt än 24V systemen. 24V system finns med upp till 500W medans 230V system finns på upp till 2000W. Så man brukar bara använda 24V på mindre golv (upp till ca 10 kvadratmeter).
Det vanligare att man använder 24V systemen till komfortvärme eftersom de längre slingorna tillåter att man lägger en lägre effekt per kvadratmeter (tex 70W per kvadratmeter) vilket då motsvarar 500W på ett 7 kvadratmeter stort golv.
Försöker man lägga ett 230V system på det viset är det risk att man får en ojämn värme på golvet eftersom den kortare slingan ger för stort c-c avstånd.
Att Logvolts systemen just används oftare som komfort värme har troligen biddragit till missupfattningen att de skulle ge mindre effekt.
/M

