Defekt golvvärme Kelvin 800

Klenspänningssystem inräknas alla golvvärme system där en spänning under 50V används. Vanligen 12, 24 eller 48V, Men även 20 V och 30 V används i vissa system.

Defekt golvvärme Kelvin 800

Inläggav isak7639 » mÃ¥n 28 nov 2011, 10:09

Hej, har ett problem med min golvvärme.
Kablarna mellan trafo och styrkort blir så varma att isoleringen bränns bort.
Vad kan detta bero på ???
isak7639

Re: Defekt golvvärme Kelvin 800

Inläggav martin » tis 29 nov 2011, 17:35

Jag har svårt att tro att det är värmen som gör detta... (om du inte fått en kortslutning i boxen)
Anledningen till skadad isolering på kablarna brukar istället vara att isoleringen/plasten åldras och går sönder.

Fungerar systemet i övrigt? Vi har reservdelar så jag är säker på att vi kan lösa problemet.
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav isak7639 » tis 29 nov 2011, 20:03

Hej Martin
När jag titta efter kunde jag konstatera att kablar var skarvade med "sockerbitar"
Jag tror med värmeutveckling och därpå oxidering av anslutningar, har minskat överledningsförmågan och därmed en stegrande temperatur som följd, vad tror du ??
Är kablarna från en äldre trafo lödningsbara ??
Jag antar att bästa lösningen är stt försöka löda anslutningarna och sedan använda krympslang.
Ni nämner något med "kallkabel" vad menar ni ??
isak7639

Inläggav martin » tor 01 dec 2011, 17:47

Ja "sockerbitar" är inte så bra att använda här. Man får oxider i kontaktytan vilket precis som du skriver ger en höjd resistans med ökad värme som följd vilklet leder till mer oxider osv... Det är troligen här problemet ligger i ditt fall.

Kan du ta en bild och ladda upp här (som bilaga) så är det enklare att se hur det ser ut.

Att löda och isolera med krympslang är den bästa lösningen!
Kallkabel är när man skarvr på en 1,5 mm2 ledare på värmekablarna. Denna kabel blir då inte varm (därav, kallkabel). Att skarva på en kallkabel kan vara en bra lösning om man vill placcera transformatorn längre ifrån golvet som värms.

Man kan använda upp till 5 m kallkabel.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Golvvärme EL Lågvolt

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget