LÃ¥gvoltsystem

Klenspänningssystem inräknas alla golvvärme system där en spänning under 50V används. Vanligen 12, 24 eller 48V, Men även 20 V och 30 V används i vissa system.

LÃ¥gvoltsystem

Inläggav LGB » tor 31 jan 2013, 10:03

Vill lägga värmegolv i vår toa. Ungefär 3 m2 är aktuell läggyta. Toastolen tar dock bort lite av den ytan. Då återstår kanske 2.5 m2. Hur avgör jag om XK200 ska väljas eller SK160? Vill bara ha komfortvärme då vi har fjärrvärme.

Det står in instruktionen att "Tänk på att du
endast får använda 20 cm i var ände av kabeln som
justeringsmån!"

Vad menas? Jag är lite dum känner jag men har ju aldrig gjort detta förut.

Sedan den box som följer med. Kan man i den sätta tidsregler, d v s vill ha värme mellan 04:30 till 08:00 och sedan 16:00 till 22:00. Jag ser inte att det sägs någonstans om vilka möjligheter man har att styra systemet. Det finns lite för lite info på hemsidan.

Jag tänker att om jag köper en sats som ska kunna läggas på 2-4 eller 3-5 kvadrat så blir det ju olika längd av tråden kvar, eller? Man får ju inte kapa den så vad gör man. Om man har 3 m2 som man vill lägga men kan lägga på upp till fem, så antar jag att mellanrummet ska variera. Det finns ett schema för detta i instruktionen. Men på vilken höjd hamnar styrboxen om jag lägger 3 m2 med angivet mellanrum och gör en väggenomföring? Vill jag ha den högre än 1 dm så måste jag lägga tråden med större mellanrum tänker jag. Då får jag ju mer tråd över... Krångligt detta!
LGB
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 31 jan 2013, 09:49

Re: LÃ¥gvoltsystem

Inläggav martin » tor 31 jan 2013, 10:18

När det gäller de olika storlekarna så är det effekten (max kapaciteten) som skiljer.
Enda anledningen att välja mindre system är priset. Mer effekt gör bara att systemet får ett lättare jobb att hålla din önskade temperatur. På din golvyta som du säger är ca 3 m2 effektiv golvyta så skulle jag snarare välja XK200 eller XK300. Jag tror 160W kan vara i minsta laget för den ytan (lite beroende på krav och förutsättningar)

När det gäller att kapa kabel så får man inte klippa av kabeln. Hela kabeln måste installeras för att systemet kan fungera. (Om man måste så kan man klippa av maximalt 20 cm i vardera ände i samband med anslutning till transformatorn)

:!: Du räknar ut vilket mellanrum du behöver på kablarna på just ditt golv genom att dividera arean (3m2) med kanbelns längd (47m , för xk200): 3/47=0,064m = 6,4 cm
När du sedan närmar dig slutet av rummet är det ganska enkelt att justera avståndet mellan de sista längderna för att få in en vändning mer eller mindre på golvet.

Normalt monterar man transformatorn ca 15 cm över golv på väggen. Vill du montera den högre kan du sätta en kopplings-box nere vid golvet och där skarva på kallkabel (1,5 mm2 ledare) som du sedan drar vidare upp till transformatorn.

Systemet har ingen inbyggd klocka så olika temp vid olika tider går tyvärr inte. Du kan eventuellt sätta ett tidrelä på 230V fasen som försörjer transformatorn men det är inte en optimal lösning. Det är ganska hör startström på transformatorn så frågan är om tidsrelä håller i längden.
martin
Webbplatsadministratör
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


Återgå till Golvvärme EL Lågvolt