Installera XK200 i badrum

Klenspänningssystem inräknas alla golvvärme system där en spänning under 50V används. Vanligen 12, 24 eller 48V, Men även 20 V och 30 V används i vissa system.

Installera XK200 i badrum

Inläggav lecor » mÃ¥n 10 nov 2014, 01:06

Jag har köpt ett Kelvin XK200 från er som jag skall installera i ett badrum som renoveras.
Har tidigare varit plastmatta i hela badrummet och golvet är spånskiva.
Har några funderingar efter att ha snackat med folk i byggbranchen (golvläggare & plattsättare).
Det som skall göras är att hela badrumsgolvet skall flytspacklas tsm armering (15mm lägsta punkten och 30mm vid högsta) sedan skall ett tätskikt läggas där på och sedan kommer då fix/fog och klinkers.
Båda jag pratat med säger att golvvärmen skall ligga ovanpå armeringen innan flytspacklet. Dock har jag läs på er hemsida samt bruksanvisningen att det går bra att lägga denna direkt under fix/fog och klinkers.
Vilket rekommenderar ni?
Kan man annars lägga golvvärmen mellan flytspackel och tätskikt??
Mvh
lecor

Re: Installera XK200 i badrum

Inläggav martin » fre 20 mar 2015, 16:57

Om det vore en 230V värmekabel du köpt hade svaret varit att du skulle lägga kabeln ovanpå armeringen innan flytspacklet.
Men nu när det är lågvolts kablar så har du ytterligare två alternativ likt de två du nämner.
Du kan alltså fritt välja att lägga kabeln på armeringen, lägga kabeln på flytspacklet innan fuktspärr eller att lägga kabeln i fix.

Här är det bara ett alternativ som är mindre bra och det är att lägga kabeln på armeringen. Den tunna kabeln kan skadas om den kläms mot armeringsnätet när man går på den eller på annat vis ta skada under flytspacklingen om den inte görs varsamt.
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Golvvärme EL Lågvolt

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget