Vredet lyser konstant

Klenspänningssystem inräknas alla golvvärme system där en spänning under 50V används. Vanligen 12, 24 eller 48V, Men även 20 V och 30 V används i vissa system.

Vredet lyser konstant

Inläggav radical2005 » mÃ¥n 14 nov 2016, 18:08

Hej

Köpte ett hus med ett sådant system installerat, säljaren sa att det var trasigt.
Så nu 4 år efter köpet har jag börjat grotta i detta och kommit fram till att det är styrkortet.

Beställde ett härifrån och installerat.

Mätte golvet till ca 18 grader och vre temperaturen på vredet till ca 18 samt tröck ner kalibreringsknappen.
Den lös rött och slockna och blinkade snabbt 3 ggr vilket jag antar är korrekt. När vredet lyser hela tiden, värmer den då?

vrider jag under 18 grader så slocknar det helt vilket borde vara förståerligt ioch med att den uppnådda temperaturen är ok eller under.
Ska vredet lysa konstant under uppvärmning? och hur länge tar det innan man känner att golvet är varmt :)
radical2005
 
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 14 nov 2016, 18:03

Re: Vredet lyser konstant

Inläggav Hampus » ons 04 jan 2017, 15:37

Hej,

Det låter som en korrekt funktion på systemet. När lampan lyser rött skickar den ut värme på golvet. Detta gör den i 15-20sek perioder, med en kort blinkning mellan perioderna.
Under den korta tiden som dioden släcker mäter styrsystemet slingan för att se ifall ytterligare värme behöver skickas ut eller ej.

Beroende på hur hög effekt / hur stor yta / isolering så kan det ta allt ifrån 1 timme till 2 dygn.
Hampus
 
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 16:37


Återgå till Golvvärme EL Lågvolt

cron