LÃ¥gvoltsgolv 60 kvm med solceller och vindkraft?

Klenspänningssystem inräknas alla golvvärme system där en spänning under 50V används. Vanligen 12, 24 eller 48V, Men även 20 V och 30 V används i vissa system.

Re: LÃ¥gvoltsgolv 60 kvm med solceller och vindkraft?

Inläggav Kelvin » mÃ¥n 01 jun 2009, 07:03

Kul att höra att du som oss tror på en framtid för lågvolts systemen. Vi har tittat en del på sol och vindkraft och frånsett att effekterna för uppvärmning motsvarar ganska stora vindsnurror så är de en tilltalande tanke. Det gå också bra att konvertera tex batteri till att värma golvvärmen. Det krävs dock att du gör en del kopplingar själv...
Jag är osäker på om du tänker dig total uppvärmning året runt med golvvärmen eller om de är ett komfort system vi talar om.
Om du vill ha uppvärmning från systemet så går det närmare 3000W för det och man bör dimensionera för 6000W om man skall följa gällande riktlinjer på 100W/kvm

Jag förstår inte riktigt din fråga om vad som är skillnaden på 12-48V skillnad mot vad?

20 kvadratmeter är en stor yta och det skulle krävas en väldigt stor transformator över 1000W vilken skulle väga minst 10-15 kg. utöver det så skulle man få höga strömmar om man skall ligga kvar på 48V (går vi över 48V är det inget lågvoltssystem längre). Strömmar uppåt 30-40A och det skulle kräva helt annan regler elektronik. Man måste därför fördela ytan på flera mindre system.

Ditt betonggolv måste isoleras och ett bra material är frigolit. Här återkommer man till frågan, vill du ha komfort eller fullvärme. Tänker du värma året runt? Rekommenderat är 200-300 mm isolering i golvet.

Var ganska många frågor därav ett långt svar. Du måste förtydliga dina önskemål för att jag skall kunna ge riktigt bra svar. 60 kvm är en stor yta att lägga lågvoltssystem på, jag hade nog tyvärr valt 230V även om lågvolten har sina fördelar.

//Kelvin
Kelvin

Återgå till Golvvärme EL Lågvolt

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget