Intervalluppvärmning med Kelvin XK300

Klenspänningssystem inräknas alla golvvärme system där en spänning under 50V används. Vanligen 12, 24 eller 48V, Men även 20 V och 30 V används i vissa system.

Intervalluppvärmning med Kelvin XK300

Inläggav Micke » ons 28 dec 2011, 22:37

Hej! Har lagt XK 300 golvvärme i hallen som elektriker kopplat in, vad jag däremot blev lite osäker om var uppvärmningen. När den röda lampan lyser (i ca 5-10 sek på max effekt) så känner jag hur slingan blir uppvärmd. När lampan slocknar blir slingan däremot "kall" igen. Ska det vara så? Värmer den sakta upp golvet till inställd temperatur på det viset?Tack för en snabb frakt! //Micke
Micke

Re: Intervalluppvärmning med Kelvin XK300

Inläggav martin » mÃ¥n 02 jan 2012, 10:00

Ja Kelvin systemen pulsar ut effekten på golvet. Men hur lång paus har du mellan uppvärmningspulserna? Är pausen lång när vrede står på max så tror jag du behöver göra en kalibrering.

Lär hur man gör här: Kalibrering av XK300
martin
Webbplatsadministratör

Inläggav Micke » ons 04 jan 2012, 19:07

Hej igen och tack för svaret. Då tror jag att allt fungerar som det ska, annars får jag ta och göra en kalibrering utav systemet. Jag har lagt färdigt plattor och allt är fogat och klart idag, när kan jag slå på golvvärmen, kan man slå på det lite tidigare än normalfallen (ca 4-6 V) med tanke på att man inte behövde flytspackla? mellan tummen och pekfingret??..
Micke

Inläggav martin » tor 05 jan 2012, 09:30

Det är framför allt fix och fog som behöver lång tid för att bränna. Så du bör vänta ca 4 veckor. Testa systemet kan du dock göra är inte temperaturen i sig som är faran det är att om golvvärmen står på så avdunstar fukten ur fixen för fort (fukten behövs för att fixen skall bränna).
martin
Webbplatsadministratör

Återgå till Golvvärme EL Lågvolt

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget