Royal X160 som inte fungerar

Klenspänningssystem inräknas alla golvvärme system där en spänning under 50V används. Vanligen 12, 24 eller 48V, Men även 20 V och 30 V används i vissa system.

Royal X160 som inte fungerar

Inläggav Bror62 » lör 11 sep 2010, 07:43

Bor i Linköping med ett Royal golvvärmesystem X160 (numera Kelvin vad jag förstår). Installerades av förre ägaren 1997-98.
Systemet fungerar inte som det ska. Knäpper på och av men ingen märkbar effekt. Behöver nog någon att titta på detta. Möjliga fel?
Vart vänder jag mig för kontroll och service? Kan en "vanlig" elektriker testa och eventuellt reparera? Reservdelar?
Finns det auktoriserad service där jag bor?

Tacksam för tips och hjälp.
Bror62

Re: Royal X160 som inte fungerar

Inläggav Kelvin » mÃ¥n 13 sep 2010, 09:19

Hej

Det knäppande ljudet du hör påvisar att transformatorn i boxen är hel. Felet ligger då i styrelektroniken.
Reläet på styrkorten har en livslängd på x antal miljoner till och frånslag vilket visar sig vara ca 10-15 år. Det är troligen just detta som har inträffat i din box. Ett byte av styrkort kommer avhjälpa problemet och du får varma golv igen.

Att byta styrkort är enkelt och kan göras utan behörighet. Instruktioner medföljer.
De nya styrkorten har inga relä och skall därför inte drabbas av samma fel i framtiden.

Ett nytt styrkort hittar du och beställer enklast här:
http://golvvarmebutiken.se/catalog/inde ... Path=23_24
Kelvin

Återgå till Golvvärme EL Lågvolt

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget