Hur hanterar jag överskott av kabel

Klenspänningssystem inräknas alla golvvärme system där en spänning under 50V används. Vanligen 12, 24 eller 48V, Men även 20 V och 30 V används i vissa system.

Hur hanterar jag överskott av kabel

Inläggav Slijoe » ons 04 apr 2012, 20:07

Hej
Jag klantade mig vid min läggning och läste instruktionen tillräckligt noga så jag har spara nästan 4 meter kabel som inte "fick plats" i sista vändningen i golvet. Kabeln är redan ingjuten så frågan är vad jag kan göra nu. Kan jag rädda situationen på något sätt eller är set kört? Vad blir konsekvenserna om jag kapar kabeln?
Golvet är inte helt klart (ca 1m2 kvar) och jag har ännu inte helt bestämt placeringen av styrskåpet. Hur långt bort kan jag sätta detta?
Tacksam för svar

/ klanten
:(
Slijoe

Re: Hur hanterar jag överskott av kabel

Inläggav Hampus » tor 05 apr 2012, 08:52

Hela kabelns längd måste användas! Skulle man kapa av kabeln kommer styrsystemet att sluta fungera och golvet blir inte varmt alls. Händer det att man kapar av kabeln kan man linda om transformatorn, men det är onödigt dyrt och man får en sämre effekt i systemet.

Då styrboxen inte mäter lufttemperatur utan temperaturen på kabeln i golvet kan man placera den var man vill.

Kan du inte lägga ut de sista 4 metrarna kabel på den återstående kvadratmetern?
Hampus

Inläggav Slijoe » tor 05 apr 2012, 09:32

Hej Hampus. Tack för ditt svar. Tur att jag frågade först. :)

Om jag lägger resterande kabel på sista metern så kommer trådarna att hamna ganska nära varandra. Hur fungerar det för värme regleringen. Jag menar, golvet kommer ju bli mycket varmare i det området. Kommer fortfarande resten av golvet bli varmt?

Då golvvärmen ligger i en dörrpassage så har jag lagt ett 5 mm lager fix över kabeln på den resterande metern. Funkar det att lägga den ovanpå detta lager (antar att jag inte har mycket val...)?

Styrskåpet planerar jag att sätt ca 50 cm över golvnivå. Kan man lägga den överblivna slingan i typ en kabelränna upp till skåpet?

/Klanten
Slijoe

Inläggav Hampus » tor 05 apr 2012, 15:00

Golvet kommer bli varmare på just det området ja.. Men förhoppningsvis ska det inte ha något större effekt på den övriga ytan.

Det går bra att lägga värmekabeln i flexrör eller någon kabelränna av något slag. Men ha då kablarna åtskilda i två separata rännor.
Hampus

Återgå till Golvvärme EL Lågvolt

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget