Val av golvvärme

Klenspänningssystem inräknas alla golvvärme system där en spänning under 50V används. Vanligen 12, 24 eller 48V, Men även 20 V och 30 V används i vissa system.

Val av golvvärme

Inläggav Saraimmi » tor 24 mar 2011, 11:18

Hej!
Tänker byta kök och samtidigt passa på och byta golv - laminat på plastmatta (gammalt golv) och nu undrar jag vilket golvvärme kan passa bäst. Det handlar om 4 kvm yta som blir gångbar.
Saraimmi

Re: Val av golvvärme

Inläggav Hampus » tor 24 mar 2011, 13:38

Tänkte du ha golvvärmen som enda värmekälla i köket, alltså ett fullvärme golv, eller endast som komfortvärmning?

Ifall det är fullvärme du är ute efter så rekommenderar jag ett Kelvin XK300 system (Link: http://golvvarmebutiken.se/catalog/prod ... ucts_id=54)

Ett annat system som passar bra för just laminatgolv är vårat Folie Kit. Det är en tunn plastmatta som du bara rullar ut över golvet och kan klippas till önskad längd. Detta är dock ett 230 volts system.
(Link: http://golvvarmebutiken.se/catalog/prod ... cts_id=205)

Mvh
Hampus

Inläggav Saraimmi » tor 24 mar 2011, 19:03

Vi har direktverk. el vid fönster, men använde aldrig det. Det mesta täcks av luftvärmepump och när det verkligen behövs värme (men det är sällan under 20 grader kallt) så eldar vi (en fläkt blåser direkt in i köket från 3-4 meters avstånd. Ibland visar termometern som hänger vid fönster längst ner i köket hela 28 grader. Som jag kunde uppfatta, kommer det att räcka med det mindre Kelvin (200). Det är precis att få behag tidigt på morgonen och när man är barfot. Och, till slut, tanken att man inte behöver anlita proffs för att montera, gläder mig ytterligare... Tack!
Saraimmi

Inläggav Kelvin » tor 24 mar 2011, 19:47

Hej Saraimmi

Ja som du beskriver det klarar du dig definitivt med 200W effekt. Det som eventuellt kan bli ett problem med det mindre systemet är att cc avstånden blir lite för stora. ett trä/laminat golv sprider värmen sämre än t.ex klinker gör. Vilket kan resultera i att man får "randig" värme...

Du kan dock välja att prioritera vissa delar av golvet. En komfortvärme skall bara installeras just där man går och måste därför inte ända ut i alla hörn mm...

Men ett XK300 system skulle inte förbruka mer el då regleringen skulle ta hand om detta. Så själv skulle jag nog ändå överväga XK300 just för att säkerställa att värmen blir jämn.
Kelvin

Återgå till Golvvärme EL Lågvolt

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget