Kabeln är av.

Klenspänningssystem inräknas alla golvvärme system där en spänning under 50V används. Vanligen 12, 24 eller 48V, Men även 20 V och 30 V används i vissa system.

Kabeln är av.

Inläggav hanneman » tor 21 apr 2011, 09:18

Kabeln är av. Jag skulle skrapa bort lite fixmassa som tryckts upp och torkat mellan klinkerplattorna. Där fanns även lite kabel lämpligt gömd. Den ena av kablarna i min XK200 gick som sagt av.MAGSÅR!!!!
Ska testa att löda men det är ju så smått och så svårt att komma åt. kanske bättre att krossa plattan och försöka komma åt bättre. Men då kanske jag skadar kabeln ännu mer som ligger i fixet där under. Någon annan därute som varit lika klantig som jag?
hanneman

Re: Kabeln är av.

Inläggav Kelvin » tor 21 apr 2011, 10:17

Det är nog ingen större fara. Kablarna går att laga!
Men som du säger kan det nog vara svårt att komma åt ordentligt som det är nu.
Sedan vill du ju få in den lagade kabeln ner under plattan också så den ligger skyddad.

Jag hade försiktigt knackat loss plattan för att få lite mer utrymme att jobba på tror jag.
Kan du bifoga en bild så ser man bättre hur det ser ut.

När du skall laga kabeln så behöver du skala ca 8 mm av kabeländarna ner till metalltråden och löda ihop dem. täck vardera (blå och röd) ledare med en liten krympslang. Täck slutligen hela lagningen med en ytterligare en krympslang.

Skadas kabeln så att en längre del av kabeln (över 20 cm) försvinner måste man skarva på ny värmekabel i motsvarande längd.
Kelvin

Inläggav hanneman » tor 21 apr 2011, 10:50

Jag har knackat loss plattan(jag hade ingen reserv så jag fick åka till butiken för att köpa ett stycke klinkerplatta =))
Jag ska testa att löda ihop bitarna nu när jag har mer utrymme. Hoppas det funkar med eltejp så jag slipper hoppa in i bilen igen och köpa krympslang.
hanneman

Inläggav hanneman » tor 21 apr 2011, 10:57

för smått för eltejp....får åka och köpa lite krympslang. Om jag kan hitta nåt så smått, är bara den blåa kabeln som är av.
hanneman

Inläggav Kelvin » tor 21 apr 2011, 14:56

Använd inte el-tejp. Krympslang är det du skall använda, det skuddar lödpunkten från den frätande fästmassan.
Var också noga med att få en bra lödning! En dålig lödning går sönder efter några år.
Kelvin

Inläggav Per Eriksson » mÃ¥n 22 aug 2011, 07:23

:oops: Samma misstag här. Skadade kabeln ca 40 cm från boxen. Är det OK att klippa kabeln och dra in nya änden i dra in den i boxen.
Per Eriksson

Inläggav Hampus » ons 24 aug 2011, 11:06

Per Eriksson skrev::oops: Samma misstag här. Skadade kabeln ca 40 cm från boxen. Är det OK att klippa kabeln och dra in nya änden i dra in den i boxen.

Det bästa hade varit om du klippte av den skadade biten av kabeln och skarvade/lödde på den oskadade biten igen.
Klipper man av en för lång bit kan systemet i värsta fall sluta fungera då det blir för hög ström genom kabeln.

Läs föregående inlägg om hur man ska gå till väga ;)
Hampus

Inläggav Per Eriksson » fre 26 aug 2011, 13:58

Tack för svar. Jag har lött ihop kabeln. Försökte följa anvisningarna ovan så gott som möjligt med krympslag etc. Lödningen blev lite klumpig, men jag hoppas det kommer hålla i alla fall.
Per Eriksson

Återgå till Golvvärme EL Lågvolt

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget