Fullvärme eller komfortvärme?

Kelvin sweden AB grundades tidigt nittiotal och levererar golvvärme i Sverige, Danmark, Norge och Nederländerna. Kelvins golvvärme är en elektrisk golvvärme av värmekabeltyp, dvs en tunn tråd som alstrar värme läggs under golvet. Systemen är 12V-48V och har marknadens tunnaste värmekabel.

Moderator: Kelvin

Fullvärme eller komfortvärme?

Inläggav jixz80 » sön 28 mar 2010, 14:35

Jag har börjat närma mig ett köp av Kelvins lågvoltsvärmegolv men har några frågor innan jag bestämmer mig.

1. Jag har försökt att förstå skillnaden mellan fullvärme & komfortvärme som man kan se i specen för hur stort golv de olika kitten räcker till.
Vad är skillnaden mellan de båda? Vilka golvtemeraturer ger de olika värmelägena?
2. Vilken temperatur upplever man som behaglig/lagom.
3. Vilken modell på värmekit rekommenderar ni när jag tänkt att lägga det på en yta på knappt 4 kvadratmeter innanför en ytterdörr.
På vintern vill man ju uppnå snabb upptorkning av blöta skor och dylikt.

Tack på förhand / Jonatan
jixz80

Re: Fullvärme eller komfortvärme?

Inläggav Kelvin » mÃ¥n 29 mar 2010, 13:26

Hej Jonatan,

Kul att du överväger vårt system för din golvvärme!

1. Skillnaden är effekt per kvadratmeter.
Med Komfortvärme menar man att effekten skall räcka till att hålla golvet varmt men inte för att värma rummet. (bra om man redan har en luft-luft värmepump som värmer utrymmet.) För komfortvärme brukar man beräkna ca 50 W/m2.
Med Fullvärme menar man att systemet ochså skall klara att värme rummet. Då brukar man beräkna ca 100W/m2.

Full eller komfortvärme anger egentligen inget om vilken temperatur man får i golvet. Vilken temperatur man får beror på hur väl isolerat golet och rummet är. (Men ett system installerat som komfortvärme klarar givetvis att ge en högre temperatur än ett med mindre effekt)

2. Vanligast är att man har golvet inställt på ca 22 grader.

3. I en hall när man vill få en "tork effekt" på golvet rekommenderar jag att man beräknar ca 100 W per kvadratmeter. (dvs. fullvärme effekt) Det går att uppnå på två vis för dig. Antingen en Kelvin XK500, totalt 500W. Eller en Kelvin XK300 men där du lägger värmekabeln lite tätare på den ytan av golvet där blöta skor kommer stå (c/c 5 cm) och lite glesare (c/c 10 cm) på övrig yta, på det viset fördelar du en större del av effekten på en viss yta.
Kelvin

Inläggav jixz80 » mÃ¥n 29 mar 2010, 15:09

Tack för snabba och bra svar.
Anledningen till att det lutar åt ert system är den tunna kabeln då vi inte har mycket att spela på vad det nya golvet får bygga.
Jag har kompletterande frågor efter att läst inkopplingsdokumentet ni har.

Är reglerboxen och termostaten samma apparathus eller är det två seperata moduler?
Om det är två olika moduler hur långt mellan varandra kan dessa sitta?
Är reglerboxen vid drift ljudmässigt tyst?

Är XK300 ett 12, 24 eller 48V system eller är det så att ni skriver samtliga volttal eftersom systemet varierar under drift.
Eller är det kanske så att man beroende på driftläge väljer spänning?

Jag vet att det kanske är många speciella frågor men jag brukar vara grundlig i mina undersökningar inför produktköp!
Bra svar kommer med största sannolikhet att resultera i ett köp från min sida.

Än en gång tack på förhand!
jixz80

Inläggav Kelvin » tis 30 mar 2010, 10:01

Hej igen,

Reglerboxen är en enhet, inehåller både trasnformator och termostat. Dvs. Bara en box.
Boxen är ljudlös.

Kelvin XK300 är faktiskt 32V. Anledningen att vi skriver 12, 24 och 48V är att det är standardnivåer och vi delar upp systemen i de klasserna för att göra det enklare.
Kelvin

Återgå till Kelvin

• Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget