Komfortvärme i 14kvm rum med trägolv

Kelvin sweden AB grundades tidigt nittiotal och levererar golvvärme i Sverige, Danmark, Norge och Nederländerna. Kelvins golvvärme är en elektrisk golvvärme av värmekabeltyp, dvs en tunn tråd som alstrar värme läggs under golvet. Systemen är 12V-48V och har marknadens tunnaste värmekabel.

Moderator: Kelvin

Komfortvärme i 14kvm rum med trägolv

Inläggav dizable » tis 10 apr 2012, 22:00

Hej.
Vi har ett hus med luftburen värme som strömmar ut genom ventiler i taket. Detta får till konsekvens att golvet upplevs kallt. Jag har därför för avsikt att lägga golvvärme för att erhålla högre komfort, inte för att värma upp rummet i sig. Detta medför att jag inte är intresserad av termostater som utgår ifrån rummets lufttemperatur för reglering, utan enbart temperaturen i golvet.

Enligt produktinformationen är XK500 lämpligt för komfortvärme i rum 8-14 kvm, men eftersom jag avser att lägga ett trä- alternativt laminatgolv så är systemet i klenaste laget för avsett rum som är på 14kvm. Risken som jag förstått det är att man får ojämn golvvärme eftersom det blir för glest mellan slingorna för ett trägolv. Även om jag enbart lägger slingorna på "öppna" ytor blir läggytan drygt 12kvm, vilket även skulle påverka eventuell framtida ommöblering negativt.

Finns det större system som klarar detta rum, eller fungerar det att lägga dubbla system i samma rum? Någonstans har jag läst om ett system som heter XK800, men kan inte hitta att det saluförs längre. Är andra alternativ bättre än detta system för mitt ändamål, exempelvis folie eller motsvarande?

Tacksam för svar /Erik
dizable
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 10 apr 2012, 21:35

Re: Komfortvärme i 14kvm rum med trägolv

Inläggav martin » fre 20 mar 2015, 17:29

Ett kelvin XK skulle kunna fungera bra här. Det finns inte större system än 500W idag. (XK800 säljs inte längre då den var lite väl dyr)
Eventuellt kan du pröva att sprida ut den på större yta annars är det enda alternativet att ta två system.

Ett alternativ skulle kunna vara GolvvärmeFolie.
http://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Golvvaermefolie
martin
Webbplatsadministratör
 
Inlägg: 296
Blev medlem: tis 05 maj 2009, 18:39


Återgå till Kelvin

 


  • Relaterade trÃ¥dar
    Svar
    Visningar
    Senaste inlägget
cron