Aktuellt datum och tid: sön 09 aug 2026, 21:16

News News of Allmänna golvvärmefrågor

Site map of Allmänna golvvärmefrÃ¥gor » Kategori : Allmänna golvvärmefrÃ¥gor

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Kapa Kelvin XK500 Kabel?

Vad händer om man kortar av kaben ca 2 m då den är för lång . kaben ligger med 14cm i mellan efter tabellen :oops:
Read more : Kapa Kelvin XK500 Kabel? | Visningar : 11055 | Svar : 1

Storlek på fördelarshunt

Hej,

Vi har byggt på en våning på vårt hus och kopplat på ca 140 kvm golvvärmeslingor fördelat på bottenvåning och ny övervåning på ett befintligt värmesystem med golvvärme på ca 30 kvm och element i källarvåning. Vi har installerat fördelarshuntar med pumpar på botten och övervåning men har kvar orginalpump i källaren vid värmecentralen.

Nu får vi inte ut värmen varken i källare eller på de två våningsplanen.

Kan det bero på befintlig kapacitet ...
Read more : Storlek på fördelarshunt | Visningar : 6884 | Svar : 0

golvvärme,kök badrum

Vi vill lägga in värmeslingor i halva badrummet. köket, utan att riva upp golvet, utan ovanpå golvet, kaklet sedan lägga plastgolv över, typ 1mm. Ska vi välja elslingor eller vattenburet? Måste slingorna alltid spacklas in? Finns det färdiga mattor för vattenburet? claes.folcker
Read more : golvvärme,kök badrum | Visningar : 10728 | Svar : 0

alumat

Tänkte lägga ett klicklaminat golv i hallen på en befintlig plastmatta och tänkte i samma veva lägga alumat golvvärmematta under en del av det nya golvet. Då den gamla mattan är 2 mm tjock så tänkte jag ta bort den för att få samma höjd på laminatgolvet hela vägen. När jag tar bort mattan kommer jag ner på en spånskiva, går det att lägga alumat direkt på den eller behövs det något ytterligare?
Read more : alumat | Visningar : 7785 | Svar : 1

Mindre än 1kvm golvyta

Jag undrar om det finns någon elvärme till golv som ligger på cirka 0,7 kvm, kan man lägga en golvvärmekabel närmare än 100mm? det är till en toalett och ska spacklas över, är endast i behov av komfortvärme.
Read more : Mindre än 1kvm golvyta | Visningar : 2136 | Svar : 1

230 eller 48V Golvvärme

Hej!

Jag velar. 220v eller 12-48v.
Jag har ett litet badrum om 2.7 kvm. Jag har vattenburet element som under höst vinter och tidig vår sköter 100% av
uppvärmningen. Från Maj till september brukar jag sjunta ner så elementet inte ger någon värme, utam låter mer eller
mindre solen sköta uppvärmningen av huset alternativt stöd eldar i braskamin. Det gör att sommartid, hur dumt den än
kan låta , är golvet som kallast. Jag ha*ar ...
Read more : 230 eller 48V Golvvärme | Visningar : 10118 | Svar : 0

Trådlöst

Hej undrar hur långt når det trådlösa enheten ? Har fördelaren rätt långt borta
Med vänlig hälsning, Leif
Read more : Trådlöst | Visningar : 2754 | Svar : 0

Hål på golvärmeslang

Har 2 slingor i mitt garagegolv, varav 1 med hål på slangen. Upptäcktes vid provtryck, efter gjutning.
Finns det något sätt "att fixa detta utan att bila upp golvet. Har fantiserat om att försöka dra in ett minsdre rör i det befintliga som är 22mm. Dom ligger c. c/c 25-30cm.
Kan tänka mig att man måste få in dragtråd till att börja med.
NÃ¥gon som provat ? eller har bra ideer.
Read more : Hål på golvärmeslang | Visningar : 2737 | Svar : 0

Kelvin Golvvärme under linoleumgolv, eller folie?

Hej, vi tänker renovera köket och lägga in linoleumgolv. Och under linoleummattan vill vi ha komfortvärme, ska vi använda Kelvinkabeln eller folien? Kabeln måste väl bygga mer på höjden än folien, eller sjunker kabeln ner i reflektorskivan så att den inte märks i ytskiktet?
Read more : Kelvin Golvvärme under linoleumgolv, eller folie? | Visningar : 9602 | Svar : 0

Golvvärme och Plastmatta

Hej.
Håller på att bygga hus och har tänkt lägga in våtrumsmatta med golvvärme på toaletten. Går det att ha golvvärme ihop med plastmatta.
MVH Erland
Read more : Golvvärme och Plastmatta | Visningar : 3652 | Svar : 1

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlägg 1242 • Totalt antal trÃ¥dar 741 • Totalt antal medlemmar 477