Aktuellt datum och tid: sön 09 aug 2026, 21:01

News News of Allmänna golvvärmefrågor

Site map of Allmänna golvvärmefrÃ¥gor » Kategori : Allmänna golvvärmefrÃ¥gor

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Frågor kring XK systmet

Hej,
Jag skall lägga klinkers i hallen där jag funderar på att installera golvvärme. Som underlag ligger spånskivor. Den totala golvytan är 3,7 m2. Jag tycker XK systemet verkar bra för mina behov. Jag är främst ute efter komfortvärme.
- Vilket XK system bör jag välja?
- Jag vill undvika att flytspackla. Är det ok att lägga XK slingan direkt på spånskivan och sedan lägga på fix och klinkers direkt ovanpå slingan?
- Hur mycket ...
Read more : Frågor kring XK systmet | Visningar : 8730 | Svar : 2

Belastning av värmegolv

Jag undrar hur känsligt det är om man skulle ställa en infraröd bastu på ett redan installerat värmegolv.
System som används är Heatcom Strong 18.

Tacksam för svar :?:
Read more : Belastning av värmegolv | Visningar : 3110 | Svar : 0

vattenburen golvv

Hej.
Bygger en isolerad veranda på en bef betongsockel. För att kunna gjuta in golvvärmerör har jag bilat ned plattan ca 100 mm. Som du förstår är underlaget därför mycket ojämnt. Ytan är ca 1800 mm x 4000 mm. Tänkte lägga armeringsmatta och sedan fästa rören i den. Skall jag då först fästa läggningslisterna på mattan ? eller har du annat förslag ? Tacksam för svar.

Hälsningar

Curre Berggren
Read more : vattenburen golvv | Visningar : 7631 | Svar : 0

Golvvärme och betongplatta

Vi ska bygga om vårt vidbyggda garage till sovrum och funderar på vattenburen golvvärme.
Hur mycket skulle ett sådant bygga på höjden?
Är det nån mening att ens fundera på golvvärme?
Golvet är betongplatta, anlagd 1977.
Read more : Golvvärme och betongplatta | Visningar : 3492 | Svar : 0

Golvvärme i Hall

Vi har tagit bort klinker från golvet i vår hall och ska lägga in nytt och vi vill då lägga in golvvärme på samma gång, en snickare som jag pratade med sa att jag skulle bli tvungen att bila upp platan och isolera den med frigolit och sedan gjuta plattan igen innan värmekabeln läggs i flytspacklet, stämmer det eller kan vi lägga direkt på den befintliga plattan?
Vi har en enplanshus från -69 med betongplatta ...
Read more : Golvvärme i Hall | Visningar : 8102 | Svar : 1

Skivor där värme ej behövs

Hej!
Jag Har ett kök som ska renoveras och där får inte radiatorn plats. Jag funderar på ert EPS-paket 20 eftersom köket är ca 16 kvm. Tanken som slog mig är att detta kan räcka till en liten hall också eftersom det dessutom finns med en fördelare för två slingor. Min fråga är om jag kan komplettera ert paket med ytterligare LK spårskivor där det inte behövs värmeslingor (ex under köksinredningen), eller kanske komplettera med ...
Read more : Skivor där värme ej behövs | Visningar : 9092 | Svar : 0

Golvvärme i husvagn

Har en gammal husvagn (Hobby 620 från 91) där jag skulle vilja lägga in en någons slags golvvärme istället för befintlig (obefintlig rättare sagt) Truma luftvärme. Golvet består av board 30mm frigolit eller dylikt samt 3mm board igen. Ovanpå detta en platsmatta. Vad förslår ni? All el i vagnen kommer att vara 220 volt.
Read more : Golvvärme i husvagn | Visningar : 3436 | Svar : 0

Komfortvärme under trägolv...

Hej, tänkte lägga 24v Kelvin som komfortvärme under ett parkettgolv i ek. Under parketten lägger jag stegdämpande foam. Underlaget är golvmasonit. Skall värmeslingorna fästas på masoniten, sedan foam och sedan parketten? Det är inga problem med att slingorna ligger ihop med foamen, eller?
Read more : Komfortvärme under trägolv... | Visningar : 9243 | Svar : 1

Fukt spärr?

Hej ska lägga vatten buren golv värme på befintligt trägolv ska man ha någon fukt spärr eller gäller bara det om man lägger på betonggolv?
Read more : Fukt spärr? | Visningar : 2737 | Svar : 0

Golvvärme mellan spånplatta och våtrumsmatta

Hur fixar man golvvärme i ett badrum med spånskivegolv och våtrumsmatta ?
Read more : Golvvärme mellan spånplatta och våtrumsmatta | Visningar : 8902 | Svar : 0

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlägg 1242 • Totalt antal trÃ¥dar 741 • Totalt antal medlemmar 477