Aktuellt datum och tid: sön 09 aug 2026, 19:15

News News of Allmänna golvvärmefrågor

Site map of Allmänna golvvärmefrÃ¥gor » Kategori : Allmänna golvvärmefrÃ¥gor

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Skillnad mellan lågvolt och 230v

Skulle föredra 12v system eftersom jag då kan lägga det själv men har hört så många säga att de rekommenderar 230v pga att de "värmer bättre"
Hur sant är det påståendet?

I mitt fall har jag ett rum på 6-7 kvm och aktuell yta att lägga slingor med komfortvärme kanske blir 5kvm.
Read more : Skillnad mellan lågvolt och 230v | Visningar : 9559 | Svar : 1

LK Systems med minishunt M5

Hej

info: Badrum på 5 kvm, underlag: spånskiva med av mig själv frästa spår med C-C 14 cm med 18mm djup. Befintlig 2 rörsystem med radiatorer - fjärrvärme

Vill installera vattenburen värmegolv med Minishunt M5 och fick syn på er 5kvm erbjudande från LK (L12-5). Vill kombinera det paketen med 16mm rör.

Anledning: större diam på röret bättre genomströmning, mindre påfrestning på cirkulationspumpen. Har redan igång 11 radiatorer i en 2 vån villa med källare. ...
Read more : LK Systems med minishunt M5 | Visningar : 8315 | Svar : 0

Vattenburen golvvärme på befintligt betonggolv

Jag har läst ett antal trådar om ämnet men kan inte se om det kommit färsk kunskap gällande detta.Ska man isolera under golvvärmen? Räcker det med den nya sortens isolering, typ liggunderlag? Ska man bila/skära upp befintlig betongplatta för att gräva ur, isolera med isodrän och gjuta nytt?

Rummet är ca 11 m2 badrum/bastu som ska totalrenoveras.
Read more : Vattenburen golvvärme på befintligt betonggolv | Visningar : 4658 | Svar : 1

Vattenburet eller elektrisk golvvärme

Tänkte lägga in golvvärme i mitt badrum och gästtoaletten som ligger vägg i vägg. De är 5 + 1,5 kvm

Står och väger mellan vattenburen över båda rummen eller två elektriska.
Har bergvärme men kan ändå inte räkna hem vattenburen ekonomiskt pga den högre matriel och installationskostnaden men det finns ju andra aspekter.

Har enkelrörsystem och vill kunna ha lite komfortvärme på sommaren så har tittat på Golvvärmepaket L12-H8 med en "Heater". Funkar det för ...
Read more : Vattenburet eller elektrisk golvvärme | Visningar : 10550 | Svar : 0

Golvvärme i hall med klinkers och parkett

Hej,

Jag har en hall på 18 kvm.
innanför dörren ska det ligga klinkers 1.5 meter långt och 3 meter brett.
sedan blir det parkett.
Vad ska jag ha för elvärmegolv?
Innaför dörren sitter det en luft/luft-värmepump.

Mvh Niklas
Read more : Golvvärme i hall med klinkers och parkett | Visningar : 9326 | Svar : 1

Hur mycke batteri drar 12V golvvärme

Hej!
Jag är intresserad av 12-Volts golvvärmesystem.
Men, det står ingenstans något om hur mycket batterier eller ström de drar, 12 V?
Read more : Hur mycke batteri drar 12V golvvärme | Visningar : 3109 | Svar : 0

Re: Fuktspärr

Den fukt som kan komma dit är sigande fukt som kommer underifrån. En fuktspärr gör ingen nytta mer än att flytta gränsen på hur långt upp fukten kommer neråt i konstruktionen.
Har du ine problem med tillträngande fukt i dagsläget kommer de inte förvärras. Har du tillträngande fukt så kan man möjligen rädda det med en platonmatta under frigoliten.
Read more : Re: Fuktspärr | Visningar : 3488 | Svar : 0

Passar styboxen min värmekabel?

Hej,
för ett antal år sedan köpte jag ett lågvoltsgolvvärmesystem som skulle kunnat ha varit KELVIN XK500. I alla fall ser bilden på styrboxen ut nästan exakt som jag minns den. Efter ett par års användning utan problem, blev styrboxen överhettad när det av misstag fylldes av slipdamm. Jag glömde att täcka över det. Jag tog sedan bort boxen, men kabeln är fortfarande kvar i golvet (ca 7 kvm). Jag har länge letat efter detta ...
Read more : Passar styboxen min värmekabel? | Visningar : 8035 | Svar : 1

Montering av styrbox?

Jag har läst igenom alla medföljande instruktioner till Kelvin XK200 men kan inte hitta någon information om hur styrboxen ska/kan monteras. Golvvärmen ska läggas i det nya köket och frågan är ifall styrboxen kan monteras bakom ett bänkskåp, tillgängligt genom att man tar bort lådorna? Det kommer att vara en luftspalt på ca 10 cm mellan bänkskåpet och väggen men det är kanske inte tillräcklig luftcirkulation? Detta ifall styrboxen blir mycket varm med risk för ...
Read more : Montering av styrbox? | Visningar : 7755 | Svar : 0

Leverans

Jag behöver lite saker senast torsdag den 16 juli 2009. Klarar ni detta nu under semestertid om jag beställer idag måndag den 13 juli?
Read more : Leverans | Visningar : 3356 | Svar : 0

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlägg 1242 • Totalt antal trÃ¥dar 741 • Totalt antal medlemmar 477