Aktuellt datum och tid: sön 09 aug 2026, 19:16

News News of Allmänna golvvärmefrågor

Site map of Allmänna golvvärmefrÃ¥gor » Kategori : Allmänna golvvärmefrÃ¥gor

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Komfortvärme

Jag funderar på att lägga in trägolv med komfortvärme i ett dåligt isolerat sovrum i en sommarstuga och har funderat på att använda Kelvinsystemet eftersom det inte bygger på höjden.
Har tänkt lägga en ventilerande matta typ Platon under trägolvet eftersom undergolvet består av en dåligt isolead betongplatta, kan Kelvinsystemet användas på detta?
Är det möjligt att lägga en tunn reflekterande isolering, typ Thermoreflekt som Kelvinslingan läggs på? Ger detta någon påtaglig effekt?
Är det ...
Read more : Komfortvärme | Visningar : 9020 | Svar : 0

Lägga golvvärme i hallen

Ska renovera hallen och tänker lägga in klinker eller mer exakt svarta skiffer plattor! Hallen är strax under 2m bred och 3m lång. Idag sitter en liten radiator längs ena väggen. Vi har vattenburen värme i hela huset (radiatorer) och fjärrvärme.

:?: Nu är mina funderingar på hur jag skall göra med golvvärme. Antingen slänga ut radiatorn och lägga vattenburen golvvärme eller behålla radiator och bara ha ...
Read more : Lägga golvvärme i hallen | Visningar : 4379 | Svar : 1

LÃ¥gvoltsgolv 60 kvm med solceller och vindkraft?

Hej,

Har tänkt att köpa lågvoltsgolv till c.a 60kvm uppdelat på tre rum i källare, badrum c.a 18-20kvm/tvättstuga c.a 16kvm/allrum c.a 18-20 kvm.
Mina frågor är följande: vad är skillnaden förutom spänningen på 12-48 V? Vad väljer jag? Kan jag montera en trafo till 20kvm? Har betonggolv utan underliggande isolering har ni isolering att rekomendera för betong golvet? Kan man konvertera extern energikälla till golvslingorna ( Batteri tex. )
Många frågor men tycker lågvoltsgolv är ...
Read more : LÃ¥gvoltsgolv 60 kvm med solceller och vindkraft? | Visningar : 8274 | Svar : 0

Hur identifierar man ett Kelvin XK / Royal system?

Jag har ett gammalt kelvin royal system i mitt hus som har slutat att fungera. hur vet jag vilken modell jag har?
Read more : Hur identifierar man ett Kelvin XK / Royal system? | Visningar : 9869 | Svar : 0

golvvärme byta termostat?

Hej,

Jag har elektriskt golvvärme i golvet sedan 2002. Men nu fungerar inte termostaten riktigt. Den knäpper av och på hela tiden. Termostaten har en golvgivare som ligger under golvplattorna. Dock var jag smart nog att lägga den i ett plaströr så jag kan dra ut den! :)

Nu undrar jag om jag kan byta till en annan termostat av annat märke eller om jag bör använda ...
Read more : golvvärme byta termostat? | Visningar : 11047 | Svar : 0

Endast golvvärme som värmekälla?

Hej,
jag bygger en stuga på 71 kvm med sovloft som kommer stå ensamt för det mesta, dvs underhållsvärme. Kommer även ha en kamin.

Jag våndas mellan att ha luftluft värmepump + några olje element eller endast vattenburen golvvärme gjuten i betongplattan.

Frågan är:
  • Är golvvärme en investering, dvs öka värdet pÃ¥ huset. Installationen är ju dyrare!
  • Blir det verkligen billigare i drift. Kolla mina husvärden nedan.
  • Funkar det bra som underhÃ¥llsvärme? Har hört att ...
Read more : Endast golvvärme som värmekälla? | Visningar : 5064 | Svar : 0

Golvvärme till sommarstugan

Hej,

Jag ska renovera badrummet i sommarstugan och funderar på att lägga in golvvärme. Jag har ingen större vana av ett sådant projekt och skulle behöva lite assistans.

Vilket system bör jag välja? Rummet är ca 15 kvm. Vi är endast där ett par veckor om året och vill ha en såväl konstnadseffektiv som säker lösning.

// Johan
Read more : Golvvärme till sommarstugan | Visningar : 8484 | Svar : 0

Höjd

Hur är det egentligen med tjockleken på golvvärmen? Jag har hört att för att få ett bra system så måste man offra flera centimeter som golvet höjs med. Jag har då problemet med att köksutrustningen inte kommer att få plats eftersom den redan nu går upp i taket. Finns det några riktigt tunna system på marknaden?
Read more : Höjd | Visningar : 4594 | Svar : 0

50 hz vibration från golvvärme?

När golvvärmen i nya badrummet kopplades in och precis slagits på så kände jag vibrationer från golvet. Typiskt 50 hz brum. Det var alltså inte el som jag kände utan bedömde det som vibrationer från slingan.

Elektrikern som kopplade in värmen sa att han kände inget. Men att det var golvvärmen som vibrerade anser jag givet då vibrationerna upphörde när jag stängde av termostaten för att direkt återkomma när jag slog på den igen.

Efter ...
Read more : 50 hz vibration från golvvärme? | Visningar : 4874 | Svar : 0

Isolationsmätning värmegolv?

Jag fattar nästan inget när det gäller el.
Kan nån förklara lättbegripligt vad man missar om man bara gör en resistansmätning av en elslinga i badrummet och hoppar över isolationsmätningen? Finns det något krav, elsäkerhet, på isolationsmätning?

Hade bett en elektriker komma och resist- o isolationsmäta Heatcom slingan som jag lagt ut i badrummet men när han kom hade han bara instrument för resistansmätning med sig och han tyckte att det räckte med den mätningen ...
Read more : Isolationsmätning värmegolv? | Visningar : 4925 | Svar : 0

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlägg 1242 • Totalt antal trÃ¥dar 741 • Totalt antal medlemmar 477