Aktuellt datum och tid: sön 09 aug 2026, 18:31

News News of Allmänna golvvärmefrågor

Site map of Allmänna golvvärmefrÃ¥gor » Kategori : Allmänna golvvärmefrÃ¥gor

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

golvsensor förlänga sladd?

till badrummet har jag till min vattenburna golvvärme en golvsensor på 3m 10kOhm.

någon som vet vad som händer ifall jag skarvar på 2-4m kabel mellan termostat och golvsensorn?

blir det påverkan på motståndet eller är det relevanta motståndet bara i sensorn och kabellängden försumbar?

om kabellängden spelar roll kommer det då bara ge en linjär avvikelse - dvs jag får ställa på 22 grader istället för 21 grader på termostaten?
Read more : golvsensor förlänga sladd? | Visningar : 5483 | Svar : 0

Lägga Kelvin golvvärme ovanpå befintligt golv?

Hej,
Jag undrar om man kan lägga Kelvin golvvärme pä ett befintligt klinkergolv i våtutrymme utan att först ta bort klinkergolvet? Höjdmässigt finns det plats, så det är inget problem att lägga nya klinker ovanpå det gamla. Det skulle ju spara rätt mycket jobb om man slipper ta bort det gamla golvet först, dessutom är ju fuktspärr med mera redan gjort.
Read more : Lägga Kelvin golvvärme ovanpå befintligt golv? | Visningar : 17993 | Svar : 0

XK160-kort kompatibelt med mitt Royal 160?

Hei

Har et gulvvarmeanlegg med en Royal 160 styringsboks. Har sjekket litt og det virker veldig sannsynlig at det må være feil på kretskortnet i strømforsyningen. På deres netteside finner jeg et XK160-kort, vet du om dette er kompatibelt med mitt Royal 160 16V 40W anlegg?

mvh
morten
Read more : XK160-kort kompatibelt med mitt Royal 160? | Visningar : 11096 | Svar : 0

Byte av radiatorer till golvvärme?

Vi ska lägga in klinkers i hall och toalett/tvättstuga. Hallen är ca 5 kvadrat och toaletten likaså. Vi har fjärrvärme i huset med vattenburen värme i radiatorerna. NU tänker vi byta ut radiatorerna i hallen och på toaletten mot vattenburen golvvärme som går på fjärrvärmen. Är det någon annan som gjort så och vad använde ni för grejer?

Vi har kollat runt lite på olika grejer men vi vill gärna höra lite för och nackdelar ...
Read more : Byte av radiatorer till golvvärme? | Visningar : 9234 | Svar : 5

När kan jag koppla på golvvärmen?

Jag har precis renoverat badrummet och lagt elslingor i flytspackel. Hur lång tid skall det härda innan jag kan sätta på systemet?
Read more : När kan jag koppla på golvvärmen? | Visningar : 12843 | Svar : 0

golvvärme el

i vårt badrum har vi el-golvvärme jag vill att vi skall ha så lite mattor på golvet min fru tycker tvärtom Var kan man läsa om detta och vem har rätt Janne
Read more : golvvärme el | Visningar : 11063 | Svar : 1

göra spår

Hej!
Jag vill inte bryta upp eller höja mitt 25mm spånskivegolv med 2mm (isolerande..) korkplattor på utan tänker mig köra egna spår för 16mm rören rakt igenom korken... ett par 3 snitt för varje spår med Cikelsågen inställd på 18mm djup o sen göra svängarna med överhandsfräsen ?

Jag får väl hoppas att plåtarna fastnar bra trots att jag kör på frihand .. annars kanske en klick montagelim på plåtens ena undersida löser det hela? ...
Read more : göra spår | Visningar : 9315 | Svar : 1

Komfortvärme, renovering, vad skall man välja

Tänkte byta golv i kök, hall och vardagsrum och samtidigt lägga in värme. Bottenplatta med reglar (10cm), spånskivor, parkett. Vilken typ av golvvärme skall/kan man lägga?
För att inte bygga för mycket i höjd?
För att inte draga upp fukt från grunden?
För att få en bra komfortvärme.
Read more : Komfortvärme, renovering, vad skall man välja | Visningar : 10082 | Svar : 0

Termostat

hej jag undrar angående den digitala termostaten som ingår vid köp av alumat 14...är den anpassad t ex för infällning i en eljo trend ram??eller måste den vara för sig själv?

mvh Samir
Read more : Termostat | Visningar : 14765 | Svar : 0

vattenburengolvvärme

:?: varför kan jag inte ansluta till enrörssystem
Read more : vattenburengolvvärme | Visningar : 8991 | Svar : 0

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlägg 1242 • Totalt antal trÃ¥dar 741 • Totalt antal medlemmar 477