Aktuellt datum och tid: sön 09 aug 2026, 16:05

News News of Allmänna golvvärmefrågor

Site map of Allmänna golvvärmefrÃ¥gor » Kategori : Allmänna golvvärmefrÃ¥gor

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Re: Hål på golvärmeslang

Jag mailade LK med din fråga och fick detta som svar:

"Dim 22? Mig veterligen finns det ingen tillverkare som använder dim 22. Tyvärr är det enda rätta att plocka fram bilningsmaskinen och fälla in en skarv.
Innan det påbörjas är det lämpligt att säkerställa att man få tag i en bit rör samt två st skarvnipplar i lämplig dim. Innan golvet återlagas ska röret provtryckas."
Read more : Re: Hål på golvärmeslang | Visningar : 2724 | Svar : 0

Re: Golvvärme laminat

Det låter utmärkt.
Jag kan dock rekommendera att lägga någon slags lump-papp eller foam ovanpå kablarna innan golvet läggs för att skydda ytterligare. ;)
Read more : Re: Golvvärme laminat | Visningar : 7653 | Svar : 0

Re: 20 kvm golvvärme

Hej Emil,

Det går bra att köra på det systemet! Dock är det en för stor yta att endast ha en (8mm) slinga på då det blir för högt tryckfall, samt att vattnet hade hunnit bli kallt innan det runnit tillbaka i returen.
Så i ett 20kvm paket räknar man med att ha 4 slingor.

Vill du inte ha så många slingor kan du välja ett 12mm paket, då behöver du endast 2 slingor. Dock ...
Read more : Re: 20 kvm golvvärme | Visningar : 7326 | Svar : 0

Re: trådlös golvvärmereglering

ICS -systemen är bakåtkompatibla med system från början av 80-talet. Så jag tror inte det borde vara några problem!

Vad har du för ställdon, fördelare, osv?
Read more : Re: trådlös golvvärmereglering | Visningar : 10028 | Svar : 0

Re: Ersätta Ardex termostat med K1?

Ja det funkar utmärkt så länge du kan byta golvgivaren samtidigt.

Våra K1 termostater använder en 10kOhms golvgivare.
Read more : Re: Ersätta Ardex termostat med K1? | Visningar : 11851 | Svar : 0

Re: Golvärme

Ja, Man kan lägga Kelvin direkt på plastmatta. Reflektorskivan är alltid rekommenderad när man ska lägga Kelvin under trägolv. Den underlättar läggningsarbetet jämfört med vanliga stegljuddämpningsfoams osv. som kommer på rulle.
XK500 klarar upp till MAX 14kvm när det gäller komfortvärme, så i köket är det lite i överkant. På ytan som är på 5,5kvm passar dock en XK500 utmärkt för att få fullvärme.
Finns en tråd som täcker just detta ämnet, med mycket bra ...
Read more : Re: Golvärme | Visningar : 3378 | Svar : 0

Komplettera elektrisk Golv värme med elradiatorer.

Hej jag har ett hus som är byggt 1991 med 10 cm frigolit isolering under platan på marken. En mindre del av huset är byggt 2001 och har 20 cm frigolit som isolering, ca 30 m2 av undervåningens plata på mark. Husets storlek är 224 m2 på två plan i suteräng och ser ut Som " I__I " Dålig skiss men på ett ungefär, vilket gör möjligheterna till luftvärmepump svårt, behöver tre stycken om det ...
Read more : Komplettera elektrisk Golv värme med elradiatorer. | Visningar : 8428 | Svar : 0

Golvvärme med elkabel

Jag bygger ett inglasat uterum på 23 m2 och planerar lägga elvärmegolv nu till våren. Har i villan elvärme, braskamin och luftvärmepump men inget vattenburet system. Har noterat att kabelkit 2000w är max storlek i ert sortiment för tunn ingjutning. Blir då bara 80W/m2 mot önskvärt 100W/m2. Hur göra? Har lämnat 4,5 cm inkl klinker över välisolerat gjutet 8 cm betonggolv. Övergjuter gärna med billigare finbetong eftersom flytspackel blir otroligt dyrt för aktuell yta.
Read more : Golvvärme med elkabel | Visningar : 2650 | Svar : 0

Re: Okänd slinga

Kelvins system mäter temperaturen direkt i kabeln med hjälp av mjukvaran i styrkortet. Därför behöver man ingen golvgivare!
Man kan identifiera vilket system man har genom att kolla vilken färg man har på själva golvvärmekablarna.
Finns en tråd om det här: Kelvin Värmekabel
Read more : Re: Okänd slinga | Visningar : 3595 | Svar : 0

Golvvärme på källargolv

Vi planerar badrum i källare, 11 kvm, oisolerat betonggolv.
Det bästa sättet är naturligtvis att bila ut golvet, gräva ut, isolera etc.
Men: finns det någon vettig kompromiss till detta, om man är villig att ta lite extra elkostnad för värmeförluster?
Har sett ett system med 10 mm isoleraskivor att lägga under elvärmeslinga, någon med erfarenhet?
Read more : Golvvärme på källargolv | Visningar : 2775 | Svar : 0

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlägg 1242 • Totalt antal trÃ¥dar 741 • Totalt antal medlemmar 477