Aktuellt datum och tid: sön 09 aug 2026, 16:08

News News of Allmänna golvvärmefrågor

Site map of Allmänna golvvärmefrÃ¥gor » Kategori : Allmänna golvvärmefrÃ¥gor

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Re: 230 eller 48V Golvvärme

Det är egentligen ingen märkbar skillnad på strömförbrukningen på ett 220v system jämfört med ett lågvoltsystem, -Så länge effekten är densamma på systemen.
Om vi tar exempelvis ett Värmekabel Kit 490w, så system drar det systemet alltså ungefär lika mycket som ett Kelvin XK500 (500w) system på full effekt. Skillnaden är endast 10w.
Fördelen med lågvoltssystem är att man får lägga kabeln själv, medans man inte får göra något själv utan att anlita en elektriker ...
Read more : Re: 230 eller 48V Golvvärme | Visningar : 9959 | Svar : 0

isolering under ingjuten 16mm golvväre

Hej!

Badrum: Jag har bilat bort gamla plattan som låg på sand i källaren. Väggarna går ner till berget och är isolerade med 10 cm porodrän utvändigt. Nu skall jag isolera och gjuta in 16 mm rör i den nya plattan. Jag får nog plats med 20 cm isolering (kanske 15 på nåt enstaka ställe om jag inte flyttar berg). Frågan är hur jag skall isolera. Bara EPS? Porodrän underst och 10 cm EPS ovanpå? ...
Read more : isolering under ingjuten 16mm golvväre | Visningar : 11080 | Svar : 1

Re: golvvärme,kök badrum

Har jag förstått rätt om du menar:
1. Att du vill lägga golvvärme ovanpå befintligt klinker golv?
2. Ovanpå golvvärmen tänker du sedan lägga en plastmatta?
3. Du undrar om du skall välja elektriskt eller vattenburen golvvärme.

1. Vist går det att lägga golvvärme ovanpå befintliga golv. Man måste dock räkna med att det totalt kommer bygga någon centimeter när det är klart.
2. Det är inga problem att lägga plastmatta ovanpå golvvärme
3. Om ...
Read more : Re: golvvärme,kök badrum | Visningar : 10562 | Svar : 0

Re: Dålig fart på vattenburet värmegolv

Vad är det för shunt du har?
Hur sitter shunten placerad, ovan eller över golvytan?

LÃ¥ter som du skulle kunna ha luft i systemet.
Read more : Re: Dålig fart på vattenburet värmegolv | Visningar : 8483 | Svar : 1

Re: Mindre än 1kvm golvyta

På en såpass liten yta lär du få fullvärme vilket system du än använder! Men det är ju inte några problem precis.

Du skulle kunna använda Värmekabel Kit 200W, där är kabeln ca 16,5m lång. Så lägger du den med 4-5cm c/c får du in den på ytan. Dock får du ju en bra bit över fullvärme i detta fallet.

Ett annat val är Net Kit 1, denna kabeln är på totalt 100W och passar ...
Read more : Re: Mindre än 1kvm golvyta | Visningar : 2770 | Svar : 0

Re: Typ av värmekabel

I uterum brukar man beräkna effekten upp till 150 W/m2. Detta då man oftast vill låta värmen vara på en låg nivå och sedan höja vid behov. Installerar man då för låg effekt tar det för lång tid för golvet att bli varmt. Till ett uterum på 30m2 bör man därför installera ca 4500W. Man kan dock välja att inte lägga full effekt på hela ytan. Lägg 150 W/m2 vid sittplatsen och 100 W/m2 på ...
Read more : Re: Typ av värmekabel | Visningar : 7715 | Svar : 1

Re: Net-kit

Tror svaret på dina frågor finns i denna tråd: Net-KIT Flytspackel eller ej? ;)
Read more : Re: Net-kit | Visningar : 2435 | Svar : 0

Re: Kelvin golvvärme

Här finns bilder och info om storleken på Styrboxen: Kelvin XK Styrboxar

Det följer ej med någon sladd för inkoppling till nät, det man brukar göra är att installera den fast i väggdosa eller liknande.

När det gäller isolering går det bra med cellplastskiva för golv. Finns att köpa hos vanliga bygghandlare. -Desto tjockare isolering desto bättre.
Read more : Re: Kelvin golvvärme | Visningar : 3674 | Svar : 0

Re: Lk bjälklagsplåt 16mm

Maila in en kopia på den offert du har fått så ska vi se vad vi kan göra.

Mail: info@golvvarmebutiken.se
Read more : Re: Lk bjälklagsplåt 16mm | Visningar : 7125 | Svar : 0

Re: Hur att lägga ett golv med komfortvärme, vad läggs i mel

Ja det borde räcka med en XK500 så länge du har någon annan värmekälla i rummet också. Den klarar inte värma upp hela utrymmet själv.

Finns en tråd om hur man lägger Kelvin Golvvärme på trägolv: Link
Read more : Re: Hur att lägga ett golv med komfortvärme, vad läggs i mel | Visningar : 103698 | Svar : 0

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlägg 1242 • Totalt antal trÃ¥dar 741 • Totalt antal medlemmar 477