Aktuellt datum och tid: sön 09 aug 2026, 13:46

News News of Allmänna golvvärmefrågor

Site map of Allmänna golvvärmefrÃ¥gor » Kategori : Allmänna golvvärmefrÃ¥gor

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Re: värmegolv och belastning

Förstår inte exakt vilket kit du syftar på?

När det gäller golvets bärighet så är ju inte detta något som påverkas av golvvärmen.
Jag tycker därför du bör ställa frågan till de som säljer klinker och tätskikt till dig.
Vi rekommenderar alltid att man skall följa normerna från BKR.se när det gäller golv med klinker.
Read more : Re: värmegolv och belastning | Visningar : 3005 | Svar : 0

Re: Golvvärme och betongplatta

EPS systemet är att rekommendera i detta fall. Det bygger endast 16mm och ger samtidigt lite isolering så värmeförlusten minskas något.
Ifall bygghöjd inte är något större problem och ni vill ha bättre isolering mot plattan kan man lägga XPS skivor, men detta bygger från 50mm och upp.
Read more : Re: Golvvärme och betongplatta | Visningar : 4037 | Svar : 0

Vattenburen Golvvärme för Kök

Hej!
Vi ska renovera köket och vill lägga vattenburengolvvärme som inte bygger upp för mycket.Idag har vi parkett i köket och "trägolv" 22mm under. Vi kollade på 16mm LK paket. Vi undrar också om man ska lägga slangen och plåten i hela köket även under köksskåp som är 600mm? Köket är L4660mmxB3899 köksskåp kommer att placeras på tre väggar. Vilket golv rekomenderar ni och vilket paket ska vi i så fall beställa? Vi ska lägga ...
Read more : Vattenburen Golvvärme för Kök | Visningar : 7194 | Svar : 0

Re: Belastning av värmegolv

Lite svårt att förstå exakt vad du menar...

belastning viktmässigt är inga problem. Man kan utan vidare köra in en bil på golv med golvvärme.
Frågan är dock hur stor del av golvytan som täcks av bastun?
Är systemet köpt av oss så har du en termostat med golvtemperaturgivare vilket medför att det inte finns någon risk för problem med för hög temperatur i golvet.

Förklara gärna lite mer utförligt hur bastun ser ut, hur ...
Read more : Re: Belastning av värmegolv | Visningar : 3622 | Svar : 0

Re: Golvvärme och Plastmatta

Ja det går bra! Sålänge du gjuter in golvvärmeslangen/kabeln enligt anvisningarna så är det inga problem.
Read more : Re: Golvvärme och Plastmatta | Visningar : 4417 | Svar : 0

Re: Golvvärme

Om du är ute efter elektrisk golvvärme: Kelvin Golvvärme

Eller vattenburen värme: 8mm Vattenburen Golvvärme
Read more : Re: Golvvärme | Visningar : 3749 | Svar : 0

Re: Flera värmeslingor till en termostat?

PeterWheeler skrev:Hej.
Jag undrar om det är möjligt att koppla på flera värmeslingor till en enda termostat? (Har en HC10TPM termo.)

HC 10 och HC 31-termostaterna klarar 3600 Watt och är på 16 A. Är ditt golv större och överstiger 3600 Watt, så kopplar du bara in anläggningen via en kontaktor. Din elektriker vet hur. Kontaktorn klarar erforderligt antal Watt och hämtar information från en och samma termostat oberoende av hur stort golv du har. Via ...
Read more : Re: Flera värmeslingor till en termostat? | Visningar : 5548 | Svar : 0

lk golvvärme

Hej.
Ska köpa LK´s Golvvärme, ytan är 20m2, dessvärre är det så att jag skall ha det på BV, minishunten skall placeras på OV, där det skall kopplas på golvvärme för 15 m2, vill mao ha lite längre slang. Är det några problem med att ha en slinga på BV och den andra på OV?
Kan man lägga matta direkt på EPSén, utan att lägga på en avjämnings massa?
Read more : lk golvvärme | Visningar : 11970 | Svar : 0

Nya grejer till gammalt golv

Uppdaterade min golvvärme från 1998 (Kelvin lågvolt 300W) med ny trafo och styrkort för drygt ett år sedan. Den nya transformatorn installerade jag direkt då den gamla var lite bränd och kändes "osäker". Efter transformatorbytet funkade allt så det gamla styrkortet fick sitta i. Nu har även det gamla styrkortet gett upp så det var dags att montera det nya. Mitt problem är att jag inte får igång värmen. Har gjort kalibrering utan framgång. Allt ...
Read more : Nya grejer till gammalt golv | Visningar : 8331 | Svar : 2

komplettera med vedpanna i köket

Hej

Jag har idag en nibe fighter som kör direkt mot golvvärme på ca 400m2 golvyta. Och tänkte nu köpa en wamsler k148 med acumulatortank i källaren som ska kunna hjälpa till när det behövs eller när man vill spara på elen

Jag tänkte så här.. om man kopplar in sig på returvattnet in i värmepumpen, men att det bara släpps in vatten från acutanken när den är varmare än den vanliga returen och att ...
Read more : komplettera med vedpanna i köket | Visningar : 7503 | Svar : 0

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlägg 1242 • Totalt antal trÃ¥dar 741 • Totalt antal medlemmar 477