Aktuellt datum och tid: sön 09 aug 2026, 13:45

News News of Allmänna golvvärmefrågor

Site map of Allmänna golvvärmefrÃ¥gor » Kategori : Allmänna golvvärmefrÃ¥gor

Ett osorterat forum där gäster kan ställa frågor om golvvärme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frågorna i rätt forums kategori. För snabbare svar ställ frågan i kategorierna ovan.

Styrkort til mod ROYAL 200 fra 1998

Kan man købe et nyt styrkort til model ROYAL 200 fra år 1998

Med venlig hilsen

Jan Jensen
Read more : Styrkort til mod ROYAL 200 fra 1998 | Visningar : 8387 | Svar : 1

67grader?!?

hade en elektriker här igår och slog igång golvvärmen. när han åkte här ifrån fungerade allt som det skulle. men på kvällen stod termostaten på 67grader?!? och det hände inget när jag trycktye på någon knapp eller någonting. Har slagit av säkringen för säkerhets skull, men vad är felet? behöver jag ringa elektrikern igen eller ska det vara så? något som gått sönder?
Read more : 67grader?!? | Visningar : 3770 | Svar : 1

El

Hej, Jag skall göra golvvärme i ett ytrymme i huset där jag inte har tillgång till jordad el (Och det skulle bli en ganska omfattande installation . Funkar det med lågvoltssystem då?
Read more : El | Visningar : 4136 | Svar : 1

Badrum i källaren

Vi ska till att renovera vårt badrum i källaren och vill då förstås ha värme i golvet. Golvet kommer gjutas med betong som isoleras och sen klinkers på det. En ordentlig handdukstork får fungera som element. Min fråga är lite kring vad man ska välja för typ av golvvärme - el eller vattenburen? Både ock? Fördelarna som jag hört med el är att det inte bygger så mycket på höjden samt att man får värme ...
Read more : Badrum i källaren | Visningar : 4338 | Svar : 0

Plåtar - vattnburen golvvärme

Lägger slang i plåt i glespanel. När vi lade ner slangen så spänner slangen lite i plåten. Alltså precis efter vändningen så går slangen in i plåten aningens snett.
Är det risk för läckage?
Read more : Plåtar - vattnburen golvvärme | Visningar : 3995 | Svar : 1

Frysskyddad golvslinga

Hej,

Jag har en altan som jag funderar på att ersätta med ett uterum med mycket glas. Ett alternativ är att köra en budgetlösning med halvbra isolering och sedan låta den effektiva bergvärmen värma upp rummet med en golvvärmeslinga. Om det är riktigt kallt ute skulle vi kunna klara oss utan uterummet och lämna det ouppvärmt.

Går det att hälla glukol eller annat frysskydd i radiatorvattnet? Vi har NIBE 1235 bergvärmepump, vanliga radiatorer och LK:s ...
Read more : Frysskyddad golvslinga | Visningar : 12163 | Svar : 10

Golvvärme på balkongen?

Hej!

Jag undrar om man kan lägga golvvärme på balkongen.
Har en inglasad balkong på cirka 10 kvm som vi funderar att lägga golvvärme samt klinker på. Går det?
Read more : Golvvärme på balkongen? | Visningar : 5059 | Svar : 1

frågor om förläggning av golvvärme!

Hej,

Jag håller på att lägga golvvärme (LK 16) och undrar hur långt ifrån väggarna slingan skall vara. Jag har försökt på nätet men jag hittar inget.

Sedan undrar jag om det blir lagom med 24cm mellan rören.

Och om man skall lägga det under köksinredning.

/N
Read more : frågor om förläggning av golvvärme! | Visningar : 17757 | Svar : 8

golvvärme - vilket system skall man välja?

Hej,

Vi håller på och renoverar badrum med allt vad det innebär, vd gäller golvvärme har vi fastnat för den vattenburna tekniken. Jag har nu offerter baserat på Roths och Floree´s system.

Jag blir konfunderad då jag jämför antalet meter slang för de olika alernativen, Roth offererar 170 m och Floree 70 m, dimensionen är densamma 12 mm. Florees slang ligger i aluminiumbeklädda medan Roths placerar i plastgjutna fixturer. Kan detta förklara den stora skillnaden ...
Read more : golvvärme - vilket system skall man välja? | Visningar : 9516 | Svar : 1

Golvvärme och trägolv, hur begränsa max 27grader?

Hej!

Vi har ett blandat system hemma som efter renovering kommer att bestå av:

* Radiatorer (vatten)
* Vattenburen golvvärme och klinkers
* Vattenburen golvvärme ooch trägolv

Hur gör man för att i detta system begränsa yttemperaturen på trägolvet till max 27grader för slingorna under trägolvet (som jag har förstått det så är 27 grader maxtemperatur som trägolvtillverkarna tillåter)?
Huset är gammalt så när det är riktigt kallt kommer maxtemperaturen att behöva begränsas (kommer behålla ...
Read more : Golvvärme och trägolv, hur begränsa max 27grader? | Visningar : 11908 | Svar : 2

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlägg 1242 • Totalt antal trÃ¥dar 741 • Totalt antal medlemmar 477