Aktuellt datum och tid: mÄn 10 aug 2026, 19:43

News News of GĂ€st forum

Site map of GĂ€st forum » Kategori : GĂ€st forum

Ett osorterat forum dÀr gÀster kan stÀlla frÄgor om golvvÀrme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frÄgorna i rÀtt forums kategori.

Vattenburen golvvÀrme i badrum med flytspackel

Hej

Har byggt till huset i 2 vĂ„ningar. Ska ha badrum pĂ„ övervĂ„ningen vilket inneburit att jag har reglat upp bjĂ€lklaget med cc 300 mellan bjĂ€lkarna och skruvlimmat golvspĂ„nskivan. Uppe pĂ„ det hade jag tĂ€nkt att lĂ€gga vĂ€rmefördelningsplĂ„tar, vattenburen golvvĂ€rme som jag flytspacklar in. Är det nĂ„gon som har tips och rĂ„d pĂ„ vad man ska tĂ€nka pĂ„?

Golvuppbyggnad frÄn golvbjÀlkarna och uppÄt: 1. golvbjÀlkar cc 300
2. golvspÄn 22 mm, skruvlimmad
3. vÀrmefördelningsplÄtar
4. ...
Read more : Vattenburen golvvÀrme i badrum med flytspackel | Visningar : 8777 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Kevin govvÀrmematta

Hej, vi ska sjÀlva lÀgga golv med vÀrme och klinker i köket i vÄrt nybyggda hus. Med matta verkar det ju buslÀtt. Vi behöver till ca 14 m2. Vad behöver vi bestÀlla? ComfortvÀrme. Vad blir det för kostnad jÀmfört med Kelvin 500?
Med vÀnlig hÀlsning, Carin Feldman
Read more : Kevin govvÀrmematta | Visningar : 2899 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Tidpunkt för inkoppling

FrÄga 1: Jag undrar lite kring tajmingen vid inlÀggning av lÄgvoltsvÀrmeslinga. Som jag förstÄtt det sÄ fÄr jag sjÀlv lÀgga ut sjÀlva slingan pÄ golvet, men anslutningen till elen mÄste göras av behörig elektriker. Jag ska lÀgga slingan pÄ mitt betonggolv, för att sedan lÀgga pÄ utjÀmningsmassa och dÀrefter sÀtta klinker. I vilket lÀge kan/ska elektrikern komma pÄ besök? Innan eller efter att utjÀmningsmassa/klinker Àr ditlagt? Jag gissar att det Àr innan, för att fÄ ...
Read more : Tidpunkt för inkoppling | Visningar : 3516 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

GolvvÀrme i litet badrum

Hej,

Vi skall renovera vÄrt lilla badrum (3,5 kvm).
Eftersom vi redan har bergvÀrme vill vi lÀgga in vattenburen vÀrme.
Men samtidigt vill vi ocksÄ ha komfortvÀrme pÄ golvet (klinkers skall lÀggas in) under hela Äret.
Hur löses detta bÀst?
Finns nÄgot lÀmpligt vattenburet system som smidigt kan kompletteras med eluppvÀrmning?
Eller mÄste vi lÀgga in tvÄ separata system?
Tacksam för rÄd och ungefÀrliga prisuppgifter.
Read more : GolvvÀrme i litet badrum | Visningar : 7944 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

LÀggning vattenburen golvÀrme

Hur lÀgger man nÀrmas golvbunn och toastol, mÄste man byta golbrunn i dushen eller finns det förhöjningramar. Betonggolv med plasmatta
Read more : LÀggning vattenburen golvÀrme | Visningar : 8015 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

GolvvÀrme pÄ plastmatta

Hej!
Kan man lÀgga golvvÀrme 12-48 V direkt pÄ plastmatta?

Ha de!
yngve.sahlin
Read more : GolvvÀrme pÄ plastmatta | Visningar : 10957 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

FrostsÀkring

NÀr man anvÀnder Frost-Safe 1 - ska den viras runt vattenröret eller tejpas fast lÀngsmed vattenröret? Kan man ha - och Àr det en fördel - vattenröret isolerat med rörisolering (typ cellplast) utanpÄ röret och frost-safe-ledningen?
Read more : FrostsÀkring | Visningar : 7601 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

GolvvÀrmenÀt/matta ovanpÄ gammalbetonggolv i kÀllare

Hej,
Vi har ett hus byggt 1950. I kÀllaren Àr det betonggolv som Àr ganska kallt och kan bli fuktigt pÄ sommaren.
Min frÄga Àr om man kan lÀgga golvvÀrmenÀt/nÀtta direkt pÄ golvet och dÀrefter lÀgga in ett trÀgolv?

Vi hade annars tÀnkt att bila upp betongen lÀgga vÀrmelsingor och sedan gjuta nytt golv.
Men det Àr ett stort projekt och jag undrar dÀrför om detta skulle vara en möjlighet att anvÀnda golvvÀrmenÀt/matta direkt pÄ ...

Vattenburen golvvÀrme

Hej!

Vi ska renovera vÄra hall och har bestÀmt oss för vattenburen golvvÀrme dÄ vi har vattenburna element med tvÄvÀgssystem.
Vi har kollat pÄ produkten GolvvÀrmepaket L8-5 8mm.
Huset har en betonggrund med 10 cm frigolit och med spÄnplatta över och sedan trÀgolvet som ska ersÀttas.
Dom remsorna man fÄr med dÀr man dra vÀrmerören, Àr dom bara att sÀtta dit pÄ spÄnskivan eller mÄste man gjuta över spÄnskivan innan man sÀtter dit dom?

Kollade ...
Read more : Vattenburen golvvÀrme | Visningar : 11345 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

GolvvÀrme under laminat i hall

Hej
Vi tĂ€nker lĂ€gga laminat i vĂ„r hall pĂ„ betongplatta och jag funderar om vi skall lĂ€gga ett foliekit som golvvĂ€rme under. Är det nĂ„gon som har erfarenhet av denna typ av lĂ€ggning.
TÀnker inte lÀgga folie pÄ hela ytan, tÀnker skippa ytan under trapp, hallen Àr L formad till golvyta.
Funderar ocksÄ pÄ ÄngspÀrr dÀr jag inte tÀnker ha golvvÀrme, kan jag lÀgga den pÄ samma sÀtt som över folien?(tÀnker lÀgga isolering pÄ hela ...
Read more : GolvvÀrme under laminat i hall | Visningar : 9167 | Svar : 2 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477