Aktuellt datum och tid: mÄn 10 aug 2026, 20:09

News News of GĂ€st forum

Site map of GĂ€st forum » Kategori : GĂ€st forum

Ett osorterat forum dÀr gÀster kan stÀlla frÄgor om golvvÀrme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frÄgorna i rÀtt forums kategori.

Skillnad mellan lÄgvolt och 230v

Skulle föredra 12v system eftersom jag dÄ kan lÀgga det sjÀlv men har hört sÄ mÄnga sÀga att de rekommenderar 230v pga att de "vÀrmer bÀttre"
Hur sant Àr det pÄstÄendet?

I mitt fall har jag ett rum pÄ 6-7 kvm och aktuell yta att lÀgga slingor med komfortvÀrme kanske blir 5kvm.
Read more : Skillnad mellan lÄgvolt och 230v | Visningar : 9568 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

LK Systems med minishunt M5

Hej

info: Badrum pÄ 5 kvm, underlag: spÄnskiva med av mig sjÀlv frÀsta spÄr med C-C 14 cm med 18mm djup. Befintlig 2 rörsystem med radiatorer - fjÀrrvÀrme

Vill installera vattenburen vÀrmegolv med Minishunt M5 och fick syn pÄ er 5kvm erbjudande frÄn LK (L12-5). Vill kombinera det paketen med 16mm rör.

Anledning: större diam pÄ röret bÀttre genomströmning, mindre pÄfrestning pÄ cirkulationspumpen. Har redan igÄng 11 radiatorer i en 2 vÄn villa med kÀllare. ...
Read more : LK Systems med minishunt M5 | Visningar : 8327 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Vattenburen golvvÀrme pÄ befintligt betonggolv

Jag har lÀst ett antal trÄdar om Àmnet men kan inte se om det kommit fÀrsk kunskap gÀllande detta.Ska man isolera under golvvÀrmen? RÀcker det med den nya sortens isolering, typ liggunderlag? Ska man bila/skÀra upp befintlig betongplatta för att grÀva ur, isolera med isodrÀn och gjuta nytt?

Rummet Àr ca 11 m2 badrum/bastu som ska totalrenoveras.

Vattenburet eller elektrisk golvvÀrme

TÀnkte lÀgga in golvvÀrme i mitt badrum och gÀsttoaletten som ligger vÀgg i vÀgg. De Àr 5 + 1,5 kvm

StÄr och vÀger mellan vattenburen över bÄda rummen eller tvÄ elektriska.
Har bergvÀrme men kan ÀndÄ inte rÀkna hem vattenburen ekonomiskt pga den högre matriel och installationskostnaden men det finns ju andra aspekter.

Har enkelrörsystem och vill kunna ha lite komfortvÀrme pÄ sommaren sÄ har tittat pÄ GolvvÀrmepaket L12-H8 med en "Heater". Funkar det för ...
Read more : Vattenburet eller elektrisk golvvÀrme | Visningar : 10566 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

GolvvÀrme i hall med klinkers och parkett

Hej,

Jag har en hall pÄ 18 kvm.
innanför dörren ska det ligga klinkers 1.5 meter lÄngt och 3 meter brett.
sedan blir det parkett.
Vad ska jag ha för elvÀrmegolv?
Innaför dörren sitter det en luft/luft-vÀrmepump.

Mvh Niklas
Read more : GolvvÀrme i hall med klinkers och parkett | Visningar : 9340 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Hur mycke batteri drar 12V golvvÀrme

Hej!
Jag Àr intresserad av 12-Volts golvvÀrmesystem.
Men, det stÄr ingenstans nÄgot om hur mycket batterier eller ström de drar, 12 V?
Read more : Hur mycke batteri drar 12V golvvÀrme | Visningar : 3111 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: FuktspÀrr

Den fukt som kan komma dit Àr sigande fukt som kommer underifrÄn. En fuktspÀrr gör ingen nytta mer Àn att flytta grÀnsen pÄ hur lÄngt upp fukten kommer nerÄt i konstruktionen.
Har du ine problem med tilltrÀngande fukt i dagslÀget kommer de inte förvÀrras. Har du tilltrÀngande fukt sÄ kan man möjligen rÀdda det med en platonmatta under frigoliten.
Read more : Re: FuktspÀrr | Visningar : 3499 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Passar styboxen min vÀrmekabel?

Hej,
för ett antal Är sedan köpte jag ett lÄgvoltsgolvvÀrmesystem som skulle kunnat ha varit KELVIN XK500. I alla fall ser bilden pÄ styrboxen ut nÀstan exakt som jag minns den. Efter ett par Ärs anvÀndning utan problem, blev styrboxen överhettad nÀr det av misstag fylldes av slipdamm. Jag glömde att tÀcka över det. Jag tog sedan bort boxen, men kabeln Àr fortfarande kvar i golvet (ca 7 kvm). Jag har lÀnge letat efter detta ...
Read more : Passar styboxen min vÀrmekabel? | Visningar : 8044 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Montering av styrbox?

Jag har lÀst igenom alla medföljande instruktioner till Kelvin XK200 men kan inte hitta nÄgon information om hur styrboxen ska/kan monteras. GolvvÀrmen ska lÀggas i det nya köket och frÄgan Àr ifall styrboxen kan monteras bakom ett bÀnkskÄp, tillgÀngligt genom att man tar bort lÄdorna? Det kommer att vara en luftspalt pÄ ca 10 cm mellan bÀnkskÄpet och vÀggen men det Àr kanske inte tillrÀcklig luftcirkulation? Detta ifall styrboxen blir mycket varm med risk för ...
Read more : Montering av styrbox? | Visningar : 7761 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Leverans

Jag behöver lite saker senast torsdag den 16 juli 2009. Klarar ni detta nu under semestertid om jag bestÀller idag mÄndag den 13 juli?
Read more : Leverans | Visningar : 3359 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477