Aktuellt datum och tid: mÄn 10 aug 2026, 18:30

News News of GĂ€st forum

Site map of GĂ€st forum » Kategori : GĂ€st forum

Ett osorterat forum dÀr gÀster kan stÀlla frÄgor om golvvÀrme. Moderatorerna försöker sedan sortera in frÄgorna i rÀtt forums kategori.

Re: 230 eller 48V GolvvÀrme

Det Àr egentligen ingen mÀrkbar skillnad pÄ strömförbrukningen pÄ ett 220v system jÀmfört med ett lÄgvoltsystem, -SÄ lÀnge effekten Àr densamma pÄ systemen.
Om vi tar exempelvis ett VÀrmekabel Kit 490w, sÄ system drar det systemet alltsÄ ungefÀr lika mycket som ett Kelvin XK500 (500w) system pÄ full effekt. Skillnaden Àr endast 10w.
Fördelen med lÄgvoltssystem Àr att man fÄr lÀgga kabeln sjÀlv, medans man inte fÄr göra nÄgot sjÀlv utan att anlita en elektriker ...
Read more : Re: 230 eller 48V GolvvÀrme | Visningar : 9960 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

isolering under ingjuten 16mm golvvÀre

Hej!

Badrum: Jag har bilat bort gamla plattan som lÄg pÄ sand i kÀllaren. VÀggarna gÄr ner till berget och Àr isolerade med 10 cm porodrÀn utvÀndigt. Nu skall jag isolera och gjuta in 16 mm rör i den nya plattan. Jag fÄr nog plats med 20 cm isolering (kanske 15 pÄ nÄt enstaka stÀlle om jag inte flyttar berg). FrÄgan Àr hur jag skall isolera. Bara EPS? PorodrÀn underst och 10 cm EPS ovanpÄ? ...
Read more : isolering under ingjuten 16mm golvvÀre | Visningar : 11086 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: golvvÀrme,kök badrum

Har jag förstÄtt rÀtt om du menar:
1. Att du vill lÀgga golvvÀrme ovanpÄ befintligt klinker golv?
2. OvanpÄ golvvÀrmen tÀnker du sedan lÀgga en plastmatta?
3. Du undrar om du skall vÀlja elektriskt eller vattenburen golvvÀrme.

1. Vist gÄr det att lÀgga golvvÀrme ovanpÄ befintliga golv. Man mÄste dock rÀkna med att det totalt kommer bygga nÄgon centimeter nÀr det Àr klart.
2. Det Àr inga problem att lÀgga plastmatta ovanpÄ golvvÀrme
3. Om ...
Read more : Re: golvvÀrme,kök badrum | Visningar : 10567 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: DÄlig fart pÄ vattenburet vÀrmegolv

Vad Àr det för shunt du har?
Hur sitter shunten placerad, ovan eller över golvytan?

LÄter som du skulle kunna ha luft i systemet.
Read more : Re: DÄlig fart pÄ vattenburet vÀrmegolv | Visningar : 8483 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: Mindre Àn 1kvm golvyta

PÄ en sÄpass liten yta lÀr du fÄ fullvÀrme vilket system du Àn anvÀnder! Men det Àr ju inte nÄgra problem precis.

Du skulle kunna anvÀnda VÀrmekabel Kit 200W, dÀr Àr kabeln ca 16,5m lÄng. SÄ lÀgger du den med 4-5cm c/c fÄr du in den pÄ ytan. Dock fÄr du ju en bra bit över fullvÀrme i detta fallet.

Ett annat val Àr Net Kit 1, denna kabeln Àr pÄ totalt 100W och passar ...
Read more : Re: Mindre Àn 1kvm golvyta | Visningar : 2771 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: Typ av vÀrmekabel

I uterum brukar man berÀkna effekten upp till 150 W/m2. Detta dÄ man oftast vill lÄta vÀrmen vara pÄ en lÄg nivÄ och sedan höja vid behov. Installerar man dÄ för lÄg effekt tar det för lÄng tid för golvet att bli varmt. Till ett uterum pÄ 30m2 bör man dÀrför installera ca 4500W. Man kan dock vÀlja att inte lÀgga full effekt pÄ hela ytan. LÀgg 150 W/m2 vid sittplatsen och 100 W/m2 pÄ ...
Read more : Re: Typ av vÀrmekabel | Visningar : 7719 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: Net-kit

Tror svaret pÄ dina frÄgor finns i denna trÄd: Net-KIT Flytspackel eller ej? ;)
Read more : Re: Net-kit | Visningar : 2435 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: Kelvin golvvÀrme

HÀr finns bilder och info om storleken pÄ Styrboxen: Kelvin XK Styrboxar

Det följer ej med nÄgon sladd för inkoppling till nÀt, det man brukar göra Àr att installera den fast i vÀggdosa eller liknande.

NÀr det gÀller isolering gÄr det bra med cellplastskiva för golv. Finns att köpa hos vanliga bygghandlare. -Desto tjockare isolering desto bÀttre.
Read more : Re: Kelvin golvvÀrme | Visningar : 3674 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: Lk bjÀlklagsplÄt 16mm

Maila in en kopia pÄ den offert du har fÄtt sÄ ska vi se vad vi kan göra.

Mail: info@golvvarmebutiken.se
Read more : Re: Lk bjÀlklagsplÄt 16mm | Visningar : 7128 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: Hur att lÀgga ett golv med komfortvÀrme, vad lÀggs i mel

Ja det borde rÀcka med en XK500 sÄ lÀnge du har nÄgon annan vÀrmekÀlla i rummet ocksÄ. Den klarar inte vÀrma upp hela utrymmet sjÀlv.

Finns en trÄd om hur man lÀgger Kelvin GolvvÀrme pÄ trÀgolv: Link

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477