Aktuellt datum och tid: tor 21 nov 2024, 13:36

News News of GolvvÀrme EL 230V

Site map of GolvvĂ€rme EL 230V » Kategori : GolvvĂ€rme EL 230V

Forum för 230V vÀrmegolv och el golvvÀrme. T.ex vÀrmekabel och golvvÀrmefolie

ElgolvvÀrme i fritidshus

Hej! Vi gör en tillbyggnad pÄ ett Àldre hus i HÀlsingland som fungerar som fritidsboende och inte Àr permanent uppvÀrmt. Tillbyggnaden Àr ca 17 m2 och isolerad, i golv ligger 22 cm mineralull och 22 mm golvspÄnskiva över, ska sedan tÀckas med spontat trÀgolv. Vi tÀnkte lÀgga in elgolvvÀrme dÀr men Àr osÀkra pÄ vilken typ som passar bÀst. Vi hade tÀnkt oss folie men har hört att den lÀtt gÄr sönder, och kanske den ...
Read more : ElgolvvÀrme i fritidshus | Visningar : 6255 | Svar : 2

Re: Termostat till golvvÀrme

Man kan i praktiken anvÀnda vilken termostat man vill för att styra sin golvvÀrme. Men vi brukar rekommendera att termostater till golvvÀrme har golvtemperatur-givare och inte bara lufttemperatur-givare dÄ det faktiskt Àr golvets temperatur man vill reglera.

:!: Att man har golvtemperaturgivare Àr ett absolut krav om golvvÀrmen skall anvÀndas som komfortvÀrme annars kommer det inte att fungera.

:idea: ...
Read more : Re: Termostat till golvvÀrme | Visningar : 8956 | Svar : 0

GolvvÀrme pÄ isolerad betongplatta

Hej.

Vi har en utbyggnad pÄ 33kvm byggt pÄ en isolerad gjuten betongplatta.
Behöver en golvvÀrme slinga till detta och har forskat lite och fÄtt olika förslag pÄ lösning.

1. ÅngspĂ€rr/FuktspĂ€rr
2. Isolerande polystyrenskivor med spÄr för vÀrmekabel.
3. vÀrmekabel av typ?
4. golvgips
5. trÀgolv, 14mm

Hur gör man pÄ bÀsta sÀtt?

MVH
/Daniel.
Read more : GolvvÀrme pÄ isolerad betongplatta | Visningar : 6913 | Svar : 1

Re: LÀgga golvvÀrme

NÀr man lÀgger golvvÀrme under klinkerfinns det tvÄ system att vÀlja mellan. VÀrmekabel kit och Net-Kit (vÀrmekabel pÄ en matta ocksÄ kallat golvvÀrmematta, qvicknet osv.) Att lÀgga elektrisk golvvÀrme under skÄpen Àr inte bra dÄ det kommer bli onödigt varmt dÀr under (om man lÀgger golvvÀrmen nÄgra centimeter in under eller sÄ gör ingenting men att lÀgga golvvÀrme över hela ytan Àr som sagt onödigt). Jag skulle rekommendera Net-KIT 10 för ert golv. Fördelen med ...
Read more : Re: LÀgga golvvÀrme | Visningar : 6694 | Svar : 0

Re: Klinker i hall

Att anvÀnda golvvÀrme under klinker i hallen Àr en bra metod för att hÄlla golven torra. Det gÄr ocksÄ med fördel att installera olika effekt pÄ de olika ytorna och det bÀsta resultatet fÄr man om man lÀgger tvÄ separata system. Dvs delar upp hallgolvet i tvÄ zoner och installerar ett system under klinkern i hallen dÀr man stÀller skorna med en effekt pÄ ca 150W/m2 och i de övriga delarna lÀgger ca 75W/m2.
Vardera ...
Read more : Re: Klinker i hall | Visningar : 9164 | Svar : 0

Re: betongplatta med golvvÀrme

NĂ€r man gjuter betongplatta med golvvĂ€rme till just uterum bör man rĂ€kna med en lite högre effekt per kvadratmeter för att kunna vĂ€rma upp golvet snabbare nĂ€r det skall anvĂ€ndas. Ett riktvĂ€rde Ă€r 150W/kvadrat. Till gjuten betongplatta rekommenderar jag systemet VĂ€rmekabel Strong. För en gjuten betongplatta pĂ„ 22 mÂČ sĂ„ bör ni ha en maxeffekt pĂ„ 3300W:
VÀrmekabel Strong 3300W hittar du hÀr http://golvvarmebutiken.se/catalog/prod ... cts_id=194

...
Read more : Re: betongplatta med golvvÀrme | Visningar : 7499 | Svar : 0

GolvvÀrme i hallen

Hej

Jag ska installera golvvÀrme i vÄr hall.
Hallen Àr 12 kvm men dÀr jag enbart tÀnker lÀgga golvvÀrme pÄ ca 9-10 kvm pga en trappa.
Underlaget kommer att vara 22 mm spÄnskiva och ovanpÄ detta en 6 mm gipsplatta.
Tanken Àr att vi enbart ska behöva anvÀnda golvvÀrmen för uppvÀrmning. Nuvarande element ska försvinna eller ej anvÀndas.

Jag vill ha ett system som "bygger" sÄ lite som möjligt. Det Àr första prioritet.

Vilket system ...
Read more : GolvvÀrme i hallen | Visningar : 9748 | Svar : 3

Ljummen ElgolvvÀrme

Hej dÀr, tÀnkte att nÄgon har svaret pÄ detta mÀrkliga problem...

Byggde ut huset 2009 och tanken var att vi skulle ha slipat och behandlat cementgolv i utbygget men betongleverantören skickade bara en man, (chauffören), sÄ det blev jag som fick lÀgga ut betongen. Resultatet blev ju inte bra, dels sÄ kan jag inte sÄnt och dels hade jag inga verktyg.

Hursomhelst, grundtanken var sÄdan och dÀrför ligger golvvÀrmen inne i betongen som för övrigt ...
Read more : Ljummen ElgolvvÀrme | Visningar : 7211 | Svar : 4

IntelliOhm nÄgon med erfarenhet?

Hej jag skall lĂ€gga in vĂ€rmegolv under parkett och har hittat IntelliOhm som Ă€r sjĂ€lvreglerande och skulle passa mej . Är det nĂ„gon som lagt in detta vĂ€rmegolv sĂ„ skulle jag bli glad om ni berĂ€ttar er erfarenhet av detta possitivt och negativt .Rummet det ska ligga i Ă€r 35kvm och men vill ju inte köpa grisen i sĂ€cken.
Mvh Ola
Read more : IntelliOhm nÄgon med erfarenhet? | Visningar : 5543 | Svar : 3

avstÄnd till vÀgg

Hej!
Funderar pÄ att lÀgga in Heatcom Net-Kit 1 i farstun och undrar hur lÄngt ifrÄn vÀgg kabeln mÄste ligga. Ytan Àr endast 120x110 cm och dÄ borde vÀl 1kvm golvvÀrmenÀt fungera?

Mvh/ Tony
Read more : avstÄnd till vÀgg | Visningar : 9423 | Svar : 1

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 476