Aktuellt datum och tid: tis 05 maj 2026, 17:10

News News of GolvvÀrme EL 230V

Site map of GolvvĂ€rme EL 230V » Kategori : GolvvĂ€rme EL 230V

Forum för 230V vÀrmegolv och el golvvÀrme. T.ex vÀrmekabel och golvvÀrmefolie

DÄlig vÀrmeeffekt

Jag har nyligen installerat golvvÀrme i badrummet. Alla vÀrden stÀmmer med resistanser etc och golvet
Àr lagt med 30 cm frigolitisolering under flytspacklet/ingjutningen av vÀrmetrÄdarna. Men golvet blir inte
varmt, bara svagt ljummet. Är termostaten/styrningen trasig? Eller vad kan det vara för fel? Rummet Ă€r
ca 10 m2 och 65 m trÄdar Àr lagt i ca 8 m2. Effekt 800W.
Read more : DÄlig vÀrmeeffekt | Visningar : 25929 | Svar : 6

Betongplatta pÄ mark + parkett

Vi skall renovera kök+vardagsrum totalt ca 60 kvm öppen planlösning. Huset Àr byggt 1979, underlaget Àr betongplatta pÄ mark vi har tÀnkt lÀgga 14mm parkett. Vi har direktverkande el och jag vill ha golvvÀrme för att fÄ jÀmn och behaglig vÀrmespridning samt att slippa befintliga radiatorer. Vad skall man vÀlja för system nÀr det Àr sÄ stora ytor?
Read more : Betongplatta pÄ mark + parkett | Visningar : 17249 | Svar : 2

GolvvÀrme pÄ linoleummatta

TÀnkte lÀgga in golv-vÀrme och klinkers i badrummet och undrar om jag behöver riva ut linoleum-mattan först eller om det gÄr att lÀgga golvvÀrme pÄ mattan och sen lÀgga klinkers?
Read more : GolvvÀrme pÄ linoleummatta | Visningar : 16495 | Svar : 1

Re: golvvÀrme byta termostat?

Klart du kan byta mot vilken termostat du vill!
VÀnd dig till en ÄterförsÀljare och frÄga om pris och funktion. Viktigt att du vÀljer en med rÀtt IP klassning bara.

Att bara byta sensorn i golvet tror jag Àr svÄrt pÄ grund av att jag inte vet nÄgon som sÀljer bara denna delen. Tror för övrigt aldrig jag varit med om att den gÄtt sönder. Det Àr sjÀlva elektroniken som kan krÄngla.
Read more : Re: golvvÀrme byta termostat? | Visningar : 29503 | Svar : 0

Re: 50 hz vibration frÄn golvvÀrme?

Det kan vara sjÀlva vÀrmeledaren i sin mantel som rör sig lite nÀr strömmen gör att ledarna reppelerar mot varandra, men det blir
nog snarare ett ljud och inte sÄ mycket vibrationer, kanske.
Read more : Re: 50 hz vibration frÄn golvvÀrme? | Visningar : 21619 | Svar : 0

Re: IsolationsmÀtning vÀrmegolv?

Jo det Àr viktigt med isoleringsmÀtning för resistansvÀrdet kan vara perfekt Àven om isoleringen Àr totalförstörd pÄ vÀrmekabeln.
Och det visar sig dÄ lÀttare med en isolationsmÀtning som utförs med hög spÀnning.
Read more : Re: IsolationsmÀtning vÀrmegolv? | Visningar : 29733 | Svar : 0

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477