Aktuellt datum och tid: ons 20 maj 2026, 13:13

News News of GolvvÀrmeforum

Site map of GolvvĂ€rmeforum » Kategori : GolvvĂ€rmeforum

GolvvÀrmeforum om elektrisk golvvÀrme, vattenburen golvvÀrme och regler kring installationer.

Distansmaterial

Jag lÀgger vattenburen vÀrme i spÄrad 22 mm golvspÄn. Jag behöver ett distansmaterial om 13 mm innan jag lÀgger min parkett. Vad skall jag vÀlja? Har hört att gips försÀmrar vÀrmen med 30%, Àr mdf, osb eller spÄnskiva bÀttre? Fiberspackel Àr ju bra men DYRT, de rör sig om ca 60 Kvm.
Read more : Distansmaterial | Visningar : 6825 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

golvvÀrme i badrum

Hej!

Funderar pÄ vilken av era varianter pÄ golvvÀrme man ska lÀgga i ett badrum, nu ligger det plastmatta och under den Àr det golvspÄnskiva, vi tÀnkte ha klinkers dÀr sedan.
Read more : golvvÀrme i badrum | Visningar : 44256 | Svar : 1 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

UppvÀrmning av kompressor till kyl/frys i garage

Jag tÀnker placera en kyl och frys i garaget som jag vÀrmer till minst 5 grader Äret om. Nu nÀr jag stÀller ut en kyl och frys krÀver kompressorn egentligen 16 grader enligt tillverkaren men vad jag förstÄtt fungerar det ner till 10 grader. Det jag gjort Àr att bygga tre isolerade vÀggar runt kyl/frys med frigolit isolering mot botten plattan. Utrymmet Àr 60x120 cm. Jag tÀnkte att istÀllet för att vÀrma hela garaget vilket ...
Read more : UppvÀrmning av kompressor till kyl/frys i garage | Visningar : 33394 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Elektrisk golvvÀrme under gummigolv

Hejsan!

Jag har köpt ett gummigolv som heter Altro Nuvola Stratus (matta som bla. anvÀnds pÄ flygplatser och andra offentliga miljöer) http://www.altro.se/Golv/Gummigolv/Altr ... ratus.aspx, denna kommer att lÀggas pÄ spÄnskiva och med nÄgon form av golvvÀrme under. Golvet ska ligga i hallen (5m2) och uppvÀrmning finns i form av ett element.

Vad ska jag anvÀnda mig av för golvvÀrme? Jag vill helst inte spackla upp mer Àn 10mm. GÄr ...
Read more : Elektrisk golvvÀrme under gummigolv | Visningar : 26491 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

EPS GolvvÀrme kÀllare

Planerar att lÀgga in golvvÀrme och nytt övergolv klickgolv i kÀllaren. LÀget idag: omdrÀnerat hus 2008, torrt och fint i kÀllaren, 2,20 till taket idag, rummet Àr 34m2, tÀnkte bila bort slipsatsen ca 4-5 cm, vÀl gjuten platta ca 15-20 cm mitt pÄ golvet, huset Àr frÄn 1968. Jag har fastnat för följande alternativ: LK SpÄrskiva EPS 50mm 16 rör med vÀrmefördeningsplÄtar, helst hade jag sett att plÄtarna var fastsatta i isoleringen, antar att det ...
Read more : EPS GolvvÀrme kÀllare | Visningar : 16695 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

VÀrmekabeln i vÀggen och in i boxen

LÀgger minsta lÄgvoltsslingan och undrar om dragningen i vÀggen och in i boxen. Ska de bÄda kablarna dras i rör upp till boxen? NÀr de ska in i boxen kommer de ju vÀldigt nÀra varandra. De mÄste vÀl hÄllas Ätskilda??
// First time
Read more : VÀrmekabeln i vÀggen och in i boxen | Visningar : 16906 | Svar : 4 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Defekt XK160

Jag har just installerat ett XK160-system i ett nybygge, men nÄgot Àr fel i styrboxen. Kabeln Àr hel och jag har mÀtt resistansen till cirka 3 ohm, vilket stÀmmer med installationsanvisningarna. SpÀnningen till slingan Àr 4,3 V utan slinga och 0,1 V med slingan inkopplad. Enligt anvisningarna ska spÀnningen vara 16 V. Vad kan felet bero pÄ?
Read more : Defekt XK160 | Visningar : 11639 | Svar : 2 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Folie mellan rum?

Vi ska lÀgga golvvÀrmefolie i ett sovrum. Vi ska sÀtta upp en vÀgg med dörr i anslutning till det sovrummet sÄ att det blir en liten hall utanför (ca 1.5 kvm). Kan vi lÀgga en kortare vÄd av folien i hallen och koppla ihop det med kabel under tröskeln till resterande folie i det större rummet eller funkar det inte att göra sÄ?

Mvh Lotta
Read more : Folie mellan rum? | Visningar : 11991 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Reflektorskiva till vÀrmekabel

GÄr det att anvÀnda reflektorskivorna till vÀrmekabelkiten den 2,9 mm tunna kabeln och hur mycket ska det spacklas ovanför kabeln till ett klinker eller terrakottagolv?
Read more : Reflektorskiva till vÀrmekabel | Visningar : 11085 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Köra 12/48V pÄ 240V slinga

Hej

SlÀngde ut mina hantverkare i helgen. Klinkergolv Àr lagd med en
Ca 70 meter lÄng slinga, mÀrket pÄ slingan Àr antingen Biltema
Eller Ebeco. Vet ej och kan inte ta reda pÄ det. Givare och termostat
Försvann lika snabbt som hantverkare.

FrÄga....kan man pÄ ovan slinga koppla pÄ systemet med 12/48V? ??

SvÄrt eller enkelt eller omöjligt? ??

Om möjligt....hur gÄr man tillvÀga, vilka grejer behöver jag? ???

Kensa
Read more : Köra 12/48V pÄ 240V slinga | Visningar : 8728 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477