Aktuellt datum och tid: ons 20 maj 2026, 15:32

News News of GolvvÀrmeforum

Site map of GolvvĂ€rmeforum » Kategori : GolvvĂ€rmeforum

GolvvÀrmeforum om elektrisk golvvÀrme, vattenburen golvvÀrme och regler kring installationer.

Slinga i hallen.

Ska lÀgga golvvÀrme i hallen o har dÄ en fundering. Har parkett dÀr nu o ska lÀgga klinkers tÀnkte jag. det ligger nu spÄnskiva som botten o den fÄr nog ligga kvar dÀr oxÄ. tÀnkte Àven dra pÄ tÀtskikt pÄ skivan före ja börjar göra nÄ mycke ingrepp. MEN mÄste ja sedan lÀgga en plÄt ovanpÄ tÀtskiktet för att undvika att vÀrmespridningen Àven blir nerÄt eller hur ska ja göra?
Read more : Slinga i hallen. | Visningar : 8561 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

GolvvÀrme

Jag undrar vad som Àr korrekt och fackmÀssigt utfört gÀllande golvvÀrme i bad- och tvÀttrum.
Vi har spÄnskivor ca 22 mm pÄ golvet ( 8 m2) som underlag. PÄ det har fiman vi anlitat lagt rörhÄllarskenor och rör som Àr ca 12 mm, utan att prima innan.
överenskommelsen var igentligen golvvÀrmeskivor. Finns del golvskivor för 12mm rör??
PÄ detta las animeringsnÀten och sedan fiberförstÀrkt flytspackel. MÄnga sÀger att animeringsnÀten skulle ligga under rören och nÄgra ...
Read more : GolvvÀrme | Visningar : 23544 | Svar : 1 | Kategori : Byggteknik, konstruktion och regler

Renovering av kök...

Renoveringen av vÄr kök Àr i planeringsstadiet och funderar pÄ att lÀgga vattenburen golvvÀrme.
Ytan Àr 20 kvm och det finns vattenburen vÀrmesystem idag,(golv=lÀttbetong).
Behöver hjÀlp med att vÀlja rÀtt rördiameter till golvvÀrmen.
Tack för svar.
Read more : Renovering av kök... | Visningar : 8579 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Tunn men effektiv isolering/golvvÀrme?

Hej!
Vi har en stor militÀrbarack pÄ Gotland som vi hÄller pÄ att renovera. 
En oisolerad och ganska tunn betongplatta direkt pÄ marken Àr problemet. 
Vi gillar betongytan, och det ligger egentligen i "rÀtt höjd" som det Àr, men inser att vi mÄste isolera och samtidigt vÀrma upp huset pÄ nÄgot sÀtt..
Vi vill alltsÄ isolera, lÀgga golvvÀrme (eller eventuellt annat uppvÀrmningssÀtt (vanliga radiatorer alt. luftvÀrme)), gjuta ett nytt, icke kallt och fuktigt betonglager ovanpÄ ...
Read more : Tunn men effektiv isolering/golvvÀrme? | Visningar : 22001 | Svar : 1 | Kategori : Byggteknik, konstruktion och regler

Re: Förbereda för Net-KIT

Det Àr tvÄ kabelrör som behövs. Ena Àr för golvvÀrmekabeln och den andra Àr för golvgivaren.

Golvsensorn/givaren ligger i samma kartong som termostaten och Àr en svart eller vit sladd med en liten klump pÄ. Denna ska placeras mellan tvÄ kabelslingor. Klumpen som sitter i slutet av vÀrmekabeln Àr bara en Àndavslutning. Se bild:
20120411294.JPG

Givaren lÀgger man i ett flexrör i golvet sÄ man enkelt kan byta, ifall den skulle ...
Read more : Re: Förbereda för Net-KIT | Visningar : 8998 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

GolvvÀrmefolie

Hej

Jag funderar pÄ att installera ett folie kit men har nÄgra frÄgor jag skulle vilja fÄ svar pÄ för att kunna bestÀlla:
1. Vad ingÄr det för termostat i folie kiten?
2. GÄr det att vid bestÀllning byta bort en typ av termostat mot en annan typ (t.ex. byta en analog mot en digital)?
3. Vad Àr för och nackdelar med analoga och digitala termostat?
4. Rummets utformning gör att jag mÄste lÀmna ca ...
Read more : GolvvÀrmefolie | Visningar : 8682 | Svar : 3 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Hur hanterar jag överskott av kabel

Hej
Jag klantade mig vid min lÀggning och lÀste instruktionen tillrÀckligt noga sÄ jag har spara nÀstan 4 meter kabel som inte "fick plats" i sista vÀndningen i golvet. Kabeln Àr redan ingjuten sÄ frÄgan Àr vad jag kan göra nu. Kan jag rÀdda situationen pÄ nÄgot sÀtt eller Àr set kört? Vad blir konsekvenserna om jag kapar kabeln?
Golvet Àr inte helt klart (ca 1m2 kvar) och jag har Ànnu inte helt bestÀmt placeringen ...
Read more : Hur hanterar jag överskott av kabel | Visningar : 13849 | Svar : 3 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Vad göra med bef Pergo-golv?

Hej,

TÀnker lÀgga in vattenburen golvvÀrme i hela huset.

Jag ser inte fördelen med att riva bort bef Pergo-golv?

Tittar pÄ EPS-paketen med bygghöjd pÄ 16mm och tycker att det inte Àr nÄt problem för mig att det bygger dessa mm.

AlltsÄ - Finns nackdelar med att lÄta bef Pergogolv ligga kvar och lÀgga golvvÀrmen ovanpÄ?

Finns möjlighet att lÄta resp rum fÄ vattenförsörjningen frÄn rören som nu elementen Àr inkopplade i - eller mÄste ...
Read more : Vad göra med bef Pergo-golv? | Visningar : 8239 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Flödesriktning

Det stÄr i monteringsanvisningen till LK minikretsventil M5.
Att vattenflödet ska gÄ igenom slingan innan det kommmer till ventilen. Det tycker jag lÄter konstigt. Ventilen ska vÀl se till att temperaturen pÄ vattnet kyls av returen om det Àr för varmt.... TÀnker jag fel?
Read more : Flödesriktning | Visningar : 7426 | Svar : 3 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

GolvvÀrmepaket L8-5 med LK Minikretsventil M5

Hej,

Jag skall bygga in golvvÀrme i entren i mitt vÀldigt vÀlbyggda 50-talshus med kÀllare. Entrén har tidigare haft plastmatta ovanpÄ ett lackat robust trÀgolv, dÀr mattan nu Àr borttagen. Total yta Àr ca 3,75m2 (ca 2,2x1,7m). Tanken var först att lÀgga/smÄltlimma en elslinga, T2 röd, direkt pÄ golvet och sedan gjuta fiberarmerad flytspackel ca 15mm och sedan lÀgga klinker direkt ovanpÄ. Detta med tanke pÄ att jag har en kÀllare under och att det ...
Read more : GolvvÀrmepaket L8-5 med LK Minikretsventil M5 | Visningar : 9186 | Svar : 4 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477