Aktuellt datum och tid: ons 20 maj 2026, 16:38

News News of GolvvÀrmeforum

Site map of GolvvĂ€rmeforum » Kategori : GolvvĂ€rmeforum

GolvvÀrmeforum om elektrisk golvvÀrme, vattenburen golvvÀrme och regler kring installationer.

Komplettera elektrisk Golv vÀrme med elradiatorer.

Hej jag har ett hus som Àr byggt 1991 med 10 cm frigolit isolering under platan pÄ marken. En mindre del av huset Àr byggt 2001 och har 20 cm frigolit som isolering, ca 30 m2 av undervÄningens plata pÄ mark. Husets storlek Àr 224 m2 pÄ tvÄ plan i suterÀng och ser ut Som " I__I " DÄlig skiss men pÄ ett ungefÀr, vilket gör möjligheterna till luftvÀrmepump svÄrt, behöver tre stycken om det ...
Read more : Komplettera elektrisk Golv vÀrme med elradiatorer. | Visningar : 37340 | Svar : 1 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

En frÄga om AluMat

Jag har en toa jag vill ha lite vÀrme pÄ det Àr 2,65 lÄngt Ä ca 1,40 brett vilket bli ca 3,7 kvadrat men grejen Àr att jag inte hÀnger med pÄ hur man gör med mattan eftersom den bara Àr 50 cm bred Ä 6 eller 8 meter lÄng beroende pÄ vilken jag tar av dom tvÄ kitten sÄ en beskriving hade varit toppen om man viker den eller skÀr av Ä kopplar ihop ...
Read more : En frÄga om AluMat | Visningar : 20566 | Svar : 10 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Net-Kit och flytspackel eller ej?

Hej!

HÄller pÄ att renovera i hallen och tÀnkte lÀgga in golvvÀrme i form utav Net-Kit innanför ytterdörren med klinkers ovanpÄ. Golvet Àr ett betongbjÀlklag och vill dÀrför frÄga ;

Behöver man flytspackla ovanpÄ Net-Kit eller gÄr det att lÀgga primer+fix+klinkers direkt pÄ det?

Varför jag frÄgar Àr att jag har parkett 15mm pÄ den andra delen och nivÄerna blir sÄ konstiga om man behöver flytspackla 10+mm. GolvvÀrmen ska endast vara under klinkersen sÄ parketten ...
Read more : Net-Kit och flytspackel eller ej? | Visningar : 17091 | Svar : 2 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

vÀrmegolv ur funktion

IgÄr blev det plötsligt kallt i badrummet dÀr enda uppvÀrmningen Àr elektriskt vÀrmegolv.
Typ ITT vÀrmekabel, 1,4 Ohm/m, 82m vÀrmekabel, 1260W totaleffekt, 380V, 136,4W/m2
Termostaten lyser (vÀrmekabel pÄslagen) hela tiden men ingen vÀrme.
Kan vÀrmekabeln vara trasig?
GÄr det att laga utan att mejsla upp hela golvet (9,23m2)? Klinker Àr bara 3 Är gammal.
Vem kan i sÄ fall laga den?
Johan
Read more : vÀrmegolv ur funktion | Visningar : 9690 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

IntervalluppvÀrmning med Kelvin XK300

Hej! Har lagt XK 300 golvvÀrme i hallen som elektriker kopplat in, vad jag dÀremot blev lite osÀker om var uppvÀrmningen. NÀr den röda lampan lyser (i ca 5-10 sek pÄ max effekt) sÄ kÀnner jag hur slingan blir uppvÀrmd. NÀr lampan slocknar blir slingan dÀremot "kall" igen. Ska det vara sÄ? VÀrmer den sakta upp golvet till instÀlld temperatur pÄ det viset?Tack för en snabb frakt! //Micke
Read more : IntervalluppvÀrmning med Kelvin XK300 | Visningar : 9414 | Svar : 3 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

XK300

Hej! Jag funderar pÄ att lÀgga in klinker i hallen (ca 5kvm). Underlaget Àr stabilt spÄngolv och min fundering Àr om jag kan anvÀnda golvvÀrmetypen XK300 direkt pÄ spÄngolvet och sen lÀcka plattorna direkt pÄ det efter jag har primat? Vore tacksam för snabb support.. MVH Micke
Read more : XK300 | Visningar : 9084 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Hur stor Àr skillnaden mellan full- och komfortvÀrme?

Funderar pÄ att lÀgga in Kelvin golvvÀrme i min hall och klinker ovanpÄ. Ytan som ska vÀrmas upp Àr exakt 2 m2 och jag vill ha ordentligt varmt sÄ att snö och slask torkar. Vad Àr skillnaden i effekt pÄ full- och komfortvÀrme? Ska jag vÀlja XK160 eller XK 200? Vill gÀrna ha lite tips och synpunkter pÄ detta.

Defekt golvvÀrme Kelvin 800

Hej, har ett problem med min golvvÀrme.
Kablarna mellan trafo och styrkort blir sÄ varma att isoleringen brÀnns bort.
Vad kan detta bero pÄ ???
Read more : Defekt golvvÀrme Kelvin 800 | Visningar : 8850 | Svar : 3 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Olika ytbeklÀdnader

Hej
Just nu bygger jag om i kÀllaren och tÀnkt mig ha marmor/klinker i "vÄtdelen" av golvet och ekparkett i den andra,"torrdelen". (Jag har ekparkett över). Kan jag lÀgga in samma lÄgvoltsystem som tÀcker bÄda delarna? Torrdelen Àr nÄgot större Àn vÄtdelen av golvet. Jag vill helt inte ha tvÄ termostater.

"Under"-golvet Àr betong pÄ vilket jag reglat upp och lagt 45mm frigolitisolering och sedan golvskivor. Total ytan som skall golvvÀrmas Àr ca 8m2.

Tacksam ...
Read more : Olika ytbeklÀdnader | Visningar : 8623 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Re: Kelvin 24v golvvÀrme

Är det betong som underlag rĂ€cker det med en 3-4mm. Har du spĂ„nplatta kan det vara bra att gjuta lite mer, -ca 4-5mm.
Read more : Re: Kelvin 24v golvvÀrme | Visningar : 9731 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477