BÄde 8 mm och 12 mm fungerar bra pÄ den ytan. Vilket man skall vÀlja Àr en smaksak.
Jag hade troligen valt GolvvÀrmepaket L8-15 paketet dÄ det Àr anpassat till just den storlek ni behöver.
Sedan vad gÀller om ni stÀnger av det vattenburna systemet eller ej pÄ sommaren kan ni bara svara pÄ detta sjÀlva. Men det vanligaste Àr nog att man gör det, Àven om jag kÀnner till flertalet som inte gör sÄ. ...
Jag har planer pÄ att köpa ett kit för upp till fem kvadratmeter och lÀgga i mitt badrum och kommer att gjutas över med flytspackel. Har stÄlrör i mitt vÀrmesystem idag, som jag kopplat pÄ 12mm koppar pÄ. Dock har jag ingen aning om hur jag ska dra dessa rör! Vilket CC-mÄtt passar bÀst? Ska jag dra ut rören ur vÀggen ett par centimeter? Ska rören ligga horisontellt? Vertikalt? Vad ska sitta i Àndarna pÄ ...
Har köpt VĂ€rmekabel Kit 490W och tĂ€nkte anvĂ€nda pĂ„ en yta i hallen, direkt innanför ytterdörren, ca 3,8kvm. Klinkers kommer ligga som golv, ovanpĂ„ 22mm spĂ„nskiva och det finns ett element alldeles innanför dörren som kommer vara kvar, vilket gör att jag bara vill torka upp skor och liknande pĂ„ golvet=komfortvĂ€rme. Ăr 490W för mkt, Ă€r det bĂ€ttre att köpa kelvin, typ KELVIN XK200 och lĂ€gga tĂ€tare, eller kan man lĂ€gga tĂ€tare just pĂ„ öppna ...
Skall du lÀgga kelvin golvvÀrme under trÀgolv gör man enligt följande:
1. TÀck golvet med reflektorskivor (material i skivor Àr bÀttre Àn tex foam pÄ rulle dÄ skivorna ligger bÀttre pÄ underlaget under det fortsatta arbetet) 2. BerÀkna cc avstÄnd pÄ kablarna och markera detta med en penna pÄ underlaget. 3. FÀst den dubbelhÀftande tejpen pÄ skivorna och lÀgg ut kabeln. 4. Fixera kabeln lite extra med fiberarmerad tejp som tejpas ovanpÄ kablarna (detta tejpas ...
Det du beskriver Àr troligen ett system dÀr relÀet Àr utslitet. Klickandet du hör Àr relÀet som slÄr men av nÄgon anledning fungerar det inte lÀngre. Det finns reservdelar och det Àr ganska enkelt att byta sjÀlv.
Hej! Vi gör en tillbyggnad pÄ ett Àldre hus i HÀlsingland som fungerar som fritidsboende och inte Àr permanent uppvÀrmt. Tillbyggnaden Àr ca 17 m2 och isolerad, i golv ligger 22 cm mineralull och 22 mm golvspÄnskiva över, ska sedan tÀckas med spontat trÀgolv. Vi tÀnkte lÀgga in elgolvvÀrme dÀr men Àr osÀkra pÄ vilken typ som passar bÀst. Vi hade tÀnkt oss folie men har hört att den lÀtt gÄr sönder, och kanske den ...
Man kan i praktiken anvÀnda vilken termostat man vill för att styra sin golvvÀrme. Men vi brukar rekommendera att termostater till golvvÀrme har golvtemperatur-givare och inte bara lufttemperatur-givare dÄ det faktiskt Àr golvets temperatur man vill reglera.
:!: Att man har golvtemperaturgivare Àr ett absolut krav om golvvÀrmen skall anvÀndas som komfortvÀrme annars kommer det inte att fungera.
Först skall man börja med att reda utom det skall vara vattenburen eller elektrisk golvvÀrme i ert badrum. Spontant brukar jag tycka att man skall göra tvÀrtemot vad er elektriker föreslagit. Dvs. att ni istÀllet kopplar vattenburen golvvÀrme och sedan elektrisk handdukstork. PÄ det viset fÄr ni mer nytta av den eventuellt lÀgre uppvÀrmningskostnaden via ert vattenburna system.
Ett problem med vattenburen golvvÀrme Àr dock att den brukar vara avstÀngd pÄ sommaren. Ni kan dÄ ...
Vi har en utbyggnad pÄ 33kvm byggt pÄ en isolerad gjuten betongplatta. Behöver en golvvÀrme slinga till detta och har forskat lite och fÄtt olika förslag pÄ lösning.
1. à ngspÀrr/FuktspÀrr 2. Isolerande polystyrenskivor med spÄr för vÀrmekabel. 3. vÀrmekabel av typ? 4. golvgips 5. trÀgolv, 14mm