Aktuellt datum och tid: ons 20 maj 2026, 13:03

News News of GolvvÀrmeforum

Site map of GolvvĂ€rmeforum » Kategori : GolvvĂ€rmeforum

GolvvÀrmeforum om elektrisk golvvÀrme, vattenburen golvvÀrme och regler kring installationer.

Re: LÀgga golvvÀrme

NÀr man lÀgger golvvÀrme under klinkerfinns det tvÄ system att vÀlja mellan. VÀrmekabel kit och Net-Kit (vÀrmekabel pÄ en matta ocksÄ kallat golvvÀrmematta, qvicknet osv.) Att lÀgga elektrisk golvvÀrme under skÄpen Àr inte bra dÄ det kommer bli onödigt varmt dÀr under (om man lÀgger golvvÀrmen nÄgra centimeter in under eller sÄ gör ingenting men att lÀgga golvvÀrme över hela ytan Àr som sagt onödigt). Jag skulle rekommendera Net-KIT 10 för ert golv. Fördelen med ...
Read more : Re: LÀgga golvvÀrme | Visningar : 22800 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Re: FÄr man installera golvvÀrme sjÀlv?

Reglerna för att installera golvvÀrme skiljer sig för Vattenburen golvvÀrme, elektrisk 230V golvvÀrme och elektrisk lÄgvolts golvvÀrme.

Följande regler för att installera golvvÀrme gÀller (och ingenting annat):

:!: Installera vattenburen golvvÀrme
Du fÄr lÀgga kapa och installera allting sjÀlv, det finns ingen regel som sÀger att nÄgot mÄste göras av rörmokare. MEN jag rÄder alltid alla att anvÀnda en rutinerad rörmokare för trycktest och anslutning av shunt/fördelare ...
Read more : Re: FÄr man installera golvvÀrme sjÀlv? | Visningar : 24355 | Svar : 2 | Kategori : Byggteknik, konstruktion och regler

Re: Flytspackel

Det lĂ€mpar sig vĂ€ldigt bra att lĂ€gga golvvĂ€rme i flytspackel i badrum. Det vanligaste Ă€r att man ”najar” fast vĂ€rmekabeln i ett armeringsnĂ€t som sedan gjuts in i flytspackel. För att fĂ€sta vĂ€rmekabeln i armeringsnĂ€tet anvĂ€nder man bĂ€st vanliga buntband. Kabeln kan annars flytta sig nĂ€r du hĂ€ller pĂ„ flytspacklet. De golvvĂ€rmesystem du skall anvĂ€nda Ă€r vĂ€rmekabel Kit. Kabeln Ă€r tunn och smidig att lĂ€gga.

VÀrmekabel Kit för ingjutning i flytspackel hittar du hÀr ...
Read more : Re: Flytspackel | Visningar : 24250 | Svar : 1 | Kategori : Byggteknik, konstruktion och regler

Re: Klinker i hall

Att anvÀnda golvvÀrme under klinker i hallen Àr en bra metod för att hÄlla golven torra. Det gÄr ocksÄ med fördel att installera olika effekt pÄ de olika ytorna och det bÀsta resultatet fÄr man om man lÀgger tvÄ separata system. Dvs delar upp hallgolvet i tvÄ zoner och installerar ett system under klinkern i hallen dÀr man stÀller skorna med en effekt pÄ ca 150W/m2 och i de övriga delarna lÀgger ca 75W/m2.
Vardera ...
Read more : Re: Klinker i hall | Visningar : 23621 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Re: eps betong

Jo det skall fungera bra att gjuta epsbetongen direkt pÄ det kapillÀrbrytande skiktet. Jag skulle gjuta ca 200 mm om du har utrymme för det. AnvÀnd det som heter EPS betong i din konstruktion.
Read more : Re: eps betong | Visningar : 23949 | Svar : 0 | Kategori : Byggteknik, konstruktion och regler

Re: betongplatta med golvvÀrme

NĂ€r man gjuter betongplatta med golvvĂ€rme till just uterum bör man rĂ€kna med en lite högre effekt per kvadratmeter för att kunna vĂ€rma upp golvet snabbare nĂ€r det skall anvĂ€ndas. Ett riktvĂ€rde Ă€r 150W/kvadrat. Till gjuten betongplatta rekommenderar jag systemet VĂ€rmekabel Strong. För en gjuten betongplatta pĂ„ 22 mÂČ sĂ„ bör ni ha en maxeffekt pĂ„ 3300W:
VÀrmekabel Strong 3300W hittar du hÀr http://golvvarmebutiken.se/catalog/prod ... cts_id=194

...
Read more : Re: betongplatta med golvvÀrme | Visningar : 19650 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Re: GolvvÀrmekabel utan/innanför fuktspÀrr?

Kelvins vÀrmekabel kan lÀggas direkt i fÀstmassan och behöver dÀrför inte ligga utanför/under fuktspÀrren.
Det Àr dock noga att sÀkerstÀlla att man fÄ en ordentlig fuktspÀrr kring genomföringen av kabel.
Read more : Re: GolvvÀrmekabel utan/innanför fuktspÀrr? | Visningar : 26433 | Svar : 3 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

kallt golv XK500

Hej, kan detta stÀmma: Vi har installerat komfortvÀrme i kÀllaren. Det Àr ett XK500 pÄ 12 kvm (max 40W per kvm, 11 cm kabelavstÄnd) som nu ger 16 grader nÀr vredet stÄr pÄ max (35 grader). Golvet kÀnns kallt att stÄ pÄ och 16 grader Àr uppmÀtt med en gammal sprit-termometer dÀr kulan ligger mot klinkerplattan. Temperaturen i rummet Àr ca 18 grader. Isolering pÄ betonggolvet Àr bara 2 cm frigolit och vanlig golvspÄn pÄ ...
Read more : kallt golv XK500 | Visningar : 23133 | Svar : 2 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Kabeln Àr av.

Kabeln Ă€r av. Jag skulle skrapa bort lite fixmassa som tryckts upp och torkat mellan klinkerplattorna. DĂ€r fanns Ă€ven lite kabel lĂ€mpligt gömd. Den ena av kablarna i min XK200 gick som sagt av.MAGSÅR!!!!
Ska testa att löda men det Àr ju sÄ smÄtt och sÄ svÄrt att komma Ät. kanske bÀttre att krossa plattan och försöka komma Ät bÀttre. Men dÄ kanske jag skadar kabeln Ànnu mer som ligger i fixet dÀr under. NÄgon ...
Read more : Kabeln Àr av. | Visningar : 10458 | Svar : 7 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

hus pÄ platta

Hus pÄ oisolerad platta frÄn 1976, vÀggarna stÄr pÄ plattan och Àr inte ingjutna i betongen. Innergolvet Àr uppbyggt pÄ reglar, höjd okÀnd. Jag önskar installera vattenburen golvvÀrme.
1. Riva ut golvet, spara pÄ parkett, spÄnplattor.
2. lÀgga emellan tÀtskikt mellan vÀggar och platta
3. lÀgga golvvÀrme pÄ isolering av tjocklek motsvarande nuvarande golvhöjd, avstÄnd mellan vÀgg och nytt golv ca 20 mm, lÀngs alla vÀggar - för ventilation.
4. Installera luft/vattenvÀrmepump.

Är förfarandet ovan ...
Read more : hus pÄ platta | Visningar : 10929 | Svar : 3 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477