Aktuellt datum och tid: ons 20 maj 2026, 15:29

News News of GolvvÀrmeforum

Site map of GolvvĂ€rmeforum » Kategori : GolvvĂ€rmeforum

GolvvÀrmeforum om elektrisk golvvÀrme, vattenburen golvvÀrme och regler kring installationer.

epsbetong

Har nÄgon koll pÄ skillnad i isolerongsförmÄga mellan eps och frigolit?
Read more : epsbetong | Visningar : 9546 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

vattenburen pÄ betongbjÀlklag

Hej
Jag stÄr i begrepp att i samband med tillÀggsisolering av mitt hus ersÀtta mina gamla vattenradiatorer till golvvÀrme.
I nulÀget ligger 20 cm slagg + 5 cm slipsats inalles 25 cm pÄ en vÀl ventilerad krypgrund dÀr bjÀlklaget Àr prefab betong. Allt skall bort ner till fast yta.

Totalytan Àr ca 100 m2 varav ca 30 skall beklÀs med sten och resten med parkett, i ett rum finns en kamin och vÀldigt stora fönster ...
Read more : vattenburen pÄ betongbjÀlklag | Visningar : 35127 | Svar : 1 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

GolvÀrme fördelare...

Hej!

Vi ska renovera kök o hall och tÀnkte lÀgga golvvÀrme, 2 slingor i köket o en i hallen. idag ha vi radiatorer som Àr kopplade tii fjÀrvÀrme. I hallen vill vi ha lite mer vÀrme Àn i köket, rÀcker det dÄ att vi köper en LK vermekretsfördelare för tre slingor o kopplar den pÄ rören som har varit kopplade till ett av radiatorerna eller mÄste man ha en shunt ocksÄ och i sÄ fall ...
Read more : GolvÀrme fördelare... | Visningar : 9841 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Val av golvvÀrme

Hej!
TÀnker byta kök och samtidigt passa pÄ och byta golv - laminat pÄ plastmatta (gammalt golv) och nu undrar jag vilket golvvÀrme kan passa bÀst. Det handlar om 4 kvm yta som blir gÄngbar.
Read more : Val av golvvÀrme | Visningar : 26147 | Svar : 3 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

HjÀlp med komponentval

Hej.
StÄr i startgropen för en större renovering vilket bla innebÀr golvvÀrme pÄ ett helt vÄningsplan pÄ ca 70kvm. VÄningsplanet bestÄr av hall, kök och vardagsrum i en öppen planlösning pÄ 40kvm, 2 sovrum pÄ 15+10kvm samt en toalett pÄ ca 4-5kvm. GolvbjÀlklaget Àr i trÀ vilket jag hade tÀnkt kortla upp med cc30. PÄ toalett samt hallkökvardagsrum vill vi ha klinkers. I sovrummen klickgolv.
I dagslÀget sitter det vattenradiatorer som vi tÀnkte ta bort, ...
Read more : HjÀlp med komponentval | Visningar : 11732 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

GolvvÀrme i hallen

Hej

Jag ska installera golvvÀrme i vÄr hall.
Hallen Àr 12 kvm men dÀr jag enbart tÀnker lÀgga golvvÀrme pÄ ca 9-10 kvm pga en trappa.
Underlaget kommer att vara 22 mm spÄnskiva och ovanpÄ detta en 6 mm gipsplatta.
Tanken Àr att vi enbart ska behöva anvÀnda golvvÀrmen för uppvÀrmning. Nuvarande element ska försvinna eller ej anvÀndas.

Jag vill ha ett system som "bygger" sÄ lite som möjligt. Det Àr första prioritet.

Vilket system ...
Read more : GolvvÀrme i hallen | Visningar : 26312 | Svar : 3 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Min tÀnkta setup, rÀtt eller fel?

Hej!

Vi skall lÀgga golvvÀrme i vÄrt 2 vÄn+kÀllare funkishus frÄn 1940-talet. Golven skall lÀggas om helt bÄde pÄ ovanvÄningen och bottenvÄningen. Golvet vilar pÄ trÀreglar som har grus & annat som isolering mellan sig. BetongbjÀlklager under det. Bifogar en (oexakt) planritning av ovanvÄningen, http://dl.dropbox.com/u/2387311/Screenshot.png

Vi har en stamkanal i mitten av huset dÀr jag enkelt drar nya rör frÄn kÀllaren (dÀr vÄr AlfaLaval Cetetherm Mini fjÀrrvÀrmevÀxlare sitter).

För ...
Read more : Min tÀnkta setup, rÀtt eller fel? | Visningar : 9668 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Vattenburen vÀrme i bjÀlklagret och trÀgolv

Har ett gammalt kök dÀr jag skall ta bort klinkers och det gammal trÀgolvet för att kunna laga undergolvet och isolerat ordentligt.
Ytan Àr cirka 25 kwm. Har en bergvÀrmepump som Àr 3 Är gammal och rör frÄn denna Àr framdragit till köksvÀgg.
Vilken produkt skall jag vÀlja?
Vad blir priset exkl. arbete?
Tacksam för ett snabbt svar, Anders
Read more : Vattenburen vÀrme i bjÀlklagret och trÀgolv | Visningar : 13186 | Svar : 3 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

GolvvÀrme pÄ vÀgg i kÀllare?

Hej!

HÀr kommer en lite speciell frÄga, det blir lite lÄngt kanske men vill bara förklara problemet...

Huset vi bor i Àr drÀnerat pÄ 70-talet, och det verkar som vi har fÄtt lite fuktgenomslag i kÀllarvÀggarna (har gjort ett inspektionshÄl i vÀggpanelen, sÄ jag ser egentligen inte omfattningen). Panelen ska hur som helst ner sÄ smÄningom.

Men...Problemet Àr att ena vÀggen i kÀllaren Àr ocksÄ, sÄ att sÀga, en förlÀngning av stödmuren som ocksÄ gÄr ...
Read more : GolvvÀrme pÄ vÀgg i kÀllare? | Visningar : 149769 | Svar : 12 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

Hur mÄnga Ohm, om kabeln saknar kabelbrott?

Hej,
Lite slarvigt formulerad topic, ber om ursÀkt för det.
Jag undrar hur mÄnga Ohm en Kelvin X160 sats ska ha om den saknar kabelbrott? Dvs; att vÀrmeslingan inte Àr skadad eller dylikt.
VÀrmeslingan Àr inte inkopplad mot styrboxen utan jag vill först veta om det ens Àr lönt att koppla in den. Eller om jag glatt fÄr lyncha polackerna som la vÀrmeslingan.
Vill minnas att jag har lÀst nÄn stans att mentometern ska uppvisa ...
Read more : Hur mÄnga Ohm, om kabeln saknar kabelbrott? | Visningar : 20658 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477