Aktuellt datum och tid: ons 20 maj 2026, 12:01

News News of GolvvÀrmeforum

Site map of GolvvĂ€rmeforum » Kategori : GolvvĂ€rmeforum

GolvvÀrmeforum om elektrisk golvvÀrme, vattenburen golvvÀrme och regler kring installationer.

Kalibrering av GolvvÀrme Kelvin XK 300

Hej! Har nu efter 4-5 veckors vÀntetid tagit tag i o slÄ pÄ golvvÀrmen.
Dioden indikerade först pÄ att enheten var överhettad men det löste sig efter att jag blÄst ur boxen pÄ lite gipsdamm.

Nu fÄr jag det till att dioden blinkar mer "kontinuerligt" som ni beskriver det i papperna man fick med.
TÀnd ca 5 sek och slÀkt ca 5 sek.

Det stÄr att man ska kalibrera slingan. Men hittar inget i papperna ...
Read more : Kalibrering av GolvvÀrme Kelvin XK 300 | Visningar : 12827 | Svar : 3 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

SpÄr i betongbjÀlklag

Hej!

Vi ska lÀgga golvvÀrme i köket, dÀr vi har betongbjÀlklag med inredd kÀllare under. Eftersom vi vill undvika att höja golvet tÀnkte vi bila upp spÄr för golvvÀrmeslangarna i det befintliga golvet. Jag har tittat pÄ ert GolvvÀrmepaket L12-10, lÀst monteringsinstruktionen och har lite frÄgor.

1. Övergjutning - Är 10 mm absoluta minimum för övergjutning av rören eller finns det nĂ„got sĂ€tt att rucka pĂ„ detta? Jag har funderat över vĂ€rmefördelningsplĂ„tar för att sprida ...
Read more : SpÄr i betongbjÀlklag | Visningar : 12128 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

GolvvÀrme husbil

Hej,

Jag Àr intresserad av att lÀgga in golvvÀrme i min husbil, frÀmst för uppvÀrmning men inser att det kan bli mer av en komfortvÀrme tack vare de tunna vÀggarna i husbilen (hÄller pÄ att ÄtgÀrdas med extra isolering). FrÄgan Àr ju först och frÀmst om det Àr möjligt, jag lÀste en tidigare trÄd om att driva golvvÀrme pÄ 12V batteri vilket skulle kunna funka. I nulÀget ligger det ett parkettgolv i husbilen. Och golvet ...
Read more : GolvvÀrme husbil | Visningar : 9691 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Vattenburen golvvÀrme - gjuta eller flytande?

Hej!

Jag har tÀnkt lÀgga vattenburen golvvÀrme i farstun. Farstun Àr en tillbyggnad till huset och helt gjord i betong/lÀttbetong, gjort förmodligen pÄ 50 talet. VÀggarna Àr ca 30 cm lÀttbetong med brÀdor spikade direkt i betongen med tretex spikad i brÀdorna. Taket Àr ocksÄ betong med tretex och golvet Àr betong med masonit och linoliummatta. Tre av vÀggarna Àr yttervÀggar.

Golvet Àr av typen torpargrund, alltsÄ det Àr rejÀlt med luft under sjÀlva golvet. ...
Read more : Vattenburen golvvÀrme - gjuta eller flytande? | Visningar : 11900 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

IntelliOhm nÄgon med erfarenhet?

Hej jag skall lĂ€gga in vĂ€rmegolv under parkett och har hittat IntelliOhm som Ă€r sjĂ€lvreglerande och skulle passa mej . Är det nĂ„gon som lagt in detta vĂ€rmegolv sĂ„ skulle jag bli glad om ni berĂ€ttar er erfarenhet av detta possitivt och negativt .Rummet det ska ligga i Ă€r 35kvm och men vill ju inte köpa grisen i sĂ€cken.
Mvh Ola
Read more : IntelliOhm nÄgon med erfarenhet? | Visningar : 14659 | Svar : 3 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Royal X160 som inte fungerar

Bor i Linköping med ett Royal golvvÀrmesystem X160 (numera Kelvin vad jag förstÄr). Installerades av förre Àgaren 1997-98.
Systemet fungerar inte som det ska. KnÀpper pÄ och av men ingen mÀrkbar effekt. Behöver nog nÄgon att titta pÄ detta. Möjliga fel?
Vart vÀnder jag mig för kontroll och service? Kan en "vanlig" elektriker testa och eventuellt reparera? Reservdelar?
Finns det auktoriserad service dÀr jag bor?

Tacksam för tips och hjÀlp.
Read more : Royal X160 som inte fungerar | Visningar : 10568 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Reglerbox

Hej ,
Har köpt ett Kelvin golvvÀrmesystem XK 300 ,och nu undrar jag om man kan ,istÀllet för att placera boxen i golvnivÄ placera den högre upp ? kan man dÄ förlÀnga vÀrmekabeln med en kallkabel för att pÄ sÄ sÀtt fÄ den nÀrmare taket.
Read more : Reglerbox | Visningar : 11738 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

avstÄnd till vÀgg

Hej!
Funderar pÄ att lÀgga in Heatcom Net-Kit 1 i farstun och undrar hur lÄngt ifrÄn vÀgg kabeln mÄste ligga. Ytan Àr endast 120x110 cm och dÄ borde vÀl 1kvm golvvÀrmenÀt fungera?

Mvh/ Tony
Read more : avstÄnd till vÀgg | Visningar : 35611 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Hybrid

Jag hÄller pÄ och fixar entren pÄ ett tvÄplans hus. Entren Àr övervÄning sÄ golvet ska förlÀggas mellan vÄningarna, inte mot mark.
Vi ska lÀgga klinkers med golvvÀrme som ska ansluta mot befintligt parkettgolv och det Àr vattenburet system som gÀller.
För att minimera bygghöjden har jag rivit bort befintligt golv ner till reglarna. I samrÄd med byggtekniker sÄ har/hadde jag tÀnkt att regla upp pÄ sidan av befintliga reglar sÄ att spÄnskivegolvet hamnar i ...
Read more : Hybrid | Visningar : 13609 | Svar : 3 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Driva lÄgvolts golvvÀrme frÄn batteri

HÄller pÄ att göra nya golv till vÄtrum i ett fritidshus och undrar om det Àr enkelt möjligt att driva Kelvin lÄgspÀnningssystem frÄn batteri.
Jag har en stor 12V batteribank (>1000Ah = >10kWh) som mer eller mindre konstant laddas med sol- och vindkraft.
Vad innehÄller styrboxen? Enligt produkttexten pÄ websidan Àr spÀnningen 12-48V, varierar den i detta intervall eller Àr den 12V för minsta systemet (XK160)? Om det Àr sÄ torde det gÄ att relativt ...
Read more : Driva lÄgvolts golvvÀrme frÄn batteri | Visningar : 10215 | Svar : 6 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477