Aktuellt datum och tid: ons 20 maj 2026, 12:02

News News of GolvvÀrmeforum

Site map of GolvvĂ€rmeforum » Kategori : GolvvĂ€rmeforum

GolvvÀrmeforum om elektrisk golvvÀrme, vattenburen golvvÀrme och regler kring installationer.

Re: Vattenburen golvvÀrme pÄ befintligt betonggolv

Jag har precis samma fundering.

Min betongplatta Àr drÀnerad 30 cm, 20cm platta, 5cm isolering sedan 5 cm betong.

Funderar pÄ cellplastskivorna (16mm). Hur mÄnga procent av vÀrmeenergin tror ni försvinner nerÄt i mitt fall? Finns det nÄgra formler eller dylikt för att uppskatta detta? Det handlar om ca 5 kvm.
Read more : Re: Vattenburen golvvÀrme pÄ befintligt betonggolv | Visningar : 16768 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Re: LK Systems med minishunt M5

Hej Emil,

Det gÄr att koppla 16 mm till M5an. Vi har bÄde M5or och kopplingar till 16 mm rör.
Dock Àr ett problem att minsta lÀngden man kan köpa av 16 mm rören Àr 120m. Du behöver ungefÀr 40m rör.
En sÄdan lösning hamnar pÄ ca 4700:- komplett.

Är det flödet du oroar dig för sĂ„ kanske jag skulle övervĂ€gt en M60 Shunt istĂ€llet för M5an. M60 shunten har inbyggd cirkulationspump. DĂ„ skulle du ...
Read more : Re: LK Systems med minishunt M5 | Visningar : 20238 | Svar : 0 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

DÄlig vÀrmeeffekt

Jag har nyligen installerat golvvÀrme i badrummet. Alla vÀrden stÀmmer med resistanser etc och golvet
Àr lagt med 30 cm frigolitisolering under flytspacklet/ingjutningen av vÀrmetrÄdarna. Men golvet blir inte
varmt, bara svagt ljummet. Är termostaten/styrningen trasig? Eller vad kan det vara för fel? Rummet Ă€r
ca 10 m2 och 65 m trÄdar Àr lagt i ca 8 m2. Effekt 800W.
Read more : DÄlig vÀrmeeffekt | Visningar : 25988 | Svar : 6 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Re: Skillnad mellan lÄgvolt och 230v

Nej det stÀmmer inte alls.
500W golvvÀrme pÄ 24V eller 500W med 230V vÀrmer EXAKT lika mycket, enneriförbrukning och vÀrrme blir den samma. Det som rÀknas Àr antal Watt per kvadratmeter!

Dock finns det 230V system med högre effekt Àn 24V systemen. 24V system finns med upp till 500W medans 230V system finns pÄ upp till 2000W. SÄ man brukar bara anvÀnda 24V pÄ mindre golv (upp till ca 10 kvadratmeter).

Det vanligare att man ...
Read more : Re: Skillnad mellan lÄgvolt och 230v | Visningar : 12569 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Inkoppling

Hej.
Jag undrar om man kan koppla in L12-5 istÀllet för en radiator.
DVS om man kan gÄ pÄ anslutningarna för en radiator.

Kalle
Read more : Inkoppling | Visningar : 16619 | Svar : 0 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Re: Passar styboxen min vÀrmekabel?

Det Àr troligen ett ROYAL system du har, sÄldes via CC HöganÀs pÄ 90-talet.
De nya KELVIN systemen Àr ett vidareutvecklat system och Àr kompatibla med de gamla slingorna.
Är golvslingan röd bör det vara en ROYAL 500 du har installerat. Kan du göra en Ohm mĂ€tning av slingan för att vara sĂ€ker?

Vi kan ordna en Separat XK500 transformator box Ät dig. 2850 :- plus frakt.
Det jag behöver Àr, namn och adress och ...
Read more : Re: Passar styboxen min vÀrmekabel? | Visningar : 14610 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

FuktspÀrr

Hej
Jag ska lÀgga in golvvÀrme i mitt garage som idag har ett betonggolv pÄ 5-10 cm.
TÀnkte lÀgga in 20 cm frigolit + vattenbyren golvvÀrme + ny betong + klinkers.

Har hört att det kan bli blött mellan frigoliten och den ursprungliga betongplattan. StÀmmer det ?
Om det stÀmmer kan jag förhindra det genom att lÀgga en fuktspÀrr mellan de tvÄ skikten.
badrumsprimer eller vanlig plast att föredra ?

Tack pÄ förhand
Read more : FuktspÀrr | Visningar : 10659 | Svar : 0 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

GolvvÀrme ovan golvspackel

Hej pÄ er.

Vi har nyligen gjutit ca 400kg (ca 25mm) golvspackel i hallen och pÄ detta lagt 7mm laminatgolv.
Vi Ă„ngrar detta djupt idag dĂ„ vi GÄRNA vill ha golvvĂ€rme.

Är det försent att lĂ€gga golvvĂ€rme?
MÄste jag riva upp all golvspackel eller finns det golvvÀrme som kan lÀggas direkt under laminatgolvet.
Eller kan man göra smala spÄr i golvspacklet och sedan lÀgga in vÀrmekabel i spÄren och sedan avsluta med att spackla över ...
Read more : GolvvÀrme ovan golvspackel | Visningar : 43747 | Svar : 1 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

Betongplatta pÄ mark + parkett

Vi skall renovera kök+vardagsrum totalt ca 60 kvm öppen planlösning. Huset Àr byggt 1979, underlaget Àr betongplatta pÄ mark vi har tÀnkt lÀgga 14mm parkett. Vi har direktverkande el och jag vill ha golvvÀrme för att fÄ jÀmn och behaglig vÀrmespridning samt att slippa befintliga radiatorer. Vad skall man vÀlja för system nÀr det Àr sÄ stora ytor?
Read more : Betongplatta pÄ mark + parkett | Visningar : 17296 | Svar : 2 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

GolvvÀrme pÄ linoleummatta

TÀnkte lÀgga in golv-vÀrme och klinkers i badrummet och undrar om jag behöver riva ut linoleum-mattan först eller om det gÄr att lÀgga golvvÀrme pÄ mattan och sen lÀgga klinkers?
Read more : GolvvÀrme pÄ linoleummatta | Visningar : 16540 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477