Aktuellt datum och tid: ons 20 maj 2026, 13:02

News News of GolvvÀrmeforum

Site map of GolvvĂ€rmeforum » Kategori : GolvvĂ€rmeforum

GolvvÀrmeforum om elektrisk golvvÀrme, vattenburen golvvÀrme och regler kring installationer.

Re: Montering av styrbox?

Hej Erik,

NÄgon risk för brand tror jag inte det blir men boxen mÄr inte bra av att gÄ varm.
Det Àr ganska vanligt att man monterar boxen bakom köksskÄp och det gÄr bra om man försÀkrar sig om att luftcirkulationen kan bli bra.

Hur stort fritt utrymme finns dÀr boxen kommer monteras ungefÀr?
Kan du fÄ till ett luftintag nÄgonstans sÄ ny frisk luft kan komma in underifrÄn?

En annan vanlig lösning Àr att ...
Read more : Re: Montering av styrbox? | Visningar : 14934 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Re: Leverans

Hej Göran,

Din bestÀllning gick hÀrifrÄn idag.

/Martin
Read more : Re: Leverans | Visningar : 9353 | Svar : 0 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Re: KomfortvÀrme

(Flyttade trÄden till "VÀlja golvvÀrmesystem" dÄ jag tycker den passar bÀttre hÀr.)

LÀgger du platonmatta sÄ Àr det ocksÄ bra att lÀgga in nÄgot reflektor material mycket för att fÄ en jÀmn yta att fÀsta vÀrmeslingan pÄ.
NÀr man lÀgger golvvÀrmekabel under trÀgolv Àr det viktigt att hÄlla C-C avstÄnden under 7-8 cm annars kan golvet kÀnnas "randigt" dvs varmt pÄ vissa stÀllen och kallt pÄ andra. En reflektor skiva gör nytta men det finns ...
Read more : Re: KomfortvÀrme | Visningar : 31234 | Svar : 1 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

Re: LÀgga golvvÀrme i hallen

Hej Andreas,

En bra lösning skulle vara tex. KELVIN XK300.
Det skulle ge 50 W/m2 vilket Àr rekommenderat till komfortvÀrme, i kombination med din befintliga ratiator kommer det bli en bra lösning.
  • LĂ„gvoltssystem = Du fĂ„r göra det sjĂ€lv.
  • 0 mm bygghöjd.
  • Billig komfortvĂ€rme

Martin Timell skrev:... men snÀlla, lÀgg aldrig in det utan golvvÀrme. Det Àr en mÀnsklig rÀttighet!

/Kelvin
Read more : Re: LÀgga golvvÀrme i hallen | Visningar : 45108 | Svar : 3 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

Re: LÄgvoltsgolv 60 kvm med solceller och vindkraft?

Kul att höra att du som oss tror pÄ en framtid för lÄgvolts systemen. Vi har tittat en del pÄ sol och vindkraft och frÄnsett att effekterna för uppvÀrmning motsvarar ganska stora vindsnurror sÄ Àr de en tilltalande tanke. Det gÄ ocksÄ bra att konvertera tex batteri till att vÀrma golvvÀrmen. Det krÀvs dock att du gör en del kopplingar sjÀlv...
Jag Àr osÀker pÄ om du tÀnker dig total uppvÀrmning Äret runt med golvvÀrmen ...
Read more : Re: LÄgvoltsgolv 60 kvm med solceller och vindkraft? | Visningar : 19913 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Re: Hur lÄng Àr Kelvin vÀrmekabel?

Hur man identifierar de olka Kelvin XK och Royal systemen:

• Kelvin XK120, Grön Kabel, ~30 meter - GĂ„r lĂ€tt att missta för en XK160. Transformatorns effekt skall vara: 11.62V 120VA
  • Kelvin XK160, Grön kabel, 40 meter - GĂ„r lĂ€tt att missta för en XK120. Transformatorns effekt skall vara: 16V 10.3A
  • Kelvin XK200, Brun kabel, 47 meter - Transformatorns effekt skall vara: 19.78V 207VA
  • Kelvin XK300, Gul kabel, 72 meter - Transformatorns effekt skall vara: ...
Read more : Re: Hur lÄng Àr Kelvin vÀrmekabel? | Visningar : 120547 | Svar : 0 | Kategori : Vanliga frÄgor

platonmatta till golvvÀrme i kÀllare?

Vi ska renovera vÄr kÀllare, och har funderingar pÄ golvvÀrme. SÄ dÀrför vill vi gÀrna ha svar pÄ nedanstÄende frÄgor:
  • Är golvvĂ€rme att rekommendera i kĂ€llare (vad vi vet sĂ„ Ă€r det inte isolerat underifrĂ„n)?
  • Om man ska ha golvvĂ€rme, vad ska man dĂ„ ha för golv? Fungerar det bra med laminat/parkettgolv, eller ska det vara klinker? Vi Ă€r inne pĂ„ att lĂ€gga laminatgolv.
  • Ska man lĂ€gga platonmatta först?
  • Med ...
Read more : platonmatta till golvvÀrme i kÀllare? | Visningar : 27229 | Svar : 1 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

Re: golvvÀrme byta termostat?

Klart du kan byta mot vilken termostat du vill!
VÀnd dig till en ÄterförsÀljare och frÄga om pris och funktion. Viktigt att du vÀljer en med rÀtt IP klassning bara.

Att bara byta sensorn i golvet tror jag Àr svÄrt pÄ grund av att jag inte vet nÄgon som sÀljer bara denna delen. Tror för övrigt aldrig jag varit med om att den gÄtt sönder. Det Àr sjÀlva elektroniken som kan krÄngla.
Read more : Re: golvvÀrme byta termostat? | Visningar : 29596 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Re: Endast golvvÀrme som vÀrmekÀlla?

Att lÀgga vattenburen golvvÀrme i en sommarstuga kÀnns lite riskabelt om du inte Àr dÀr pÄ vinterhalvÄret.
Om det blir strömavbrott finns ju risk att vattnet fryser med risk att golvslingorna börjar lÀcka som följd.

Jag hade nog valt en luftluft vÀrmepump men skippat elementen och lagt el golvvÀrme istÀllet.
Det finns vÀrmekablar för ingjutning i plattan pÄ det viset kommer du undan lite billigare med installationen ocksÄ.
Du har ju ordentligt med isolering under ...
Read more : Re: Endast golvvÀrme som vÀrmekÀlla? | Visningar : 22574 | Svar : 0 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

Re: GolvvÀrme till sommarstugan

Hej
Ganska stort badrum, sommarstugor brukar inte vara superisolerade. Men i och med att ni Àr dÀr under sommartid bör ca 70 W/m2 rÀcka.
Jag skulle valt Heatcom 960 W. med enkla termostaten.
Read more : Re: GolvvÀrme till sommarstugan | Visningar : 20807 | Svar : 1 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477