Aktuellt datum och tid: tis 23 jun 2026, 18:25

News News of forum.golvvarmebutiken.se

Site map of forum.golvvarmebutiken.se » Kategori : forum.golvvarmebutiken.se

Forumet om golvvÀrme.

Vilken byggmetod pÄ betongplatta?

I ett hus byggt 1964 ska jag efter hand montera vattenburen golvvÀrme i rummen. Det blev till att börja med köket efter ett mindre vattenlÀckage.
Det Àr ett trÀhus pÄ oisolerad betongplatta. Plattan stÄr pÄ generöst med makadam sÄ risken för fukt underifrÄn bedömer jag som mycket lÄg.
Svaret jag fick nÀr jag frÄgade pÄ ett byggvaruhus var att lÀgga 20mm cellplast, slang och gjuta in med flytspackel, men nÀr jag rÀknade pÄ hur mycket ...
Read more : Vilken byggmetod pÄ betongplatta? | Visningar : 9641 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme


Dusch i kÀllare Dusch i kÀllare

HallÄ!
Har ett duschrum i kÀllaren pÄ ett 60-tals hus. Betongplatta utan isolering, hÄlstensvÀggar med kakel plus en gipsvÀgg in till en bastu. Har idag en plastmatta som har slÀppt runt golvbrunnen sÄ troligtvis fukt i plattan. Har för avsikt att lÀgga golvvÀrme under klinker. Vad bör jag se upp med och vilket material bör jag vÀlja? FuktspÀrr, isolering m.m.?
Har nÄgon nÄgra tips?
Read more : Dusch i kÀllare | Visningar : 22248 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V


Kelvin Folie-Kit och torpargrund

Hej!

Jag bor i ett gammalt sekelskifteshus som Àr renoverad i omgÄngar. Jag hÄller nu pÄ att renovera köket och funderar pÄ att lÀgga in Kelvin Folie-kit med reflektorskiva (6mm) och undrar om det skulle fungera och till vettig driftsekonomi. Jag undrar ocksÄ om fukt kan bli ett problem och hur jag hanterar det i sÄ fall. PÄ backen under torpargrunden ligger det byggplast, sen sitter det en luftavfuktare i torpargrunden. Köksgolvet Àr idag ganska ...
Read more : Kelvin Folie-Kit och torpargrund | Visningar : 13175 | Svar : 1 | Kategori : Kelvin


Utleverans

Hej!

I min order hos er stĂ„r "BerĂ€knad utleverans" och ett datum. Är det utleverans frĂ„n er eller till mig?

Tacksam för svar :)
Read more : Utleverans | Visningar : 8464 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor


xk160 - rÀtt val?

Hej.

Yt-renovering av liten gÀsttoa, ca 1,7 kvm (ca 1,1m x 1,5m) pÄ övre vÄningen i en villa. Effektiv yta blir ju Ànnu lite mindre.
Behöver lite vÀrme i golvet och:
- Vill inte att det bygger för mycket i höjd.
- Vill kunna installera sjÀlv.
- Komfort-vÀrme rÀcker gott (finns ingen annan vÀrmekÀlla, men det Àr ÀndÄ bara golvet som kÀnns kallt).

Har golvspÄnplattor i golvet (det har tidigare varit klinkers, och sÄ ska ...
Read more : xk160 - rÀtt val? | Visningar : 22705 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V


Kall slinga pÄ XK800

Hej!
Har ett gammalt vÀrmegolv Royal XK800 som funkat bra tills i vÄras dÄ den ena slingan kopplad till anslutningarna 3 och 4 började kallna tidvis. Nu verkar denna slinga vara helt kall men jag har kontrollerat och bÄda ledarna fungerar. MÀter jag vad aggregatet ger sÄ Àr spÀnningen mellan anslutningarna 1 och 2 ca 40 V, men mellan 3 och 4 Àr det dock 0 V. Vad kan vara fel? Ska jag investera i ...
Read more : Kall slinga pÄ XK800 | Visningar : 21733 | Svar : 2 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt


Felindikator kelvin XK200

NÀr skulle startar min golvÀrme för första gÄngen sÄ lyser röda lampan med fast sken dock blinkar den till var 15 sek. Nu undrar jag vad det kan bero pÄ. GolvÀrmen fungerar inte.
Read more : Felindikator kelvin XK200 | Visningar : 32523 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V


GolvvÀrme under laminat

Hej!

Om man har laminatgolv med inbyggd stegljuddÀmpning, kan man dÄ lÀgga vÀrmekabeln direkt mot spÄnskivan(underlaget för laminatet) eller krÀvs det nÄgot annat emellan?
Read more : GolvvÀrme under laminat | Visningar : 17946 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt


230V golvvÀrme under klinker i badrum UTAN tÀtskikt?

Hej, jag vill lĂ€gga en tunn golvvĂ€rmekabel eller matta i ett kĂ€llarbadrum med oisolerat betonggolv frĂ„n 1946 utan tĂ€tskikt. Helst direkt i fixet för att spara höjd. Är det godkĂ€nt att lĂ€gga 230V pĂ„ det viset utan tĂ€tskikt, eller mĂ„ste det vara lĂ„gvolt dĂ„?

mvh Niklas


Temperatur pÄ slingan

Hej!

Har ett vinyl-laminatgolv som kan lÀggas pÄ golvvÀrme upp till max 28 grader C. Kan jag anvÀnda ex. lÄgvolt XK200 till det golvet eller blir det för hög temp i den slingan?
Read more : Temperatur pÄ slingan | Visningar : 24750 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt


 

Logga in  •  Bli medlem


Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477

cron