Aktuellt datum och tid: tis 11 aug 2026, 01:42

News News of forum.golvvarmebutiken.se

Site map of forum.golvvarmebutiken.se » Kategori : forum.golvvarmebutiken.se

Forumet om golvvÀrme.

Klinker i hall

LĂ€gger nytt klinkergolv i hallen. Funderar pĂ„ golvvĂ€rme för att klinker golvet skall torka bĂ€ttre nĂ€r man gĂ„r in med blöta skor. Vilken effekt brukar man installera under klinker i hall för att vara sĂ€ker pĂ„ att golven torkar? Kan man installera golvvĂ€rme under golvet i bara vissa delar av hallen eller kan man installera olika effekt under klinkern i olika delar av hallen? Tacksam för förslag pĂ„ lösning. Hallen Ă€r ca 6 mÂČ stor ...
Read more : Klinker i hall | Visningar : 5173 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

eps betong

Skall lĂ€gga golvvĂ€rme och planerar att gjuta EPS betong som isolering under för att fĂ„ en diffusionsöppen konstruktion. Jag kommer bila bort det befintliga betonggolvet och sedan gjuta en ny platta med epsbetong. Kan man gjuta EPS betongen direkt pĂ„ grus eller bör man först gjuta ett bĂ€rande lager med vanlig betong? Är det som heter EPS-betong samma sak som EPScement?
Read more : eps betong | Visningar : 8990 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

betongplatta med golvvÀrme

Vi skall gjuta en betongplatta med golvvĂ€rme och undrar vilket system man skall anvĂ€nda. Plattan med golvvĂ€rme Ă€r ett uterum pĂ„ 22 m2. Betongplattan gjuts pĂ„ ett lager med 250mm cellplast. Är det rekommenderat att gjuta en betongplatta med golvvĂ€rme i eller blir systemet för trögt? Vi vill ju bara vĂ€rma golvet nĂ€r vi anvĂ€nder rummet, övrig tid skall det bara stĂ„ pĂ„ för att hĂ„lla ca 15 grader.

NÄgot mer man skall tÀnka pÄ ...
Read more : betongplatta med golvvÀrme | Visningar : 3659 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: kallt golv XK500

Jag hÀmtade golvvÀrme-systemet i Halmstad nÀr jag var pÄ besök dÀr. Jag tror att det var i januari (2011). Vill du veta mer specifikt sÄ letar jag upp följdesedeln.
Read more : Re: kallt golv XK500 | Visningar : 11506 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

GolvvÀrmekabel utan/innanför fuktspÀrr?

Jag vet sedan tidigare att 230v golvvĂ€rmekabel skall lĂ€ggas under/utanför tĂ€tskiktet/fuktspĂ€rren dĂ„ den skall gjutas in i flytspackel. Men hur Ă€r det med Kelvins lĂ„gvoltssystem? Är det samma regler för den kabeln eller Ă€r det ok att lĂ€gga denna innanför/pĂ„ tĂ€tskiktet?

mvh Orvar.
Read more : GolvvÀrmekabel utan/innanför fuktspÀrr? | Visningar : 10298 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: Inkoppling

Ja det Àr det som Àr tanken med L12 paketen.
Dock krÀver det minsta paketet L12-5 att man har tvÄrörs system.

/B
Read more : Re: Inkoppling | Visningar : 3459 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Skillnad mellan lÄgvolt och 230v

Skulle föredra 12v system eftersom jag dÄ kan lÀgga det sjÀlv men har hört sÄ mÄnga sÀga att de rekommenderar 230v pga att de "vÀrmer bÀttre"
Hur sant Àr det pÄstÄendet?

I mitt fall har jag ett rum pÄ 6-7 kvm och aktuell yta att lÀgga slingor med komfortvÀrme kanske blir 5kvm.
Read more : Skillnad mellan lÄgvolt och 230v | Visningar : 9570 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

LK Systems med minishunt M5

Hej

info: Badrum pÄ 5 kvm, underlag: spÄnskiva med av mig sjÀlv frÀsta spÄr med C-C 14 cm med 18mm djup. Befintlig 2 rörsystem med radiatorer - fjÀrrvÀrme

Vill installera vattenburen vÀrmegolv med Minishunt M5 och fick syn pÄ er 5kvm erbjudande frÄn LK (L12-5). Vill kombinera det paketen med 16mm rör.

Anledning: större diam pÄ röret bÀttre genomströmning, mindre pÄfrestning pÄ cirkulationspumpen. Har redan igÄng 11 radiatorer i en 2 vÄn villa med kÀllare. ...
Read more : LK Systems med minishunt M5 | Visningar : 8327 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Vattenburen golvvÀrme pÄ befintligt betonggolv

Jag har lÀst ett antal trÄdar om Àmnet men kan inte se om det kommit fÀrsk kunskap gÀllande detta.Ska man isolera under golvvÀrmen? RÀcker det med den nya sortens isolering, typ liggunderlag? Ska man bila/skÀra upp befintlig betongplatta för att grÀva ur, isolera med isodrÀn och gjuta nytt?

Rummet Àr ca 11 m2 badrum/bastu som ska totalrenoveras.

Vattenburet eller elektrisk golvvÀrme

TÀnkte lÀgga in golvvÀrme i mitt badrum och gÀsttoaletten som ligger vÀgg i vÀgg. De Àr 5 + 1,5 kvm

StÄr och vÀger mellan vattenburen över bÄda rummen eller tvÄ elektriska.
Har bergvÀrme men kan ÀndÄ inte rÀkna hem vattenburen ekonomiskt pga den högre matriel och installationskostnaden men det finns ju andra aspekter.

Har enkelrörsystem och vill kunna ha lite komfortvÀrme pÄ sommaren sÄ har tittat pÄ GolvvÀrmepaket L12-H8 med en "Heater". Funkar det för ...
Read more : Vattenburet eller elektrisk golvvÀrme | Visningar : 10567 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477