Aktuellt datum och tid: mÄn 10 aug 2026, 20:10

News News of forum.golvvarmebutiken.se

Site map of forum.golvvarmebutiken.se » Kategori : forum.golvvarmebutiken.se

Forumet om golvvÀrme.

Re: GolvÀrme

Ja, Man kan lÀgga Kelvin direkt pÄ plastmatta. Reflektorskivan Àr alltid rekommenderad nÀr man ska lÀgga Kelvin under trÀgolv. Den underlÀttar lÀggningsarbetet jÀmfört med vanliga stegljuddÀmpningsfoams osv. som kommer pÄ rulle.
XK500 klarar upp till MAX 14kvm nÀr det gÀller komfortvÀrme, sÄ i köket Àr det lite i överkant. PÄ ytan som Àr pÄ 5,5kvm passar dock en XK500 utmÀrkt för att fÄ fullvÀrme.
Finns en trÄd som tÀcker just detta Àmnet, med mycket bra ...
Read more : Re: GolvÀrme | Visningar : 3380 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Komplettera elektrisk Golv vÀrme med elradiatorer.

Hej jag har ett hus som Àr byggt 1991 med 10 cm frigolit isolering under platan pÄ marken. En mindre del av huset Àr byggt 2001 och har 20 cm frigolit som isolering, ca 30 m2 av undervÄningens plata pÄ mark. Husets storlek Àr 224 m2 pÄ tvÄ plan i suterÀng och ser ut Som " I__I " DÄlig skiss men pÄ ett ungefÀr, vilket gör möjligheterna till luftvÀrmepump svÄrt, behöver tre stycken om det ...
Read more : Komplettera elektrisk Golv vÀrme med elradiatorer. | Visningar : 37466 | Svar : 1 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

Komplettera elektrisk Golv vÀrme med elradiatorer.

Hej jag har ett hus som Àr byggt 1991 med 10 cm frigolit isolering under platan pÄ marken. En mindre del av huset Àr byggt 2001 och har 20 cm frigolit som isolering, ca 30 m2 av undervÄningens plata pÄ mark. Husets storlek Àr 224 m2 pÄ tvÄ plan i suterÀng och ser ut Som " I__I " DÄlig skiss men pÄ ett ungefÀr, vilket gör möjligheterna till luftvÀrmepump svÄrt, behöver tre stycken om det ...

GolvvÀrme med elkabel

Jag bygger ett inglasat uterum pĂ„ 23 m2 och planerar lĂ€gga elvĂ€rmegolv nu till vĂ„ren. Har i villan elvĂ€rme, braskamin och luftvĂ€rmepump men inget vattenburet system. Har noterat att kabelkit 2000w Ă€r max storlek i ert sortiment för tunn ingjutning. Blir dĂ„ bara 80W/m2 mot önskvĂ€rt 100W/m2. Hur göra? Har lĂ€mnat 4,5 cm inkl klinker över vĂ€lisolerat gjutet 8 cm betonggolv. Övergjuter gĂ€rna med billigare finbetong eftersom flytspackel blir otroligt dyrt för aktuell yta.
Read more : GolvvÀrme med elkabel | Visningar : 2652 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: OkÀnd slinga

Kelvins system mÀter temperaturen direkt i kabeln med hjÀlp av mjukvaran i styrkortet. DÀrför behöver man ingen golvgivare!
Man kan identifiera vilket system man har genom att kolla vilken fÀrg man har pÄ sjÀlva golvvÀrmekablarna.
Finns en trÄd om det hÀr: Kelvin VÀrmekabel
Read more : Re: OkÀnd slinga | Visningar : 3595 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

GolvvÀrme pÄ kÀllargolv

Vi planerar badrum i kÀllare, 11 kvm, oisolerat betonggolv.
Det bÀsta sÀttet Àr naturligtvis att bila ut golvet, grÀva ut, isolera etc.
Men: finns det nÄgon vettig kompromiss till detta, om man Àr villig att ta lite extra elkostnad för vÀrmeförluster?
Har sett ett system med 10 mm isoleraskivor att lÀgga under elvÀrmeslinga, nÄgon med erfarenhet?
Read more : GolvvÀrme pÄ kÀllargolv | Visningar : 2778 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: 230 eller 48V GolvvÀrme

Det Àr egentligen ingen mÀrkbar skillnad pÄ strömförbrukningen pÄ ett 220v system jÀmfört med ett lÄgvoltsystem, -SÄ lÀnge effekten Àr densamma pÄ systemen.
Om vi tar exempelvis ett VÀrmekabel Kit 490w, sÄ system drar det systemet alltsÄ ungefÀr lika mycket som ett Kelvin XK500 (500w) system pÄ full effekt. Skillnaden Àr endast 10w.
Fördelen med lÄgvoltssystem Àr att man fÄr lÀgga kabeln sjÀlv, medans man inte fÄr göra nÄgot sjÀlv utan att anlita en elektriker ...
Read more : Re: 230 eller 48V GolvvÀrme | Visningar : 9960 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

isolering under ingjuten 16mm golvvÀre

Hej!

Badrum: Jag har bilat bort gamla plattan som lÄg pÄ sand i kÀllaren. VÀggarna gÄr ner till berget och Àr isolerade med 10 cm porodrÀn utvÀndigt. Nu skall jag isolera och gjuta in 16 mm rör i den nya plattan. Jag fÄr nog plats med 20 cm isolering (kanske 15 pÄ nÄt enstaka stÀlle om jag inte flyttar berg). FrÄgan Àr hur jag skall isolera. Bara EPS? PorodrÀn underst och 10 cm EPS ovanpÄ? ...
Read more : isolering under ingjuten 16mm golvvÀre | Visningar : 11086 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: golvvÀrme,kök badrum

Har jag förstÄtt rÀtt om du menar:
1. Att du vill lÀgga golvvÀrme ovanpÄ befintligt klinker golv?
2. OvanpÄ golvvÀrmen tÀnker du sedan lÀgga en plastmatta?
3. Du undrar om du skall vÀlja elektriskt eller vattenburen golvvÀrme.

1. Vist gÄr det att lÀgga golvvÀrme ovanpÄ befintliga golv. Man mÄste dock rÀkna med att det totalt kommer bygga nÄgon centimeter nÀr det Àr klart.
2. Det Àr inga problem att lÀgga plastmatta ovanpÄ golvvÀrme
3. Om ...
Read more : Re: golvvÀrme,kök badrum | Visningar : 10567 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: DÄlig fart pÄ vattenburet vÀrmegolv

Vad Àr det för shunt du har?
Hur sitter shunten placerad, ovan eller över golvytan?

LÄter som du skulle kunna ha luft i systemet.
Read more : Re: DÄlig fart pÄ vattenburet vÀrmegolv | Visningar : 8484 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477