Aktuellt datum och tid: mÄn 10 aug 2026, 06:09

News News of forum.golvvarmebutiken.se

Site map of forum.golvvarmebutiken.se » Kategori : forum.golvvarmebutiken.se

Forumet om golvvÀrme.

Re: Kallt o varmt

Det lÄter mer som du har en termostat med endast lufttemperatur givare. DÄ beter sig systemen sÄ ibland.
NÀr man installerar golvvÀrme Àr det viktigt att anvÀnda en termostat med golvtemperatur givare dÄ det Àr just golvets temperatur man i första hand vill reglera.

Har man en lufttemperaturgivare blir golvet först vÀldigt varmt efter ett tag blir Àven luften varm och dÄ slÄr termostaten helt av vÀrmen till golvet som dÄ naturligtvis blir kallt. Börjar ...
Read more : Re: Kallt o varmt | Visningar : 7424 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

XK300

Hej! Jag funderar pÄ att lÀgga in klinker i hallen (ca 5kvm). Underlaget Àr stabilt spÄngolv och min fundering Àr om jag kan anvÀnda golvvÀrmetypen XK300 direkt pÄ spÄngolvet och sen lÀcka plattorna direkt pÄ det efter jag har primat? Vore tacksam för snabb support.. MVH Micke
Read more : XK300 | Visningar : 9241 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Re: GolvvÀrme pÄ plastmatta

Det allmÀnna rÄdet brukar vara att ta bort plastmattan först! Man vet inte riktigt vad som hÀnder med den dÀr under golvet annars...
Men jag vet att mÄnga helt enkelt struntar i att ta bort plastmattan och lÀgger nytt golv ovanpÄ. Jag har hittills aldrig hört att nÄgon fÄtt problem hittills. Man mÄste i sÄ fall se till att anvÀnda en bra primer.

Jag skulle plocka bort radiatorn om jag installerade vattenburen golvvÀrme i badrummet. ...
Read more : Re: GolvvÀrme pÄ plastmatta | Visningar : 3730 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Hur stor Àr skillnaden mellan full- och komfortvÀrme?

Funderar pÄ att lÀgga in Kelvin golvvÀrme i min hall och klinker ovanpÄ. Ytan som ska vÀrmas upp Àr exakt 2 m2 och jag vill ha ordentligt varmt sÄ att snö och slask torkar. Vad Àr skillnaden i effekt pÄ full- och komfortvÀrme? Ska jag vÀlja XK160 eller XK 200? Vill gÀrna ha lite tips och synpunkter pÄ detta.

Defekt golvvÀrme Kelvin 800

Hej, har ett problem med min golvvÀrme.
Kablarna mellan trafo och styrkort blir sÄ varma att isoleringen brÀnns bort.
Vad kan detta bero pÄ ???
Read more : Defekt golvvÀrme Kelvin 800 | Visningar : 9010 | Svar : 3 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Re: GolvvÀrme i Hall

Nej tvungen Àr du sÄklart inte. Man kan lÀgga vÀrmekabeln direkt pÄ den befintliga plattan och sedan gjuta ovanpÄ. Dock gÄr en hel del vÀrme förlorad ner i marken nÀr det Àr oisolerat.
Read more : Re: GolvvÀrme i Hall | Visningar : 8035 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

termostatinstÀllning elvÀrmegolv

Har just lÄtit renovera badrum och lagt in elgolvvÀrme med SAN termostat som kan stÀllas in pÄ olika tidzoner och temperatur. Jag undrar om den fungerar korrekt eftersom jag behöver stÀlla in temperaturen pÄ ca 25-25 grader för att det ska kÀnnas varmt pÄ golvet. Vid lÀgre temperaturinstÀllning kÀnns golvet kallt. Ska det vara sÄ? Betyder det att elförbrukningen och dÀrmed kostnaderna blir höga. Finns det nÄgon tumregel för hur mÄnga kWh el golvÀrmen förbrukar? ...
Read more : termostatinstÀllning elvÀrmegolv | Visningar : 3124 | Svar : 1 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: ElgolvvÀrme

VÀrmekabel Strong ska du ha för betong. Den ska gjutas in minst i 5cm betong.

http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=30_44
Read more : Re: ElgolvvÀrme | Visningar : 9518 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Olika ytbeklÀdnader

Hej
Just nu bygger jag om i kÀllaren och tÀnkt mig ha marmor/klinker i "vÄtdelen" av golvet och ekparkett i den andra,"torrdelen". (Jag har ekparkett över). Kan jag lÀgga in samma lÄgvoltsystem som tÀcker bÄda delarna? Torrdelen Àr nÄgot större Àn vÄtdelen av golvet. Jag vill helt inte ha tvÄ termostater.

"Under"-golvet Àr betong pÄ vilket jag reglat upp och lagt 45mm frigolitisolering och sedan golvskivor. Total ytan som skall golvvÀrmas Àr ca 8m2.

Tacksam ...
Read more : Olika ytbeklÀdnader | Visningar : 8713 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Re: Kelvin 24v golvvÀrme

Är det betong som underlag rĂ€cker det med en 3-4mm. Har du spĂ„nplatta kan det vara bra att gjuta lite mer, -ca 4-5mm.
Read more : Re: Kelvin 24v golvvÀrme | Visningar : 9850 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477