Aktuellt datum och tid: mÄn 10 aug 2026, 21:56

News News of forum.golvvarmebutiken.se

Site map of forum.golvvarmebutiken.se » Kategori : forum.golvvarmebutiken.se

Forumet om golvvÀrme.

Temperatur golv

GÄr det att styra hur mycket vÀrme man ska ha eller Àr det bara "komfortvÀrme" eller "fullvÀrme",
tex om jag lÀgger slingorna för fullvÀrme och jag tycker det Àr för varmt kan jag dÄ sÀnka temperaturen ?

Vad Àr det för mÄtt pÄ reglerpanenelen ?

Mvh Peter
Read more : Temperatur golv | Visningar : 14616 | Svar : 1 | Kategori : Kelvin

FrÀsa spÄr för rör i befintligt trÀgolv

Hej, jag vill ersĂ€tta en radiator i köket med vattenburen golvvĂ€rme. Jag vill helst slippa lĂ€gga in golvspĂ„n med frĂ€sta kanaler för att undvika nivĂ„skillnad med angrĂ€nsande rum. IstĂ€llet funderar jag pĂ„ att frĂ€sa kanaler med överhandsfrĂ€s i befintligt trĂ€golv och lĂ€gga plĂ„t i dessa kanaler. Rummet Ă€r ca 15 m2. Skulle vilja anvĂ€nda 12 mm rör, sĂ„ att det inte bygger sĂ„ mycket. Är det möjligt?
Read more : FrÀsa spÄr för rör i befintligt trÀgolv | Visningar : 12184 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Re: kelvin xk500

Det lÄter som att ditt styrkort Àr trasigt. Nya finns att bestÀlla hÀr: http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=23_24
Read more : Re: kelvin xk500 | Visningar : 24113 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Re: kelvin xk500

2m Àr alldeles för mycket att kapa av. Boxen kommer inte kunna kalibrera slingan och du fÄr köpa en speciallindad transformator.

Det du kan göra Àr att lÀgga sista biten av kabeln med mindre mellanrum. Det Àr OK att lÀgga med minst 2cm cc.
Read more : Re: kelvin xk500 | Visningar : 14074 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Re: GolvvÀrme

Hur exakt man brukar göra vet jag inte, det Àr vÀl egentligen upp till dig sjÀlv. Ska du bara komfortvÀrma golvet, sÄ Àr det kanske onödigt att lÀgga golvvÀrme dÀr man ÀndÄ inte kÀnner den. Men ska du dÀremot anvÀnda golvvÀrmen som enda vÀrmekÀlla för att vÀrma upp rummet kan det ju vara bra att tÀcka hela ytan.
Read more : Re: GolvvÀrme | Visningar : 12270 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: vÀrmegolv och belastning

FörstÄr inte exakt vilket kit du syftar pÄ?

NÀr det gÀller golvets bÀrighet sÄ Àr ju inte detta nÄgot som pÄverkas av golvvÀrmen.
Jag tycker dÀrför du bör stÀlla frÄgan till de som sÀljer klinker och tÀtskikt till dig.
Vi rekommenderar alltid att man skall följa normerna frÄn BKR.se nÀr det gÀller golv med klinker.
Read more : Re: vÀrmegolv och belastning | Visningar : 3005 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Rördimension fram till fördelare

Hej, jag ska lÀgga Uponor 17mm slang i 5 rum pÄ övreplan, ner frÀst i spÄnskiva cc 200...total golvyta blir ca. 45 m2.
Min frÄga Àr vilken dimension jag behöver fram till fördelarenfrÄn bergvÀrmepumpen ? Har en ordentlig kringla Uponor slang som Àr 20mm rÀcker den ?
AvstÄndet Àr inte mer Àn ca. 7 meter och en höjdskillnad pÄ ca. 1 meter.
NÄgon som frÀst ner 17 mm slang ? typ av frÀs + andra ...
Read more : Rördimension fram till fördelare | Visningar : 10910 | Svar : 0 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Re: hur högt bygger golvvÀrme nÀt?

7mm gjutning gÄr bra!
LÀgger du in ordern före klockan 2 skickar vi samma dag. DÀrefter tar det ca 2-3arbetsdagar.
Read more : Re: hur högt bygger golvvÀrme nÀt? | Visningar : 11366 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

Re: KELVIN XK200

Ja visst, sÄ lÀnge du lÀgger kablarna i separata rör sÄ Àr det inga problem.
Read more : Re: KELVIN XK200 | Visningar : 9484 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Re: GolvvÀrme och betongplatta

EPS systemet Àr att rekommendera i detta fall. Det bygger endast 16mm och ger samtidigt lite isolering sÄ vÀrmeförlusten minskas nÄgot.
Ifall bygghöjd inte Àr nÄgot större problem och ni vill ha bÀttre isolering mot plattan kan man lÀgga XPS skivor, men detta bygger frÄn 50mm och upp.
Read more : Re: GolvvÀrme och betongplatta | Visningar : 4041 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477