Aktuellt datum och tid: sön 09 aug 2026, 22:34

News News of forum.golvvarmebutiken.se

Site map of forum.golvvarmebutiken.se » Kategori : forum.golvvarmebutiken.se

Forumet om golvvÀrme.

Vattenburen GolvvÀrme för Kök

Hej!
Vi ska renovera köket och vill lÀgga vattenburengolvvÀrme som inte bygger upp för mycket.Idag har vi parkett i köket och "trÀgolv" 22mm under. Vi kollade pÄ 16mm LK paket. Vi undrar ocksÄ om man ska lÀgga slangen och plÄten i hela köket Àven under köksskÄp som Àr 600mm? Köket Àr L4660mmxB3899 köksskÄp kommer att placeras pÄ tre vÀggar. Vilket golv rekomenderar ni och vilket paket ska vi i sÄ fall bestÀlla? Vi ska lÀgga ...
Read more : Vattenburen GolvvÀrme för Kök | Visningar : 7194 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: Belastning av vÀrmegolv

Lite svÄrt att förstÄ exakt vad du menar...

belastning viktmÀssigt Àr inga problem. Man kan utan vidare köra in en bil pÄ golv med golvvÀrme.
FrÄgan Àr dock hur stor del av golvytan som tÀcks av bastun?
Är systemet köpt av oss sĂ„ har du en termostat med golvtemperaturgivare vilket medför att det inte finns nĂ„gon risk för problem med för hög temperatur i golvet.

Förklara gÀrna lite mer utförligt hur bastun ser ut, hur ...
Read more : Re: Belastning av vÀrmegolv | Visningar : 3623 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: GolvvÀrme och Plastmatta

Ja det gÄr bra! SÄlÀnge du gjuter in golvvÀrmeslangen/kabeln enligt anvisningarna sÄ Àr det inga problem.
Read more : Re: GolvvÀrme och Plastmatta | Visningar : 4418 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

40m Kelvin GolvvÀrmekabel pÄ 1-2Kvm?

Har bestÀllt XK160 men har dock inte fÄtt det Ànnu! och nu slÄr det mig en sak?
-FÄr man verkligen ner 40m?? kabel pÄ 1-2 kvm???
Read more : 40m Kelvin GolvvÀrmekabel pÄ 1-2Kvm? | Visningar : 15489 | Svar : 3 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Re: GolvvÀrme

Om du Àr ute efter elektrisk golvvÀrme: Kelvin GolvvÀrme

Eller vattenburen vÀrme: 8mm Vattenburen GolvvÀrme
Read more : Re: GolvvÀrme | Visningar : 3749 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: Flera vÀrmeslingor till en termostat?

PeterWheeler skrev:Hej.
Jag undrar om det Àr möjligt att koppla pÄ flera vÀrmeslingor till en enda termostat? (Har en HC10TPM termo.)

HC 10 och HC 31-termostaterna klarar 3600 Watt och Ă€r pĂ„ 16 A. Är ditt golv större och överstiger 3600 Watt, sĂ„ kopplar du bara in anlĂ€ggningen via en kontaktor. Din elektriker vet hur. Kontaktorn klarar erforderligt antal Watt och hĂ€mtar information frĂ„n en och samma termostat oberoende av hur stort golv du har. Via ...
Read more : Re: Flera vÀrmeslingor till en termostat? | Visningar : 5548 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

lk golvvÀrme

Hej.
Ska köpa LKÂŽs GolvvĂ€rme, ytan Ă€r 20m2, dessvĂ€rre Ă€r det sĂ„ att jag skall ha det pĂ„ BV, minishunten skall placeras pĂ„ OV, dĂ€r det skall kopplas pĂ„ golvvĂ€rme för 15 m2, vill mao ha lite lĂ€ngre slang. Är det nĂ„gra problem med att ha en slinga pĂ„ BV och den andra pĂ„ OV?
Kan man lÀgga matta direkt pÄ EPSén, utan att lÀgga pÄ en avjÀmnings massa?
Read more : lk golvvÀrme | Visningar : 11971 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Nya grejer till gammalt golv

Uppdaterade min golvvÀrme frÄn 1998 (Kelvin lÄgvolt 300W) med ny trafo och styrkort för drygt ett Är sedan. Den nya transformatorn installerade jag direkt dÄ den gamla var lite brÀnd och kÀndes "osÀker". Efter transformatorbytet funkade allt sÄ det gamla styrkortet fick sitta i. Nu har Àven det gamla styrkortet gett upp sÄ det var dags att montera det nya. Mitt problem Àr att jag inte fÄr igÄng vÀrmen. Har gjort kalibrering utan framgÄng. Allt ...
Read more : Nya grejer till gammalt golv | Visningar : 8336 | Svar : 2 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

komplettera med vedpanna i köket

Hej

Jag har idag en nibe fighter som kör direkt mot golvvÀrme pÄ ca 400m2 golvyta. Och tÀnkte nu köpa en wamsler k148 med acumulatortank i kÀllaren som ska kunna hjÀlpa till nÀr det behövs eller nÀr man vill spara pÄ elen

Jag tÀnkte sÄ hÀr.. om man kopplar in sig pÄ returvattnet in i vÀrmepumpen, men att det bara slÀpps in vatten frÄn acutanken nÀr den Àr varmare Àn den vanliga returen och att ...
Read more : komplettera med vedpanna i köket | Visningar : 7504 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: Isfritt pÄ trappan

Det gĂ„r bra med vanligt VĂ€rmekabel Kit. Även om det Ă€r vanligare att anvĂ€nda VĂ€rmekabel Strong som dĂ„ gjuts in i trappan.
BerÀkna 200W/m2 för att effekten skall rÀcka för 4 m2 blir det dÀrför 800W

Koppla förslagsvis systemet direkt till timer och utan termostat.
DÄ kan ni aktivera systemet i 60 minuter nÀr det har fallit snö sÄ smÀlter det snön och torkar trappan.
Har det fallit mycket snö eller Àr vÀldigt kallt kan ...
Read more : Re: Isfritt pÄ trappan | Visningar : 2888 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477