Aktuellt datum och tid: tis 11 aug 2026, 14:21

News News of forum.golvvarmebutiken.se

Site map of forum.golvvarmebutiken.se » Kategori : forum.golvvarmebutiken.se

Forumet om golvvÀrme.

Re: GolvvÀrme och trÀgolv

Det fungerar med bÄde Folie Kit och AluMat. Man bör inte anvÀnda allt för tjockt golv ovanpÄ men det fungerar med upp till 22 mm tjocka plankor.
Laminatgolv Àr bÀttre Àn plankor dÄ det leder vÀrmen bÀttre.

Det gÄr sÄklart att berÀkna men krÀvs mycke data om isolering material i vÀggar och tak. Sedan mÄste allt mÀtas och berÀkna hur fort vÀrmen avges frÄn huset.
Finns folk som sysslar med detta "energideklaration" men det Àr ...
Read more : Re: GolvvÀrme och trÀgolv | Visningar : 9310 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

el golv varme i timmer stugs renovering

Hej,

jag funderar pa att installera el-golv varme i min stuga. Det ar en gammal timmer stuga som vi ska lagga in nytt golv fran trossbotten och upp, som star pa torpar grund.
ca 20m2 golvyta och jag skulle vilja gora mig av med det golv element som finns dar. Den star i Jamtland dar det blir -20c med jamna mellan rum, samt stugan tomms pa vatten nar vi inte ar dar och der star ...
Read more : el golv varme i timmer stugs renovering | Visningar : 17683 | Svar : 1 | Kategori : Byggteknik, konstruktion och regler

Re: Alumat aluminiumtejp?

Det spelar ingen roll att ni behöver vÀnda med mattan nÀstan direkt. LÀgg mattan pÄ det viset som Àr bekvÀmast och enklast.
Behövs med Aluminiumtejp sÄ kontakta oss pÄ telefon sÄ löser vi det.
Read more : Re: Alumat aluminiumtejp? | Visningar : 11412 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL 230V

SmÀltlim?

Hej.Är det OK att bĂ€ttra pĂ„ lĂ€ggningen av kabeln med smĂ€ltlim? Eller Ă€r det risk att man smĂ€lter kabelhöljet?
Read more : SmÀltlim? | Visningar : 9521 | Svar : 2 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

Re: Net-KIT 3 till klinker

ja Net-KIT gÄr att installera utan flytspackel. Var dock noga med att underlaget Àr tillrÀckligt stabilt för klinker (ev. flytspackel förstÀrker underlaget vÀsentligt)

Vi rekommenderar att man följer riktlinjerna frÄn http://www.bkr.se
Read more : Re: Net-KIT 3 till klinker | Visningar : 11400 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: golvvÀrme under klickgolv

Ja det gÄr bra men man bör inte anvÀnda större cc mÄtt Àn ca 7 cm dÄ vÀrmen annars kan bli "randig", dvs man kan bara installera enligt fullvÀrme.
Read more : Re: golvvÀrme under klickgolv | Visningar : 3021 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: vattenburen golvv

Gjut EPS cement, eller lÀgg cellplast som isolering, sedan golvvÀrmerören pÄ det, lÀgg armeringen ovanpÄ rören gjut in det hela med flytspackel eller liknande.

Förslag pÄ paket till detta: GolvvÀrmepaket L12-10
Read more : Re: vattenburen golvv | Visningar : 6761 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

Re: Skivor dÀr vÀrme ej behövs

Till ytorna dÀr du inte skall ha nÄgon golvvÀrmeslang tex under köksskÄpen skulle jag lÀgga 16 mm spÄnskiva eller likande utfyllnad.

NÀr det gÀller att ocksÄ lÀgga golvvÀrmen i hallen sÄ fungerar det sÄklart bra men det kan bli svÄrt att klara de 16 kvm i köket pÄ bara en slinga om du vill spara en slinga till hallen.

Jag skulle byta den medföljande 2-12 fördelaren till en 3-12 som ger dig tre slingor. DÄ ...
Read more : Re: Skivor dÀr vÀrme ej behövs | Visningar : 9514 | Svar : 0 | Kategori : AllmÀnna golvvÀrmefrÄgor

TvÄ rum - en slinga?

Har ett rum pÄ ca 10m2 som ska bli ett rum pÄ 4m2 med dusch och toa, samt ett vanligt rum pÄ 6m2.
TÀnkte anvÀnda bjÀlklagsplÄt i det vanliga rummet och EPS-cement med avjÀmning i duschen.
Jag vill ha samma temperatur i bÄda rummen och tÀnkte dÀrför lÀgga endast en slinga.
Är detta att rekommendera?
Finns det i sÄ fall golvvÀrmelist till 16mm rör?
Lasse
Read more : TvÄ rum - en slinga? | Visningar : 10216 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Re: GolvvÀrme mellan spÄnplatta och vÄtrumsmatta

gjut in vÀrmekabel i flytspackel ovanpÄ spÄnskivan sedan mattan pÄ det.

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477