Aktuellt datum och tid: sön 09 aug 2026, 09:21

News News of forum.golvvarmebutiken.se

Site map of forum.golvvarmebutiken.se » Kategori : forum.golvvarmebutiken.se

Forumet om golvvÀrme.

Provisorisk vattenuppvÀrmning för hallgolvvÀrme

Hej.

Bakgrund till mitt problem: Direkt-el + luft/luftpump i huset. Ny utbyggnad (hall) ca 16 m2 förberedd för vattenburen golvvÀrme.

Idén med att gjuta in slang för vattenburen vÀrme i utbyggnaden var att vara "pÄ vÀg" vid en ev framtida konvertering till vattenburen vÀrme i hela kÄken. Detta Àr dock inte med i planerna för de nÀrmsta Ären, tycka vad man vill om det.

Vad jag behöver Àr ett billigt, enkelt, mer eller mindre provisoriskt ...
Read more : Provisorisk vattenuppvÀrmning för hallgolvvÀrme | Visningar : 51262 | Svar : 1 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

För lÄng vÀrmekabel Kelvin

Vad gör man om vÀrmekabeln Àr 2.5 m för lÄng?
Jag har lagt ut slingorna c-c 5 och fÄr 2.5 m över. Kan jag lÀgga med c-c 4.5 eller Àr det bÀttre att dra upp kabeln i en slinga pÄ vÀggen?
Read more : För lÄng vÀrmekabel Kelvin | Visningar : 8773 | Svar : 1 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

GolvvÀrme ovanpÄ golvspÄnskivor

Hej

Har ett rum pÄ 15kvm som det nu ligger golvspÄnskivor (har tagit bort ett gammalt laminat golv) och som jag tÀnkt lÀgga nytt laminat golv ovanpÄ.

*Funderar pĂ„ att lĂ€gga in foil kit 15. Är det att rekommendera eller vad ska jag vĂ€lja?
*Om jag tar foil kitet och reflektorskivor Àr det ngt annat jag behöver tÀnka pÄ?
*Blir utvÀndig lÀggning av termostat sÄ jag skulle behöva en förhöjningsram, har ni det?
*Finns det ...
Read more : GolvvÀrme ovanpÄ golvspÄnskivor | Visningar : 34714 | Svar : 4 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

Re: Vattenburet eller elektrisk golvvÀrme

Hej,

L12-H8 skulle kunna vara ett bra alternativ.
Det gÄr bra att koppla detta pÄ ett enrörssystem.

Det Àr rekommenderat att ha Shunten över golvet just för avluftningen. Normalt brukar man bygga in shunten i ett badrumsskÄp eller likande. Det finns ocksÄ en inbyggnadslÄda att köpa till om man vill det.
Shunten skall inte ge nÄgot missljud, tt svagt surrande Àr dock normalt.

Jag vet dock att vissa kunder har monterat shunten i kÀllaren och ...
Read more : Re: Vattenburet eller elektrisk golvvÀrme | Visningar : 52299 | Svar : 0 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

Re: GolvvÀrme i hall med klinkers och parkett

Hej Niklas,

Jag hadde valt att lÀgga en vÀrmekabel ingjuten i flytspackel under delen med klinkers. Ytan= 4,5 m2.
DĂ€r skulle VĂ€rmekabel Kit 490W vara ett bra alternativ.
http://golvvarmebutiken.se/catalog/prod ... ucts_id=74

Sedan i de kvarvarande 13,5 m2 med parkettgolv sÄ passar tex AluMat 12
http://golvvarmebutiken.se/catalog/prod ... cts_id=118

eller Foil Kit bra.
http://golvvarmebutiken.se/catalog/inde ... Path=29_51

...
Read more : Re: GolvvÀrme i hall med klinkers och parkett | Visningar : 61855 | Svar : 1 | Kategori : VÀlja golvvÀrmesystem

Re: Hur mycke batteri drar 12V golvvÀrme

Hej Anders,

Ett golvvÀrmesystem har vanligen en effekt pÄ ca 50-100W/m2.
Vid 12V motsvarar det 4-8 A per kvadratmeter.

SÄ ett 12V bilbatteri med 40 Ah kan dÀrför driva en kvadratmeter golvvÀrme i ca 5-10 timmar pÄ en laddning.

De system vi sÀljer kopplas dock vanligen till 230V uttaget i huset och drivs via transformator och inte med batteri.

//M
Read more : Re: Hur mycke batteri drar 12V golvvÀrme | Visningar : 9888 | Svar : 0 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

defekt Royal 200 lÄgvoltssystem

Hej
köpte för drygt 8 Är sedan ett lÄgvoltsvÀrmegolv som för en tid sedan har slutat att fungera. Skulle gÀrna vilja ha lite hjÀlp med att laga det.
En tekniker jag talat med misstÀnker styrkortet. Finns sÄdana att tillgÄ?

tacksam för svar och hjÀlp - golvet Àr Àckligt kallt nu :)
Read more : defekt Royal 200 lÄgvoltssystem | Visningar : 18858 | Svar : 12 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

VÀrmefördelningsplÄt vid flytspackel eller ej

HÄller pÄ bli tokig ;)
HÄller pÄ med LK:s 16mm system med 22mm spÄrskiva trÀ.
Detta skall flytspacklas i ett badrum, jag har frÄgat olika rörmokare om vÀrmefördelningsplÄt behövs nÀr man skall flytspackla och de sÀger att det inte behövs.
En del andra badrumsbyggare sÀger abolut inga plÄtar vid flytspackling, dom Àts upp med tiden och det blir en luftficka mellan golvspÄnet och spacklet.
FrÄgar jag LK ...
Read more : VÀrmefördelningsplÄt vid flytspackel eller ej | Visningar : 18278 | Svar : 2 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Kalibrering av GolvvÀrme Kelvin XK 300

Hej! Har nu efter 4-5 veckors vÀntetid tagit tag i o slÄ pÄ golvvÀrmen.
Dioden indikerade först pÄ att enheten var överhettad men det löste sig efter att jag blÄst ur boxen pÄ lite gipsdamm.

Nu fÄr jag det till att dioden blinkar mer "kontinuerligt" som ni beskriver det i papperna man fick med.
TÀnd ca 5 sek och slÀkt ca 5 sek.

Det stÄr att man ska kalibrera slingan. Men hittar inget i papperna ...
Read more : Kalibrering av GolvvÀrme Kelvin XK 300 | Visningar : 12866 | Svar : 3 | Kategori : GolvvÀrme EL LÄgvolt

SpÄr i betongbjÀlklag

Hej!

Vi ska lÀgga golvvÀrme i köket, dÀr vi har betongbjÀlklag med inredd kÀllare under. Eftersom vi vill undvika att höja golvet tÀnkte vi bila upp spÄr för golvvÀrmeslangarna i det befintliga golvet. Jag har tittat pÄ ert GolvvÀrmepaket L12-10, lÀst monteringsinstruktionen och har lite frÄgor.

1. Övergjutning - Är 10 mm absoluta minimum för övergjutning av rören eller finns det nĂ„got sĂ€tt att rucka pĂ„ detta? Jag har funderat över vĂ€rmefördelningsplĂ„tar för att sprida ...
Read more : SpÄr i betongbjÀlklag | Visningar : 12196 | Svar : 1 | Kategori : Vattenburen golvvÀrme

Logga in  •  Bli medlem

Statistik

Totalt antal inlĂ€gg 1242 • Totalt antal trĂ„dar 741 • Totalt antal medlemmar 477